Super Mario Party

Super Mario Party

Inga fler bilar och äventyr. Mario Party går tillbaka till rötterna och kombinerat med de många möjligheterna Switch ger är serien nu bättre än någonsin förr...

Orättvisan är påtaglig. Jag har köpt tre stjärnor efter att skickligt och med en gnutta tur rott hem ett flertal segrar i diverse minispel. Bara det att mina tre motspelare inte har rent mjöl i påsen. Istället har de stulit två av mina stjärnor och det är oroväckande jämnt inför sista rundan. Endast med ett riktigt lyckoslag kan jag nå fram till Toadette och köpa mig en välbehövlig stjärna och därmed segern.

Under nagelbitande former rullas tärningen och jodå, det blev exakt det jag behövde och jag tar betryggande ledningen. Bara det att min polare får ett hemligt block som ger honom en stjärna, och ytterligare två bonusstjärnor delas ut till andra än mig efter att matchen är avklarad. Att spela bäst väger inte mycket i Mario Party-världen jämfört med att ha en god portion matjord i fickorna. Och det är ju precis det jag innerst inne älskar med serien.

Super Mario Party
Det vankas återigen klassiska brädspel i Super Mario Party.

Det var verkligen inget fel på varken Mario Party 9 eller 10 egentligen. Utvecklaren Nd Cube och Nintendo ruskade om konceptet lite och skickade ut alla på äventyr längs långa banor med bossfighter längs vägen och tydligt definierade mål. Gamla stapelvaror som minispel efter varje runda och stjärnköpande slungades ut för nya idéer. Jag och mina vänner har spelat även dessa titlar sönder och samman, men trots det tycker jag inte de varit riktigt lika roliga som Mario Party var förr. Slumpen fick lite för mycket betydelse och det var för lite minispel.

Lyckligtvis verkar det som att Nintendo tyckt detsamma och istället för att kalla detta spel Mario Party 11, har det fått reboot-doftande titeln Super Mario Party. Och istället för att beskriva nyheter, får jag nu äran att beskriva vilka gamla inslag som på nytt tagits till nåder. Det hade man kunnat se som något negativt, men i fallet Mario Party är det absolut inte så, tvärtom var grunderna så bra att jag är glad att det städats bland inslag som inte tillför något, till förmån för det fansen bett om.

Super Mario PartySuper Mario Party
Grenarna är otroligt välgjorda och inget av de 80 minispelen känns dåliga.

Följaktligen har vi nu ett spel där det återigen vankas klassiska brädspel på banor man går runt, runt på, köper stjärnor med jämna mellanrum, stjäl en stjärna nu och då samt spelar en väldans massa minispel. Och nästan alla de nyheter som trots allt finns här är till det bättre. Det mest uppenbara är att alla figurerna nu fått sina egna unika tärningar tillsammans med en vanlig. Vissa har väldigt pålitliga sådana såsom Wario som har fyra stycken sexor på sin tärning - men även två rutor som får honom att stå still och tappa två pengar.

Yoshi å sin sida har bara ojämna sidor på sin tärning (en extra tre istället för en tvåa och en sjua istället för en sexa - men en nolla istället för en fyra). Det kan ofta tyckas menlöst, men vet man att man kan råka illa ut på ett jämnt slag så är det såklart guld. Spretigast tärning tycker jag Rosalina stoltserar med. Hon har visserligen två sidor som ger noll steg men som samtidigt ger dig två pengar, medan de fyra övriga sidorna har 2, 3, 4 och 8. Det här gör att varje slag blir spännande där jag alltid får avgöra vilken tärning som gynnar mig bäst när det är min tur.

Super Mario Party
Extrasvamparna ger ett bestämt antal bonussteg denna gång, snarare än fler tärningsslag.

Totalt erbjuds fyra spelplaner, vilket jag upplever är i snålaste laget. Jag hoppas fler läggs till via uppdateringar till Super Mario Party längre fram, men det ska i rättvisans namn konstaterar att de alla är underhållande och så pass olika att man får anpassa sina strategier. Min favorit är den tropiska paradisbana med ananas, melon och glass som har rör som leder kors och tvärs samt broar som övervakas av en enorm Blooper. Den uppmuntrar till mer taktiskt spelande och lite mer finess än de övriga och har lett till många hårda bataljer med polarna.

