NHL 2K6

NHL 2K6

Benke har snört på sig skridskorna och tagit en tur med det första hockeyspelet till Xbox 360

Mitt under fotbolls-VM pågår faktiskt Stanley Cup-finalerna. Det kan vara svårt att upptäcka i mediabruset, men Edmonton Oilers och Carolina Hurricanes gör upp om det första titeln efter den "förlorade säsongen". En relativt profillös och trist final där Kanada hoppas på sin första Stanley Cup-titel på mycket, mycket länge. Chris Pronger, Rod Brind’Amour, Eric Staal, stjärnor som inte har samma glans som Peter Forsberg, Jaromir Jagr, Sidney Crosby, Joe Thornton, Alexander Ovechkin, men det är dessa lag som varit bäst när det gällt som mest.

Så har det också blivit dags att sätta sig ned och recensera det första hockeyspelet till Microsofts nya konsol, men är det verkligen vad det är frågan om? NHL 2K6 känns visuellt sett mest som ett Xbox-spel och definitivt inte som någon nästagenerationsprodukt.Visst lite fler polygoner i ansiktena på spelarna, lite bättre reflektioner i isen och högre upplösning, men det är en knappt märkbar uppgradering i mina ögon.

Men det skymmer inte det faktum att NHL 2K6 är ett underbart, djupt, fartfyllt och finessrikt hockeyspel som ingen hockeyälskare bör missa. NHL 2K-serien har alltid haft ett mer varierat och avancerat kontrollsystem än Electronic Arts NHL-spel och den traditionen fortsätter. Successivt lägger man till finesserna i spelet från att till en början spelat ett enklare spel, men snart sitter man där och ger sig på de avancerade kontrollerna som möjliggör ett fantastiskt variationsrikt spel på isen. Vissa grejer känns kanske överflödiga som möjligheten att dumpa pucken eller dumpa pucken med ett slagskott... Nyansskillnader, men samtidigt intressant för den som orkar ta till sig alla små detaljskillnader. Crease Control (styr målvakten) och Pro Control (bestäm exakt vilken spelare du ska passa till). Jag är inte så förtjust i någon av dessa finesser, men det känns positivt att de finns där för den som vill borra ner sig ännu djupare i spelet.

Presentationen är inte lika bra som när Take Two samarbetade med ESPN, men håller fortfarande hög klass. Menyerna är dock anpassade för HDTV, så om du vet med dig att din TV inte är den största och har standardupplösning kan det bli svårt att läsa vissa saker. Kommentatorerna Bob Cole och Harry Neale gör sitt jobb, även om det naturligtvis (som med alla sportspel) börjar bli repetitivt redan efter några matcher. Samtidigt är det lite så man vill ha det "he shots, he scores" behöver inte varieras.

Rent spelmässigt ligger NHL 2K6 på samma höga nivå som spelserien tidigare visat upp. Det finns ett härlig flyt i spelet. Det känns verkligen som Kush har fångat vad som gör hockey till en så härlig TV-spelssport.

Den artificiella intelligensen är bra, men har fortfarande en tendens att blanda och ge. Ibland kan den skyffla in tre raka mål på en minut för att sedan inte göra något vettigt offensivt på tio minuter. Samtidigt har Kush Games hittat en relativt bra balans i defensiven när det gäller den artificiella intelligensen. Målvakterna har blivit mer beroende av fri sikt, även om det inte riktigt fungerar som i verkligheten där en skymd målvakt nästan blivit en förutsättning för att göra mål.

NHL 2K6 är ett riktigt, riktigt bra spel, men tyvärr är det inte bara grafiken som är en besvikelse för mig. Achievements är något som blivit väldigt populärt bland Xbox 360-spelare och tyvärr är detta något som Kush Games inte alls sett till att utnyttja då det enbart finns fem achievements och dessa känns alla rätt trista. Det borde vara självklart att ett sportspel har minst tjugo olika achievements så att man får lite glada överraskningar med jämna mellanrum när man klarar av dem. Nu klarade jag de första tre under den första timmens spel och jag väntar bara på att åka på ett 3-mot-5-läge så jag kan göra mål och fixa den sista uppgiften. En petitess tycker säkert många och det är precis vad det är, men det hade varit så enkelt för Kush Games att sprida ut de 1000 poängen lite bättre över franchise-läget, onlinespel och pokaler. Nu finns det annat att låsa upp i spelet som klassiska Stanley Cup-lag (Calgary Flames 1989, wohoo!), men det är inte riktigt samma sak som achievements.

Det är egentligen lite märkligt att recensera NHL 2K6 nu. Det släpptes i höstas i USA och hockeysäsongen tog slut i Sverige när Jörgen Jönsson lyfte VM-bucklan, men om du inte kan hålla dig nästa säsongs hockeytitlar på Xbox 360 är NHL 2K6 definitivt något att titta närmare på.

NHL 2K6NHL 2K6NHL 2K6NHL 2K6
8 / 10
+