Cyber Hunter

Cyber Hunter

Hegevall har fördjupat sig i Knives Out-studions nya Fortnite-utmanare...

Medan vi under de senaste åren fördjupat oss i battle royale-giganter som Playerunknown's Battlegrounds, Fortnite samt Apex Legends - har kinesiska speljätten Net Ease rönt enorma framgångar hemma i Kina med Knives Out som drog in cirka fyra miljarder kronor i ren vinst under fjolåret. Ja, du läste rätt. Fyra! Miljarder! I och med detta har Net Ease inte haft några planer på att ligga på latsidan, tvärtom. Som en konkurrent (och komplement) till Knives Out har Cyber Hunter nu letat sig ut på Iphone samt Android och jag har tillbringat den senaste veckan med att klättra, skjuta och våldsföra mig fram genom de ultrakulörta miljöerna i detta ambitiösa spel.

Cyber Hunter
Att skapa sin egen karaktär är roligt och här erbjuds mängder av inställningsmöjligheter och olika val som spelaren kan göra.

Cyber Hunter både känns och ser ut som en vildsint mix av Fortnite, Playerunknown's Battlegrounds och Overwatch och upplägget fungerar exakt som i Epic Games ultrapopulära multiplayerparty. 100 spelare hoppar ut ur ett flygplan och störtar mot marken där "alla mot röse" gäller. Till en början kretsar varje match (som vanligt inom denna speltyp) om att lokalisera ett vettigt vapen för att sedan byta skepnad. Som spelare känner man sig lika delar jagad som jägare, precis som i Fortnite eller Call of Duty: Blackout, och Battlefield V: Firestorm och det som gör det här spelet en smula unikt är parkour-biten. Allt går nämligen att klättra på i Cyber Hunter. Och då menar jag allt. Träd, väggar, berg och stenar går alla bestiga och detta gör att striderna inte sällan blir mer "vertikala" än vad som sker i låt säga Fortnite.

Cyber Hunter
Grafiken är skarp, rapp och snygg.

En annan viktig aspekt av Cyber Hunter som särskiljer det från de flesta andra battle royale-titlar är möjligheten att skräddarsy sin egen karaktär, in i minsta lilla detalj. Förutom kroppstyp, kön och kläder får man här välja ögonbryn, bredden på näsryggen samt hur ansiktsbehåringen ska se ut. Detta gör att slagfältet inte sällan ser riktigt lustigt ut med gott om helsjuka kreationer proppade med tatueringar och märkliga kläder. Jag byggde en hårigt semesterklädd, ansiktstatuerad dåre som jag använt för att sitta högt uppe i träd och panga ovetande motståndare med och för första gången i mitt liv har jag lyckats vinna en hel del matcher. Något som aldrig skett i vare sig Fortnite eller Blackout (ja, så kass är jag).

Cyber Hunter
Det finns gott om fordon i spelvärlden som man när som helst kan sno.

Själva skjutandet fungerar väldigt väl. Känns mycket som det gör i Battlegrounds och tack vare en hel uppsättning fantasifulla vapenkreationer går det att variera sin spelstil in i absurdum. Jag har fastnat för is-granaten som går att man enkelt kan frysa fiender för att sedan kliva fram och knacka dem i pannan med gevärskolven, eller varför inte frysa vatten framför sig och likt en polygonbaserad, ansiktstatuerad Jesus, vandra på ytan som en boss. Grafiken är snygg, också. Ren, rapp och detaljerad. Det enda som jag har haft problem med under mina timmar med Cyber Hunter är väl egentligen den virtuella joystick-kontrollmetoden som gör att jag flera gånger per match råkar avfyra mitt skjutvapen i onödan, när jag försöker flytta min karaktär. Bortsett från det är Cyber Hunter ett härligt tidsfördriv som helt klart tar upp kampen på mobila plattfpormar med spel som Battlegrounds och Fortnite.

8 / 10
+
Läcker design, ombytlig spelbarhet, stora miljöer, massor av roliga vapen, möjlighet att klättra på allt i spelvärlden