Asphalt 9: Legends

Asphalt 9: Legends

Den nionde delen i Gamelofts långvariga racingserie har gjort Hegevall lyrisk...

Alla som någon gång spelat något av Gamelofts Asphalt-spel vet att detta är en följetong som generellt sett håller högre standard än så gott som allt annat som släppts till en mobiltelefon de senaste åren. Även om jag skippat vissa delar på väg till den nysläppta nionde omgången bilburet arkad-vansinne har jag hängt med i Asphalt-världen sedan begynnelsen och blir därför extra glad över det faktum att Legends är det överlägset bästa spelet i serien och Gamelofts mest troligt vassaste produktion, alla kategorier.

Asphalt 9: Legends
Gameloft har nyttjat sin egen Jet Engine i det här spelet och den är mycket riktigt briljant.

Det hela börjar likt en furiös mix mellan Burnout 3: Takedown och Forza Horizon 3. Du slungas ned bakom ratten på en Ferrari LaFerrari och ombeds ignorera (för en kort stund, i alla fall) det faktum att en bil kräver någon som hanterar själva ratten och istället ombeds lägga all koncentration på att snabbt lära dig att slunga runt 30-miljoners-åbäket till Italiensk kolfiber runt kurvornas ytterkant likt en drifting-världsmästare. Att sladda (vänster tumme) bygger upp nitro-mätaren (höger tumme) som i sin tur tillåter dig sätta ihop kombinationer av sladdar och vansinnes-farter som genererar erfarenhetspoäng i form an ingame-valuta, som efter avslutat lopp låter dig köpa uppgraderingar till din bil.

Första minuten med Asphalt 9: Legends är i och med bristen på kontroll över bilens riktning rätt värdelös. Jag blir lite skraj över det faktum att detta kanske kommer att vara det mest självspelande, automatiserade racingspel jag någonsin kommit i kontakt med innan menygrafik efter avslutat intro-lopp tillåter mig att stänga av "auto-turn" (vilket jag naturligtvis gör samma sekund som jag erbjuds). Därefter handlar det som vanligt i denna spelserie om att tilta telefonen åt sidorna för att svänga, något som fungerar bra även fast jag föredrar touch-controls alla dagar i veckan.

Asphalt 9: Legends
Varje bil i spelet består av cirka 100 000 polygoner.

Asphalt 9: Legends är så finslipat och polerat att det ibland nästan känns otäckt. Allt bara flyter på, går av farten och det tillräckligt med naturlig variation här för att man ska fastna och i längden få det svårt att stänga ned spelet. Jag tävlar på Golden Gate-bron med en laserblå Evo X ena minuten för att nästa omgång smiska en BMW Z5 nedför en italiensk skidbacke (!) för att en stund efter det kränga en GT350R runt kurvorna i Paris innerstad i vad jag anser vara ett strålande upplägg, trots alla miljontals menyskärmar.

Det är en trend, det här med tusentals menyskärmar i smartphone-spel. En trend som jag antar har med mikrotransaktioner och "perks" att göra även fast jag ändå inte förstår hur 600 000 textsnuttar, knappar, blinkande pilar och budskap ska få mig att öppna pluskan mer än vad jag redan hade tänkt gör (vilket rimmar på "absolut ingenting"). Förmodar att det fungerar så dock, att alla dessa val och alla dessa knappar och funktioner till slut virrar bort den genomsnittlige spelaren som finner sig själv mitt i en transaktion om 100 kronor via Apples Itunes-affär innan hon/han ens hunnit begripa vilken knapp man tryckt på. Och här ser jag väl egentligen enda egentliga minuset med detta spel som i övrigt är fullständigt strålande.

Körbarheten är grym med fenomenalt fin fartkänsla som (som sagt) rimmar mer på Burnout 3 än något annat. Min bil fullkomligen flyger fram, förstör det allra mesta i sin väg man känns trots detta aldrig någonsin självspelande eller svårkontrollerad. Tvärtom. Jag lägger runt bilens bak på de perfekta platserna i varje enskild kurva för att strax innan apex pressa ned drifting-knappen och vid "exit" möta upp med en nitro-boost utan dess like och om någon av de datorstyrda motståndarbilarna råkar ligga i vägen för min vildsinta framfart - förvandlas de snabbt till ett brinnande vrak via en superkort slowmotion-sekvens likt den i Criterions Burnout-titlar. Det är snabbt, skoj, explosivt och rysligt tillfredsställande.

Grafiken är dessutom larvigt läcker. Jag har testat Asphalt 9: Legends på min Iphone Xs Max och måste säga att detta utan tvekan är världens snyggaste mobilspel just nu. Delar av legends ser faktiskt ut som ett Xbox One-spel och det är ibland svårt att koncentrera sig på racingen när effekterna och framförallt ljussättningen är så olidligt läcker som den verkligen är. Ljudet är bra det också. Finfina effekter och trevlig musik som har en dynamik (beroende på var i tävlingen du befinner dig) som jag verkligen gillat under mina testtimmar.

Asphalt 9: Legends
Att ratta bil nedför en störtloppsbacke är inget man gör varje dag...

Det råder före egen del ingen som helst6 tvekan om att detta är det bästa arkadracingspelet till Iphone/Android på marknaden just nu och därför har jag för avsikt att dela ut en nia till Asphalt 9: Legends. Det är verkligen precis så underbart bra.

9 / 10
+
Fenomenal grafik, grymt bra ljud, supersmidig presentation, massor av atmosfär, mängder av bilar, superb variation, härlig spelkontroll