Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun

Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun

Taiko no Tatsujin och rörelsekänsligt trummande till Switch måste väl ändå vara en kombination som gjorda för varandra? Nej, tyvärr är det inte riktigt så enkelt...

Taiko no Tatsujin-serien har mer eller mindre lyst med sin frånvaro i väst, men plötsligt kommer nu två spel till två olika format, nämligen Taiko no Tatsujin: Drum Session till Playstation 4 och Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun till Switch, och det är sistnämnda jag nu spelat och recenserat.

Är du inte bekant med Taiko no Tatsujin så är det alltså serien Donkey Konga bygger på. Det handlar i grunden om att slå på en traditionell japansk bastrumma, en taiko, i takt med musiken som spelas och följa instruktionerna på skärmen. Det är såklart svårare än det låter som och röd symbol betyder att du ska slå på trummans mitt, medan den blå symbolen indikerar att du istället ska slå på trummans utsida. I arkadhallarna - där serien har sitt ursprung - gör du det på fysiska trummor, medan du i denna version trummar i luften (eller importerar den plasttrumma som olyckligtvis bara släpps i Japan).

Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun
Jodå, Splatoon gästspelar, och vi hade faktiskt gärna sett ännu mer av detta.

Playstation 4-versionen påminner mycket om denna utgåva, med skillnaden att Switch är utrustad med Joy-Cons som har mycket bättre precision för denna typ än Wii någonsin erbjöd. Därmed påminner denna i teorin faktiskt om originalet, så när som på att den fysiska trumman saknas då såklart.

Men tyvärr är rörelsekontrollerna trots detta inte så bra som jag hade hoppats på. Efter att ha testat med att spela både på TV:n och med enheten ståendes på bordet, vågar jag slå fast att Joy-Cons inte har den snabbhet och precision som krävs för rytmspel. Att få handkontrollerna att registrera en tänkt röd eller blå träff känns ofta godtyckligt och ibland nästan omöjligt. Lägg till detta att spelet ibland tror att du slår på trumman när det enda du vill göra är att lyfta handen för att förbereda dig inför nästa trumslag.

Det finns några sätt att lindra en del av frustrationen. Du kan till exempel hålla axelknapparna intryckta för att få ett blått slag, eller bara välja en lägre svårighetsgrad som gör att din timing är allt som räknas. Problemet är bara att inget av dessa båda sätt tar bort oavsiktliga trumslag (och jag har fortfarande inte nämnt synkroniseringsproblemen som uppstår när du spelar med Joy-Cons). Detta duger såklart inte.

Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun
Trumma utan trumma? Tyvärr fungerar inte det rörelsekänsliga spelandet så bra som det borde, och denna officiella trumma släpps bara i Japan. Lyckligtvis kan du lätt importera.

Slutsats? För att få ut det mesta av Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun, använd inte Joy-Cons, åtminstone inte för rörelsekänsligt spelande i detta fall. Här har Bandai Namco gjort ett eländigt jobb, och Switch-versionens största dragplåster är faktiskt helt oanvändbart. Hur spelet fungerar om du spelar med den speciellt utformade trumkontrollen vet jag inte, eftersom jag inte har haft tillgång till det här, men jag tror att det gett en betydligt bättre upplevelse.

<Newpage>

Om du däremot spelar med hederligt knapptryckande, vare sig det handlar om en Joy-Con eller en Pro Controller (som rekommenderas), kommer du att upptäcka att Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun plötsligt fungerar som det ska, och partyfaktorn är snart ett faktum. I Switch-versionen kan du välja mellan olika karaktärer som har unika förmågor och specialiteter som gör spelet lättare eller mer utmanande för spelaren, vilket gör det enklare och roligare för många förstagångsspelare. Musikvalet varierar både i ursprung och stil, och med totalt 74 låtar finns det något för flera musiksmaker. Men liksom Playstation 4-versionen är spelet främst riktat mot den japanska publiken, något som märks på låtvalet och gillar du verkligen inte japansk musik kommer det inte vara något för dig. De flesta av låtarna är exklusiva till Switch-versionen och de verkar vara utvalda med mer omsorg än till Playstation 4, som exempelvis har fler ballader där trummandet fungerar extra risigt.

Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun
Det finns flera minispel för upp till fyra personer, vilka är väldigt välgjorda.

Ett annat dragplåster är att Switch-versionen har spelmusik från Nintendo-titlar som Super Mario Odyssey och Splatoon 2. Det är ett utmärkt initiativ, men tyvärr är de för få. Här skulle Nintendo och Bandai Namco samarbetat för att inkludera fler klassiska toner från Nintendos värld. En annan, sista, fördel med Switch-versionen är minispel, vilket definitivt är en välkommen bonus när man trummat sig leds. Utbudet av minispel är lika underligt och roligt som man kan förvänta sig från ett vråljapanskt arkadspel. Här får du göra allt från att dansa, beställa sushi, spela baseball, fånga pinnar en ninjahund (japp!) kastar mot dig och mycket mer. Minispelen kan avnjutas av upp till fyra spelare, till skillnad från huvudspelet som stödjer maximalt två personer. Tyvärr saknar Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun dock onlinestöd, så det handlar bara om lokalt spelande.

Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun
Allra bäst är Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun med en Pro Controller.

Det är synd och skam att den enskilt största fördelen med Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun, rörelsekänsligt trummande, inte fungerar ordentligt. Om rörelsekontrollerna varit bättre hade detta snabbt blivit en exceptionellt bra konsolversion av arkadspelet. Istället får du ett spel detta bara gör dig frustrerad och irriterad, och övergår till vanliga knapptryck. Därmed blir betyget tyvärr onödigt lågt för vad som i grunden är ett roligt trumkalas.

6 / 10
+
Hög partyfaktor, bra låturval, roliga Nintendo-gästspel, härliga minispel, fungerar bra med knappar