Knappt en månad har gått sedan den första expansionen kallad The Heist släpptes till Spider-Man. En expansion som bjöd på få nyheter men som underhöll från början till slut. En av höjdpunkterna med tillägget var berättelsen och som slutet av episoden antydde skulle maffiabossen Hammerhead spela en stor roll i framtida episoder. Turf Wars slösar ingen tid utan börjar omedelbart med att Spidey, med hjälp av Yuri Watanabe och hennes polisstyrka, infiltrerar Hammerheads bas för att sätta stopp för hans operationer. Han är dock väl förberedd på detta och ger sig inte så lätt.
Det märks snabbt att Insomniac har anpassat denna episod efter ett mörkare tema. Medan The Heist utspelade sig nattetid utspelar sig Turf Wars i ett mer regnigt och dystert New York där liemannen tycks härja fritt bland maffiagängen. Med tanke på hur den förra episoden slutade känns det också logiskt och påminner mycket om förändringen av atmosfär i de mer mörka stunderna från huvudspelet. Dysterheten märks inte bara på miljön utan hos Spider-Man själv. I strider hånar han fortfarande skurkarna men rent generellt är det inte en lika glad hjälte vi möts av.
På något vis har vapen från Sable Industries hamnat i händerna på maffian vilket öppnar upp för ett par nyheter. Medan The Heist introducerade en ny typ av större och långsammare fiende dyker en mindre men snabb fiende upp i Turf Wars. Den påminner om tidigare elakingar med sköld men tack vare Sable Industries är han nu även försedd med en jetpack och kan på så vis attackera Spider-Man både från mark och från ovan. Därtill tycks företaget ha jobbat på en farkost som färdas under jorden vilket visar sig vara effektivt i strider då nya fiender plötsligt kan dyka upp likt en mullvad från marken. Vad det gäller strider erbjuds däremot inga fler nyheter än så. Eller tja, egentligen gäller det inte bara striderna. Screwball är tillbaka, nya tillhållen finns att infiltrera, nya brott uppstår i staden - ni fattar. Åter igen matas vi av samma upplägg vilket lär irritera somliga medan andra glatt kommer ta sig an varenda litet uppdrag.
Som väntat är hela Manhattan åter igen din sandlåda att lattja runt i. Till skillnad från huvudspelet och The Heist ligger dock ett fokus på den norra delen av New York eftersom det är där Hammerhead har maktposition. Därför utspelar sig berättelsen och alla sidouppdrag endast i den norra delen vilket också gör detta till en mindre expansion. Berättelsen är runt 15 minuter kortare och brotten är halverade eftersom inga aktiviter uppstår i de nedre distrikten. Detta är å ena sidan en bra sak eftersom det börjar bli repetitivt att göra samma saker om och om igen. Å andra sidan gör det expansionen lite väl kort.
Turf Wars kommer med få överraskningar men sett till berättelsen underhåller den hela vägen. Det är allt runt omkring som börjar kännas så tjatigt att det inte riktigt fungerar en andra gång. Att slopa Screwballs utmaningar (som i all ärlighet inte är särskilt roliga) och inkludera någon annan skurk och erbjuda någonting helt annat hade känts uppfriskande. Dessutom förvånar det mig att man inte passat på att introducera nya redskap än de man får bekanta sig med i huvudspelet. Det är små, små saker som hade kunnat liva upp denna expansion som känns alldeles för lik det vi redan gjort så många gånger tidigare.
Gillade du The Heist råder det inga tvivel om att Turf Wars också kommer underhålla dig. Om inte annat vidhåller jag min åsikt om att det låga priset för säsongspasset motsvarar tillräckligt med innehåll. Jag hoppas dock att Insomniac Games presenterar något extra i den tredje och sista episoden. Att leverera ett identiskt upplägg ytterligare en gång kommer nämligen inte fungera särskilt bra alls.