Judgment

Judgment

Johan har undersökt om det är lika kul att vara detektiv i Kamorucho som det vanligtvis är att vara en yakuza i denna spinoff.

Yakuza-serien är tillbaka. Eller ja, nästan i alla fall. Spinoff-spelet Judgment må inte vara en del i huvudserien, men allting känns väldigt mycket Yakuza. Om du tidigare spenderat tid i den fiktiva stadsdelen Kamorucho kommer du absolut känna igen dig här.

Denna gång är du på den andra sidan. Istället för att spela som en japansk gangster är du en del av rättsväsendet. Eller var en del kanske är den rätta benämningen. Huvudkaraktären Takayuki Yagami var en väldigt lovande försvarsadvokat, men efter att allt gått fel under ett fall har han nu sadlat om och startat sin egna detektivbyrå. Han blir sedan indragen av sin gamla advokatfirma för att hitta bevis som kan fria en Yakuza-boss från mordmisstankar där tre andra yakuzas har hittats mördade. Trots att Yagami lyckas med detta märker han snabbt att bossen kanske inte är så oskyldig som det verkat. Storyn är bra och visar en helt annan sida av Kamorucho än vi är vana med.

Judgment
Slagsmålen är precis lika överdrivna och underhållande som vanligt.

Spelet kan beskrivas som en mix av Yakuza och Phoenix Wright eller LA Noire (det finns till och med ett Objection!-påskägg, så Sega och Ryu ga Gotoku Studio visste att denna jämförelse skulle dyka upp). Det har samma, på ett bra sätt, överdrivna slagsmål och fantastika karaktärer ihopblandat i en smet med förhör, ledtrådsletande, övervakningskameratittande och filer med dina olösta fall. Som detektiv tar du så klart på dig andra fall också, som att undersöka om en kvinnas make verkligen är otrogen eller att hitta bortsprungna katter. Att klara av dessa uppdrag ger dig massvis av pengar och är den bästa inkomstkällan du kommer ha. Jag hade ingen aning att privatdetektiver är så dyra! Detektivyrket kommer med sina fördelar. Bland annat finns det utklädnader du kan använda vid vissa tillfällen, som när du klär ut dig till en elektiker för att lyckas infiltrera ett yakuza-högkvarter eller en hipster för att kunna tjuvlyssna på andra inne på en restaurang. Du har också ditt egna kontor som kan anpassas lite grann. Vissa prydnader du köper kan sättas upp runt om i kontoret för att ge det en personlig touch. Det finns också en gramofonspelare som du kan samla musik till och ditt alldeles egna flipperspel.

Jobbet kommer dock med spelets två svagaste delar, att förfölja personer och att jaga dem. Dessa två saker blir väldigt snabbt repetitiva och de används alldeles för ofta. Under vissa uppdrag, som i det tidigare nämnda otrohetsdramat, behöver du följa efter en person för att se var de tar vägen. Det gäller att inte komma tillräckligt nära för att du ska bli upptäckt, men samtidigt inte för långt ifrån för att inte se dem. Det följer samma mönster varje gång. Gå sakta och när personen vänder sig om, alla är väldigt paranoida, gömmer du dig bakom en skylt eller en bil. Problemet är att personerna måste vara brutalt dumma. Du kan bli upptäckt och stå och i princip flåsa dem i nacken, men hinner du sedan till ett gömställe (som är märkta med en blå ruta) i tid så glömmer personen bort dig. Det är lite med action i fotjakterna, men det är bara quicktime events där du trycker på rätt knapp vid rätt tillfälle för att undvika diverse hinder.

Judgment
Att smyga efter personer och gömma sig bakom skyltar blir snabbt enformigt.

Jag älskar verkligen stadsdelen Kamorucho. Det finns alltid något att göra och människor att springa in i. Något som verkligen kännetecknar Yakuza-serien är dess minispel och du behöver inte oroa dig, de finns här också. Kasta dart, svinga i basebollburen, spela Virtua Fighter på en arkadmaskin eller, eftersom detta utspelas i nutidens Kamorucho, ett nytt VR-spel (för Yagami, tyvärr kan du inte använda ditt VR-set). Det är svårt att ha tråkigt och jag gillar hur olika saker ändras när tid passerar mellan olika kapitel. Tyvärr tar det inte många timmar innan du börjar känna att även stadsdelen är upprepande. Inte sakerna du kan göra, men hur allting ser ut. Anledningen är att du kommer springa kors och tvärs och hit och dit så mycket. Du kan behöva springa (det vanligaste transportmedlet om du inte vill spendera pengar på en taxi) till ena hörnet av kartan, för att sedan tvingas hämta något på andra sidan och därefter återvända till första platsen. Detta ger en konstig känsla där Kamorucho känns både stort och litet på samma gång.

Judgment
Minispelen är tillbaka.

Det kanske låter som att jag är väldigt negativt inställd till detta spel, men det är faktiskt väldigt långt ifrån sanningen. Ingen av sakerna här ovan är dåligt utförda, det är bara att det blir lite för mycket av dem. De förstör inte spelupplevelsen i det stora hela, Judgment är fortfarande ett förbaskat roligt och underhållande spel. En av de stora behållningarna är som vanligt karaktärerna. Otroligt välskrivna och välspelade. Det finns möjlighet att ha engelskt eller japanskt tal. I princip varenda karaktär har bra röstskådespelare. De intressanta personligheterna är inte bara begränsade till huvudkaraktärerna heller då det finns mängder av roliga personer i olika siduppdrag. Vissa kvinnor du möter under dessa uppdrag kan du sedan till och med försöka bli tillsammans med. Så koppla på charmen, säg rätt saker, svara på dina sms och köp något trevligt till första dejten. Att skaffa sig vänner och vara populär bland folket i staden är dessutom en stor fördel, för att inte säga ett måste. Vissa sidouppdrag blir inte tillgängliga förrän du har kommit upp i tillräckligt hög popularitetsnivå. Det kan vara så enkelt som att handla tillräckligt mycket i en affär eller köpa olika maträtter i en restaurang.

Får du upp vänskapsnivån tillräckligt mycket med en anställd kan dessa hjälpa dig om ett slagsmål sker utanför deras butik eller restaurang genom att slänga dig olika tillhyggen, som et superhett nyfriterat grillspett som du kan köra in i munnen på en gängmedlem. Och räkna med att slåss med gängmedlemmar titt som tätt då dessa av någon anledning inte tycker om dig. Men oroa dig inte, Yagami kan slåss. Det finns två olika fajtingstilar, en som passar bättre för grupper och en som är bättre om du är i ett personligt bråk. De olika kombinationerna sker som vanligt med mestadels två knappar, men det finns tillräckligt med variationer som utnyttjar fler knappar för att det inte ska kännas allt för upprepande.

Judgment
Det är svårt att inte imponeras av Kamorucho.

Sega och Ryu ga Gotoku Studio har åter igen lyckats skapa ett bra spel i Yakuza-världen som kommer att kännas som hemma för fans av serien. Karaktärerna är välskrivna, berättelsen är bra, Kamorucho är lika vackert som vanlig och det finns minispel i överflöd. Allting som gjorde Yakuza-spelen är närvarande här också, med en liten twist att du nu istället är en detektiv istället för en gangster. Om du sitter och längtar efter Yakuza 7 bör du absolut ge detta en chans för att stilla din törst.

8 / 10
+
Välskrivna karaktärer, bra story, bra röstskådespelare, massvis av minispel, humorn på topp