Onimusha: Warlords

Onimusha: Warlords

Bortsett från Resident Evil 2 har Capcom återupplivat en annan serie, om än inte lika omarbetad.

En dold pärla från Capcoms spelbibliotek, "a blast from the past" - är två av alla klyschor som beskriver Onimushas återkomst bra. Titeln gör nu comeback till nuvarande konsolgeneration och PC. Visst, det är inte en återkomst av samma kaliber som Resident Evil 2, men en återkomst har definitivt gjorts här.

För er som missade liret när det först begav sig: Onimusha kom från fantasin av Yoshiki Okamoto, som ville skapa en ninjaversion av Resident Evil baserat i det feodala Japan. Om du det inte övertygar dig tillräckligt; berättelsen tar oss med på Samanosukes - en samurai - resa för att rädda en prinsessa från demoner som bosatt sig i ett slott. Tillsammans med honom hittar vi den kvinnliga ninjan Kaede.

Den karaktären du kommer spendera mest tid med är våran fruktlösa samurai, men du kommer även få stifta bekantskap med den kvinnliga, Kaede. Utöver flera spelbara karaktärer, finns det några andra saker som Onimusha lånar från Resident Evil-serien. Dessa inkluderar pusslande (ungefär att hitta medaljonger som öppnar dörrar). Ett japanskt slott likt en stor villa fyllda med fällor och ett laboratorium, för-renderade bakgrunder och gröna örtväxter... har du spelat Resident Evil vet du vilka vi menar.

Onimusha: WarlordsOnimusha: Warlords

Vår hjälte är en svärdsman av rang som måste slå sin väg genom slottet, döda monster och samla på demonsjälar. Stridssystemet är inte det vanliga hacka och slå allt i din väg, det här har lite mer tanke bakom sig. Du måste kombinera blocka, kontra, attackera, och göra redo ditt vapen för att få ut så mycket som möjligt av din samurais färdigheter.

Spel som Dark Souls kan mycket väl tagit inspiration från stridssystemet här. Senare hittar du en pilbåge, och till och med ett skjutvapen som är tämligen lik en hagelbrakare, som är A och O för att döda vissa bossar.

Det finns flertalet bossfajter att ta sig an som leder till det ultimata slaget med ormliknande varelsen Fortinbras. När demoner blivit slaktade tappar de sina själar, som du sedan kan ta upp och använda för att uppgradera tre magiska svärd och orber. Och när de blir mer kraftfulla kan de även öppna olika dörrar runtom i slottet.

Det är en del spring fram och tillbaka, för att öppna dörrar i områden du tidigare utforskat redan - men trots det blir spelupplevelsen aldrig stel eftersom nya monster att döda dyker upp i din väg. Första genomspelningen tog oss runt tre timmar att utföra och det finns till och med en trofé att låsa upp om du klarar det under tre timmar. Det kan låta som en kort speltid, men för oss kändes det alldeles lagom.

Onimusha: Warlords
"Aj som fasiken, du bränner mig!"

Tråkigt nog kan du inte välja vilken karaktär du vill starta med, utan du är låst till att ta kontroll över Samanosuke till en början. Med andra ord innehåller inte Warlords zappandet mellan karaktärer vi hittar i Resident Evil 2. I Resident Evil 2 innebar detta att du kunde byta karaktär och spela igenom spelet annorlunda. Till exempel, ta Leon i din första genomspelning och den andra med Claire. Den andra genomspelningen med den sekundära karaktären skulle bli direkt påverkad av dina beslut i den första genomspelningen. Detta inkluderade vilka vapen som låg kvar, NPCs och ett blodigt slag med en monstruös mördaralligator.

Hur som helst finns det en del omspelningsvärde eftersom du kan ta dig an en rad olika svårighetsgrader och massa saker som filer och pussellådor. Det finns också nya dräkter att låsa upp - vem skulle inte vilja döda monster utklädd till en gigantisk panda? Du kan öppna nya minispel om du samlar allt av ett speciellt föremål också, vilket är ganska skoj.

Det här är en remaster. Ingen remake. Vilket betyder att det är i stort sett samma spel, med uppiffade egenskaper (bland annat ett easy-läge upplåst från början). De här förändringarna har resulterat i att jag haft mer kul än på väldigt länge, och det är fortfarande fantastiskt rogivande att skjuta och hacka din väg genom det feodala Japan och slakta monster som ser ut som något taget direkt ur japanska folksagor.

Grafiken ser mycket lenare ut, och texturerna har fått en del arbete för att se krispigare ut. Filmsnuttarna, själva spelet, och bakgrunderna har alla blivit uppdaterat. Och spelet stödjer nu widescreen till 100%, vilket betyder att spelet inte lider av svarta kanter på TV:n som i senaste Castlevania-släppet.

Missförstå oss rätt. Grafiken är inte på något sätt utöver det vanliga och det ser inte ut som ett modernt spel, men det är inget som förtar känslan i liret. Det här är ett spel som blir buret av sin berättelse, soundtrack och spelmekanik. På tal om soundtracket, det är väldigt passande och har en typisk traditionell känsla i sig. Röstskådespeleriet känns lite tradigt ibland, men det känns som en påföljd av åldern, så vi gillade det. Ljudeffekterna från svärdet känns lite åt arkadhållet, men fortfarande rogivande när du hackar i demonslusk. Det kompletterar upplevelsen och funkar väldigt väl.

Onimusha: Warlords
Vilka fler spel vet du som har trånga korridorer?

Eftersom kameran är fixad, händer det stundtals att du snurras runt och blir vilse på skärmen. Du kanske tycker att detta innebär ett minus, men överraskande - är det inte så. Det framkallar nostalgi från de mest kreativa perioderna i Playstations historia.

Så vad innebär detta för framtiden? Onimusha har inte fått någon snitsig omarbetning, om man jämför med vad vi fått se i Capcoms Resident Evil-serie, men kan det kanske vara att de utforskar outforskad mark? Vi hoppas sannerligen att detta leder till fler remasters - eller vi skulle föredra remakes, det finns en skillnad - eller till och med nya spel i serien. Tänk er ett nytt Onimysha, Nemesis jagar dig likt en varg i en bur full av kycklingar, eller ett nytt Dino Crisis som ser lika bra ut som uppkommande Resident Evil 2. Den här månaden kan mycket möjligt banat väg för det.

Om du älskade de första tre Resident Evil-spelen eller Onimusha-serien, är Warlords definitivt något du borde skaffa. Berättelsen, det krispigare utseendet, och spelmekaniken kommer omfamna dig i nostalgins varma, mjuka täcke. För någon som aldrig spelat spelet, men är intresserad av temat, borde också kolla upp detta. Det ser fortfarande ganska bra ut, låter fantastiskt och har fantastiskt roliga spelmekaniker. Det spolar tillbaka till en guld-era, men visar även att fantastiska spel åldras, likt ett fint vin, väl.

8 / 10
+
Fantastisk berättelse, engagerande spelmekanik, massor av kul finns att hämta efter alla dessa år