Pokémon: Let’s Go Pikachu/Let's Go Eevee

Pokémon: Let's Go Pikachu/Let's Go Eevee

Game Freak har gjort ett mer lättåtkomligt Pokémon denna gång, vi har kolla upp om det fortfarande är lika roligt för gamla fans...

Pokémon: Let's Go Pikachu/Let's Go Eevee kan enklast beskrivas som remakes av Pokémon Yellow och är därmed äventyr som återigen låter oss spelare besöka Kanto-regionen för att bli Pokémon Champion. Du startar din långa resa som tränare från Pallet Town, och reser sedan genom klassisk mark för att erövra Gym Badges samt såklart fånga så många fickmonster du kan. Let's Go erbjuder såklart en del ändringar och nyheter, men du ska fortfarande besöka Lavender Towns hemsökta Pokemon Tower, åka med luxuösa skeppet SS Anne och ta itu med de ondskefulla Team Rocket. Storyn håller oväntat bra även såhär två decennier senare och tack vare HD-grafiken Switch levererar känns Yellow nästan som en animé i spelformat.

Men även om storyn i Let's Go är relativt oförändrad, så har spelmekaniken fräschats till. Det mest anmärkningsvärda gäller fångandet av Pokémon. Istället för att dränera en motståndares liv, kan du nu istället erbjuda dem bär, ett koncept som säkert kommer kännas igen av Pokémon Go-spelare. Själva fångandet görs med rörelsekänsligt spelande där du liksom gungar till på handleden för att kasta en Pokéboll och din träffsäkerhet avgör sedan om du lyckas eller ej. Självklart försvåras detta av att fickmonstren inte vill bli fångade och rör på sig eller gör ilskna utfall.

Frasen "fånga allihop" har aldrig känt så passande när jag ger mig av för att fånga massor av krabater för få perk-godis och extra XP. Istället för att förvara dina fickmonster halvt bortglömda på en Pokécenter-dator, kan du nu skicka dem till Professor Oak för att få godis - en annan spelmekanik direkt hämtad från Go. Varje Pokémon ger olika godissorter som exempelvis ger mer hälsa, snabbhet eller bättre attacker. De har nu dessutom unik statistik, så du lär vilja fånga flera av samma art för att hitta den som passar dig bäst.

Designen är absolut förstklassig och utförandet känns som animé.
Pokémon: Let’s Go Pikachu/Let's Go EeveePokémon: Let’s Go Pikachu/Let's Go EeveePokémon: Let’s Go Pikachu/Let's Go EeveePokémon: Let’s Go Pikachu/Let's Go Eevee
Mycket känns igen, men det finns rejält med spelmässiga nyheter också.

Pokémon: Let's Go Pikachu/Let's Go Eevee har beskrivits som ett mellanting mellan Go och huvudserien och många har därför oroat sig att det inte finns något riktigt speldjup. Lyckligtvis är de turbaserade striderna fortfarande intakta och det finns Master Trainers som dyker upp efter att du klarat äventyret där du tvingas spela riktigt bra i strider med monster en mot en. Det finns dock en del saker som gjorts för att förenkla äventyrandet, men det är inget jag tycker försämrar spelupplevelsen på något sätt.

Veteraner som återvänder till Kanto kommer snabbt märka att fickmonster inte längre hittas på samma ställen som tidigare och det ger möjlighet till helt nya kombinationer. Du kan till exempel nu hitta en Bellsprout eller Oddish (beroende på version) på Route 2, eller Rhyhorn när du tar dig igenom den dunkla Rock Tunnel. Dessa förändringar bidrar till att ge spelet mer fräschör och uppmuntrar till experimenterande med Pokémons på nya sätt. Jag använde flera jag knappt spelat tidigare tack vare detta, och jag vill även nämna att Alolan-formerna från Sun och Moon också finns med i Let's Go.

Visst, Pokémon: Let's Go Pikachu/Let's Go Eevee kanske inte har riktigt samma djupa inställningsmöjligheter som framför allt X, Y, Sun och Moon - men här introduceras oavsett detta flera roliga sätt att skräddarsy sin egen spelupplevelse. Min favorit är att du likt i Heart Gold/Soul Silver kan ha din favorit-Pokémon i släptåg när du går omkring, och det är ljuvligt att se hur de reagerar på saker. Mr. Mime sätter exempelvis upp osynliga väggar, Magikarp hoppar omkring och försöker få syre, Golem rullar bakom dig som en stenflipperkula och så vidare. Det finns dessutom kläder du och ditt fickmonster kan ekipera er i samt massor av tillbehör som bandanas och flugor.

Pokémon: Let’s Go Pikachu/Let's Go EeveePokémon: Let’s Go Pikachu/Let's Go Eevee
Sedan du klarat spelet finns fortfarande gott om utmaningar.

Pokémon: Let's Go Pikachu/Let's Go Eevee är det första spelet i huvudserien som erbjuder lokal co-op och kan spelas på din TV (nej, Super Game Boy räknas inte). Spelare nummer två kan lätt hoppa in genom att skaka en Joy-Con och sedan assistera med att fånga monster eller besegra svåra tränare. Denne spelare får dock hålla sig till ditt utbud av fickmonster och ingen denne gör kommer att sparas. Det är alltså mer av en bonus som kan vara kul för yngre barn som kan få hjälp av en förälder där det behövs, men heller inte mer än så.

Interaktiviteten med Pokémon Go är ett av de stora försäljningsargumenten för detta spel. Du kan synka Pokémons fångade med din app och det finns ingen gräns över hur många du får föra över. Du hittar dock Go Park där dessa fickmonster återfinns först i Fuchsia City (där den femte gymledaren bor) och de kommer inte lyda dig innan du har ett visast antal Gym Badges. Enda problemet är att det gör det lite tråkigt att bara kunna föra över alla fickmonster och att ha både detta spel och appen känns därför lite överflödigt.

Pokéball Plus är ett tillbehör vi verkligen inte kan rekommendera, men som behövs om du vill kunna få ett komplett Pokédex.

En nyhet med Pokémon: Let's Go Pikachu/Let's Go Eevee är annars Pokéball Plus, ett tillbehör som vi hunnit med att testa, trevligt nog. Det är en rörelsekänslig Pokéboll med spak som låter dig fånga monster. Känner du att det är din grej kan det vara kul, men det stora dragplåstret är annars satt den mytiska Mew medföljer, vilket å andra sidan då betyder att den som inte slantar upp för detta rätt dyra tillbehör heller inte får ett komplett Pokédex.

För att summera hamnar Pokémon: Let's Go Pikachu/Let's Go Eevee någonstans mellan casual och veteran, men mycket känns ändå lite för barnsligt här och att behöva betala för en Pokéball Plus för att få Mew känns mycket tveksamt. Förhoppningsvis går Game Freak tillbaka till ritbordet inför nästa del, för charmen och grafiken är utsökt och jag hoppas att jag tids nog får besöka Hoen och Jhoto med samma nivå av interaktivitet och speldesign.

8 / 10
+
Mycket lättillgängligt, bra synk med Pokémon Go, erbjuder lokal co-op, tjusig design, bra spelmässiga nyheter, innehållsrikt