Lego DC Super-Villains

Lego DC Super-Villains

Serienörden Kenny har lekt med Lego tillsammans med Joker och Lex Luthor i nya DC Super-Villains...

Jag har spelat igenom en stor mängd av de Lego-spel som har dykt upp under åren. De har varit klockrena alternativ när jag har varit ute efter lugna och underhållande spelstunder tillsammans med sambon eller min yngsta lillebror. Men jag ska erkänna att formeln har börjat kännas lite tråkig och repetitiv nu på senare tid, även om de fortfarande är utmärkta spel i små doser. Det börjar helt enkelt att smaka lite för mycket som "mer av samma". Däremot så var jag fortfarande nyfiken på att få se vad TT Games skulle lyckas att hitta på med deras nya titel tillsammans med skurkarna från DC Comics. För om det är något som kan väcka ett litet nytt liv i mitt gamla Lego-spelsintresse så är det nya projekt som involverar seriefavoriterna Marvel och DC.

Allt börjar med att jag introduceras till välkända DC-skurkar som Lex Luthor, Joker, Harley Quinn, Solomon Grundy och Cheetah när de, efter lite kriminellt Lego-bus, hamnar i en konfrontation med hjältarna från Justice League. Mitt i allt detta kaos så gör gruppen Justice Syndicate entre. Justice Syndicate (som egentligen är skurkgruppen Crime Syndicate) lyckas snabbt att spärra in hjältarna från Justice League i ett litet portabelt fängelse, och tar sen över rollen som jordens beskyddare. Det här är något som Lex Luthor, Joker och resten av skurkarna vägrar att acceptera. Men när de upptäcker att resten av befolkningen inte vill lyssna på sanningen, när den kommer från ett gäng skurkar, så måste de ta saken i egna händer. Skurkarna bestämmer sig därför för att stoppa Crime Syndicate, så att de kan fortsätta med att sprida skräck i vanlig ordning igen.

Redan från start så blir jag glatt överraskad av berättelsen, som direkt känns som en av de bättre rent kvalitetsmässigt (om vi jämför mot tidigare Lego-titlar). Humorn är charmig och röstskådespeleriet är på topp. Det är tydligt att TT Games har lagt ner mycket hjärta och tid på den här punkten. De har slagit på stort och hyrt in de gamla klassiska rösterna från Kevin Conroy som Batman och Mark Hamill som Joker, och även de mer ovanliga skurkrösterna känns igen. Jag skuttade exempelvis glatt i soffan när jag hörde rösten från C. Thomas Howell som Reverse-Flash (röstskådespelaren från den animerade Flashpoint-filmen). Det här är utan tvekan den bästa gruppen av röstskådespelare i ett Lego-spel hittills.

Lego DC Super-Villains
Kända DC-skurkar som Lex Luthor och Joker har självklart stora roller i berättelsen.

En kul nyhet med DC Super-Villains, som i princip är den enda delen som skiljer spelet från andra TT-titlar, är den enorma bredd som erbjuds när det kommer till att bygga din egen superskurk. Här har man brassat på ordentligt med massor av blandade plastbitar, färger, symboler, krafter och vapen som gör att du enkelt kommer att kunna skapa en figur som känns hundra procent som din egen. Den här karaktären blir sen integrerad i spelets huvudberättelse direkt från start, med namnet Rookie. Ett riktigt kul tillskott som gör den charmiga och underhållande berättelsen ännu bättre. Din superskurk utvecklas sen ju längre in i spelet du kommer. Du låser nämligen upp nya krafter, förmågor och tillbehör gång på gång. Så det här är en riktig guldgruva för dig som gillar att bygga dina egna spelbara karaktärer.

När det kommer till själva spelandet så är det en exakt kopia av tidigare spel från denna utvecklare. Du gör ditt bästa för att plocka på dig plastbitar av olika slag, hitta hemliga föremål, lösa pussel, slå dina fiender till småbitar och pussla ihop saker som tar dig till nästa del av banan. Ett igenkännbart koncept som fortfarande fungerar väldigt bra, men som också kan kännas väldigt repetitivt efter en tids spelande. Jag upptäckte mig själv flera gånger med att hjärndött hamra på attack-kapparna tills jag hittade vägen till mitt nästa mål. Något som däremot bidrar till en liten ökad variation är den enorma mängd av spelbara karaktärer som finns tillgängliga, och som ofta kommer med unika förmågor och attacker. Det var alltid lika kul att låsa upp en ny figur att spela som (speciellt när det var en personlig favoritkaraktär) för att se hur TT Games hade tolkat figurens krafter i Lego-form.

Lego DC Super-Villains
Supergruppen Justice Syndicate (*host host* Crime Syndicate) gör livet surt för våra kära skurkar.

Mellan varje bana så får du även möjligheten att utforska världen på en större och mer öppen karta. Det här är dessvärre inte den roligaste kartan att utforska rent grafiskt, tack vare den lite dystra och mörka designen som man har valt ut nu när skurkarna har huvudrollen. Men du kan fortfarande utföra olika bonusuppdrag, leta efter kul hemligheter och bli jagad av polisen (om du bestämmer dig för att busa för mycket). Det finns alltså väldigt många speltimmar att hämta för dig som gillar att samla Trophies eller Achievements, och även massor av kul påskägg för dig som är ett stort fan av DC:s serietidningar, TV-serier och filmer.

Större delen av mitt spelande gjordes sen tillsammans med min sambo på delad skärm. Det här fungerar precis som i tidigare spel, och är lika kul som vanligt, men den här gången har man valt att skippa alternativet där den delade skärmen slås ihop till en och samma när man går nära varandra (något som kunde bli irriterande i längden när bilden konstant skiftade). Det här stoppade däremot inte kameravinklarna från att kunna vara sjukt frustrerande vid vissa tillfällen, och många gånger så sprang både jag och sambon runt som vilsna kycklingar för att vi inte kunde se eller förstå vart vi skulle ta vägen. Kombinera detta med att spelet ibland bjöd på små buggar (som odödliga fiender eller fel info vid specifika knapptryck) och du har ett enkelrecept för känslor som får dig att vilja slänga spelkontrollen i väggen. Men som tur är så är buggarna få och de sker inte särskilt ofta.

Lego DC Super-Villains
Lego DC Super-Villains är extra kul för dig som gillar att skapa dina egna karaktärer.

DC Super-Villains känns, spelas och ser ut som ett klassiskt Lego-spel. På både gott och ont. Berättelsen är både rolig och charmig, samtidigt som allt serveras med ett röstskådespeleri i toppklass, men de gamla klassiska problemen kvarstår. Den dåliga smaken i munnen av en väldigt repetitiv spelstil, bitvis frustrerande kamera (vid delad skärm) och en tydlig brist av nyheter. Detta stoppar dock inte DC Super-Villains från att bli ett av de bättre Lego-spelen. Så om du fortfarande hungrar efter mer äventyr så är DC Super-Villains varmt rekommenderat. Men om du har tröttnat på Lego-spelen vid det här laget, eller aldrig har förstått dig på charmen med dem överhuvudtaget, så bör du nog förbli skeptisk.

7 / 10
+
Charmig humor, vasst röstskådespeleri, stort utbud av karaktärer, många alternativ för att bygga egna och unika skurkar, kul local co-op, mycket att göra.