Star Wars Pinball

Star Wars Pinball

Yoda, Darth Vader, och resta av gänget har återförenats för att spela lite pinball. Mår flipperspel bra med ett Star Wars-tema? Johan Jolin har prövat...

Jag gillar verkligen Star Wars. Inte mer än en vanlig människa kanske men tillräckligt för att konsumera det allra mesta av George Lucas sci-fi universum i såväl film som spel väg. Jag tvekar dock inte på gå med kören som varit besvikna på de senaste Star Wars produkterna. Solo var ok, The Last Jedi var en enorm besvikelse, och båda Star Wars: Battlefront-titlarna föll aldrig mig i smaken.

När jag startade Star Wars Pinball gjordes det därför med en viss återhållsamhet. Inte endast med tanke på rymdoperans meritlista de senaste åren, men också eftersom jag ogillar flipperspel. Trots det underhölls jag och gillar du flipperspel och Star Wars är detta ett måste för din spelkollektionen. För nybörjare inom genren kommer jag dock höja ett varningsfinger och låt mig berätta varför.

Star Wars Pinball
Flipperspel och Star Wars visade sig vare en rätt lyckad kombination.

Det finns 3 olika lägen du kan välja bland. Ett enspelarläge där du kan välja och vraka bland de 19 olika flipperbord som finns, ett kampanjläge med 300 olika utmaningar, och sedan ett online läge där du kan utmana andra. Varje läge ger dig incitament i form av poänglistor att toppa. Gillar du att skylta med ditt namn på topplistor har du all utmaning du någonsin behöver samlat här.

Alla bord har nämligen ett säreget tema med speciella uppdrag att avklara för att lyckas nå toppoäng. Lyckas du även pricka rätt skiftar spelet plötsligt till ett minispel. På det ena bordet får du plötsligt klä dig i rollen som Luke Skywalker för att duellera mot självaste Darth Vader med lasersvärd, och på det andra får jag skjuta sönder X-wings med mina TIE-fighters. Minispelen är väldigt simpla men samtidigt fantastiska inslag som förgyller upplevelsen. Borden är otroligt variationsrika och den unika designen efter temat är strålande.

Star Wars Pinball
Kan du besegra Darth Vader eller kommer the dark side att vinna tillslut?

Djupet går ej att klaga på och det finns otroligt mycket att upptäcka i Star Wars Pinball, om du vill ta dig tiden det vill säga. För med djupet kommer också en hög inlärningskurva vilket kan vara väldigt avskräckande för många personer. Det är otroligt mycket som behöver memoreras kring en bana för att du ska kunna bemästra den. Inlärningskurvan är inte endast styggt satt utan även en relativt trist historia eftersom det är svårt att lära sig under spelets gång. Vart du ska skjuta, i vilken ordning, vad det får för effekter blir väldigt svårt att hålla reda på för den som inte är villig att ta sig tiden att verkligen sätta sig in i detta genom att läsa instruktionerna för varje bord.

Som du redan hunnit lista ut finns det nämligen mycket gott att hitta här det om du gillar Star Wars. Ett smörgårdsbord av godsaker med referenser till rymdsagans alla olika filmer och serier, till och med den tecknade. Upplevelsen blir än mer behaglig av att hela spelet genomsyras av originalmusiken och innehåller mängder ljudeffekter som får mig att minnas de klassiska filmerna. Att smiska silverkulor till svängiga Cantina och ljudet laserpistoler var tydligen allt jag behövde för att kurera min Star Wars absintens.

Star Wars Pinball
Vill ha en mer autentisk flipperupplevelse kan du busenkelt slå över och spela i vertikalt läge.

Att detta är ett av det bättre Star Wars-licenserna jag erfarit de senaste åren är kanske inte något jättebedrift, men det var likväl förbaskat överraskande. Visserligen är grafiken inte av det vackrare slaget, men det är flipperspelet du är här för och det finns det gott om. För 350 kronor får du väldigt mycket Star Wars och ännu mer pinball. Om du är en entusiast för en av dessa blir Star Wars Pinball således högintressant och prisvärt.

7 / 10
+
Fantastiskt musikspår, djupt, prisvärt.