Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr.’s Journey

Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr.'s Journey

Mario och Luigi slår denna gång sina påsar ihop med självaste Bowser för att försöka besegra en mystisk ruskprick...

Två Mario-spel på bara en månad?! Januari har verkligen varit bra för fans av Nintendos mustaschprydde rörmokare som alltså både skuttat runt i New Super Mario Bros U Deluxe samt i en remaster av Bowser's Inside Story. Sistnämnda har fått uppdaterad grafik och ett helt nytt tillägg till storyn där Bowsers arvinge, Bowser Jr, står i centrum. Denna del i Mario & Luigi-serien släpptes ursprungligen år 2009 till Nintendo DS och får väl i det närmaste betraktas som höjdpunkten för den serien. Men det var trots allt tio år sedan det kom, så hur står det sig idag?

Originalet kom för trio år sedan till Nintendo 3DS.

Bowser's Inside Story startar med en mystisk sjukdom kallad Blorbs som drabbar Svampriket och får de drabbade att svälla upp som ballonger (bokstavligt talat). Prinsessan Peach är såklart mån om undersåtarna och drar i panik igång ett möte för att tala om saken - men döm om allas förvåning då Bowser dyker upp oinbjuden. Lyckligtvis finns de båda karlakarlarna Mario och Luigi på plats för att hantera grejen. Bowser flyr och blir senare lurad att äta en märklig svamp av en mystisk försäljare kallad Fawful. Det får Bowser att äta allt han andas in och olyckligtvis drabbas Svampriket samt Mario och Luigi av detta, och äventyret utspelas alltså inuti Bowser där fienderna nu måste samarbeta i fajten mot Fawful.

Precis som i de tidigare Mario & Luigi-spelen Partners in Time och Superstar Saga, innehåller även den tredje delen i serien en blandning av plattformshoppande, pussellösande och turbaserade strider. Du styr båda Mario-brollorna samtidigt där A-knappen påverkar Mario och B följdaktligen Luigi. Dessutom finns kartmoment där du faktiskt även får styra självaste Bowser med X-knappen. Striderna handlar till stor del om att trycka in respektive actionknapp vid precis rätt tillfälle, där bra tajming ger mer skada och möjlighet till kontringar. Det finns till och med möjlighet till duoattacker inspirerade av plattformsspelen som fungerar oväntat bra även som rollspel. Det kan exempelvis handla om att sparka gröna skal och använda eldblommor.

Originalet är bästa spelet i Mario & Luigi-serien.

Bowsers Nose Deck och Flame Pipe samt andra lite udda kroppsdelar utgör regionerna vi får utforska, och givetvis är dessa rejält mycket annorlunda mot vad vi vant oss vid i Svampriket tidigare. Det är en kul twist i berättelsen att få se exakt vad den illasinnade gröna ödlan faktiskt käkat upp, och det används faktiskt även spelmässigt, så det handlar inte bara om roliga detaljer. Det faktum att du kontrollerar tre karaktärer används smidigt med de dubbla Nintendo 3DS-skärmarna. Vid ett ställe dricker exempelvis Bowser vatten från en dryckesfontän, vilket möjliggör för rörmokarbröderna att simma upp till högre avsatser. Det finns till och med en superattack där Bowser andas in mindre fiender så bröderna inuti kroppen kan assistera med striderna.

Utöver ett par mindre uppdateringar, är den största nyheten det grafiska lyftet i Bowser's Inside Story, men jag är inte helt säker på att jag tycker att det blev bra. Nintendo DS-originalet hade mer charm med sin tecknat, pixlade stil och det motstår tidens tand bättre (på samma sätt som Super Mario World fortfarande är osannolikt vackert). Den nya designen känns mer tecknad, och att se en infekterad Toad flyga genom sovrumsväggen har aldrig sett bättre ut rent tekniskt. Men eftersom originalet också finns spelbart till Nintendo 3DS via dess bakåtkompatibilitet, hade jag hoppats på mer nyheter än detta.

Bowser Jr's Journey pågår parallellt med huvudberättelsen och här får vi se när den unge skräcködlan tar över ledarskapet för Mario-världens ruskprickar, i avsaknad av farsgubben Bowser. Spelbarheten skiljer sig från Bowser's Inside Story och har mer taktiskt upplagda, gruppbaserade strider där det handlar om strategiska placeringar samt om att maximera sina fördelar på banorna på olika sätt. Du får sätta samman en trupp bestående av upp till nio Minions (nej, inte de gula illbattingarna) och dessa kan i sin tur vara en av tre arketyper: Flygande, närstrid eller strid på avstånd. Deras fördelar och nackdelar är lätta att förstå (det förklaras smidigt med en triangel) och påminner om upplägget i Pokémon-serien.

Bowser Jr.'s Journey är ett trevligt med variationsfattigt tillskott.

Striderna pågår oftast i tre-fyra rundor och du vinner sedan motståndarnas lagkapten besegrats (du förlorar däremot om Bowser Jr stryker med). Du har ingen kontroll över dina Minions, utan din uppgift är att tajma vissa saker samt nyttja Bowser Jr:s CP-poäng för att göra specialattacker. Det finns en rejäl skara trupper från Lakitus till Spikeys och Paragoombas där samtliga har sin egen statistisk och distinkta attacker. Dessutom kan du nyttja formationer för dina trupper för att få ytterligare bonusar, beroende på vem som utnämnts till förste officer. Att planera i förväg är vad som leder till framgång, och när striderna väl är igång kan du inte ändra något längre.

Tyvärr lider hela denna bonusepisod av ojämnt tempo. Till skillnad från i huvudspelet, så finns ingen världskarta att röra sig på utan du fraktas runt mellan ett pärlband av strider med lite story inmejslat mellan varje. Jag vill dock framhålla att det verkligen inte är något fel på spelets manus, utan det är bara det att spelbarheten känns repetitiv, och jag känner lite för ofta att jag vill stänga av och göra annat. Även platserna du slåss på är hämtade från Bowsers världskarta, och det är såklart logiskt med tanke på att berättelserna hör samman. Men har du just spelat igenom huvudäventyret och ska röra dig runt i exakt samma omgivningar igen - så blir det variationsfattigt. Tyvärr.

Det råder ingen brist på trupper att välja bland.

Bowser's Inside Story är ändå fortfarande en underhållande pärla och en av de bättre spinoffarna i Marios universum. I slutändan hade jag dock hoppats på mer från denna remaster, vars visuella tillägg snarare gör upplevelsen sämre. Bowser Jr's Journey hade kunnat vara ett bra tillägg, men bristen på variation i både spelbarhet och banor drar ner intrycket, och i slutändan rekommenderar jag dig att hellre försöka få tag i originalet som du ju kan spela till Nintendo 3DS tack vare dess bakåtkompatibilitet.

7 / 10
+
Huvudspelet håller, suveränt gameplay, charmig design, mycket innehåll, intuitivt med djupt spelsystem