Själva kärnan i Super Mario Party är dock såklart minispelen och här trängs 80 stycken. Varje Mario Party-spel har haft ett par rötägg, men faktum är att jag inte tycker mig ha upplevt något sådant här. Till och med de grenar som spelas en mot tre - vilka av naturliga skäl är svårast att balansera - fungerar utmärkt. Ett exempel på det är den gren där paket ska hämtas från ett höghus där den ensamme spelaren hämtar och levererar med drönare och de andra tre måste springa i trapporna och försöka undvika att blockera varandra. Oftast skiljer det bara ett-två paket i vinnarens favör i slutändan så det finns inte utrymme för misstag.

Super Mario PartySuper Mario Party
Det går att spela minispelen online, men i ett separat läge.

Dessutom gillar jag verkligen de grenar som tvingar spelaren att välja olika alternativ - och göra det snabbt. Exempelvis vilket område som är störst i en bild oregelbundet delat i fyra delar alternativt avgöra vilken figur som får min handkontroll att skaka bakom ett skynke (hur känns exempelvis en Bob-Omb jämfört med en Thwomp?). Dessutom används som väntat Joy-Cons på fiffiga sätt som att steka kött, rulla på tunnor eller klättra i flaggstänger. Jag tror inget spel i serien haft lika hög genomgående kvalitet på minispelen som Super Mario Party, och detta är underbart trevligt.

Vill även slå ett slag för hur genialisk presentationen av grenarna är nu. Där det tidigare rullat en film och beskrivit hur man ska göra - sätter grenen nu igång direkt i vänstra delen av skärmen. Där får du chansen att provspela innan varje gren så du ska komma förberedd. Det här snabbare på proceduren rejält och gör att även den som aldrig lirat tidigare snabbt kommer med i matchen.

Super Mario Party
Du måste spela Super Mario Party med Joy-Cons, och de får heller inte vara fasthakade i Switch-enheten.

En sak som är ny för spelet jämfört med tidigare delar är onlinestödet. Mario Party för mig kommer alltid vara att sitta i samma soffa och vråla oklädsamheter åt mina vänner när de har mer tur än mig - men det är ju inte alltid man har möjlighet att dra ihop polarna. Då är det trevligt att istället kunna tävla i minispelen online. Visst kunde man önska att även brädspelen skulle fungera, men risken är överhängande att folk skulle rage-quitta efter ett dåligt slag och därmed sabotera en match efter 45 minuters spelande. Kort sagt inget som stör mig.

Är du en sådan person som hellre vill spela med än mot dina vänner finns nu också möjligheten att lagspela i Super Mario Party. Jag tycker inte det tillför något egentligen, men är ni två som spelar, så är det betydligt roligare att utmana datorn ihop än att försöka spela Mario Party som vanligt med datorkontrollerade spelare som gör saker helt oförhappandes.

Super Mario Party
Du kan samla på dig andra karaktärers tärningar genom att kliva på gröna "Allied"-rutor. Bowser ger exempelvis chansen att gå tio steg i ett nafs.

Det var länge sedan jag recenserade ett spel som skänkt så mycket skratt och fått vänner att bjuda in sig själva i sådan här omfattning. Men så är Super Mario Party verkligen gjort för trivsel ihop också. De varierade minispelen och de roliga spelplanerna samt det faktum att det nu går att variera spelet ännu mer genom att byta karaktärer gör att det här spelet kommer hålla länge. Trots det så fruktar jag att det inte blir så länge som det hade kunnat bli om inte Nintendo släpper mer innehåll till spelet. Förhoppningsvis kommer en bana till (eller två?) längre fram för nedladdning, men i väntan på det konstaterar jag bara att Super Mario Party är partygenrens kung för tillfället.

8 / 10
+
Ljuvliga minispel, bra spelplaner, roligt onlinestöd, intuitivt upplägg, tjusig presentation, lång hållbarhet