FIFA 20

FIFA 20

Sportspelens okrönte konung är här med årets upplaga. Men hur bra är egentligen FIFA 20, där det dessutom bjuds på street football i nya Volta-läget. Johan har testat.

Det är runt denna tid varje år som jag som en extrema fotbollsnörd blir extra uppspelt. Det börjar ju nämligen vankas sportspelens sportspel, FIFA. Tyvärr har det senare år, precis som med alla sportspel, känts som att serien stått och stampat på samma ställe utan något nytt att hänga i julgranen. I år känns det dock som att EA i alla fall har gjort ett försök.

Det försöket stavas till stor del Volta och är det närmaste vi kommit FIFA Street sedan den tredje delen av den serien släpptes för elva år sedan. Det är inte en total kopia, men det är rätt tydligt var inspirationen har hämtats. Volta-läget fungerar som både ett nytt spelläge och årets story. Alex Hunters resa är i The Journey är färdig och vi får nu istället följa dig (ja, du! Och din egenskapade karaktär) och ditt gatufotbollslag, eller street football som låter mycket bättre. Berättelsen är ganska fånig, men den funkar. Ditt lag splittras efter ett bakslag och alla blir osams. Självklart urusel tajming när laget har siktat in sig på att spela VM, i gatufotboll.

FIFA 20
Räkna med att få jaga boll en hel del detta år

Ditt mål blir därefter att, tillsammans med den enda lagkamraten som stannar kvar, att resa jorden runt och övertyga dina forna kompisar att komma tillbaka. Hur får man då tillbaka förlorade kompisar? Genom att vinna mot dessa i fotboll så klart. Jag tvekar på om det hade fungerat i verkliga livet, men vi fotbollsspelare är ju lite speciella. Under resans gång får du bland annat spela i en inomhushall i Tyskland, på ett skyskrapetak i Tokyo och på gatan mot ett par ungar i Rio de Janeiro. Alla planer är väldigt välgjorda och alla skiljer sig mot resten. Under storyns gång rekryterar du spelare och uppgraderar din egen. Hur bra du presterar under matchen avspeglas sedan i vilka attribut som uppgraderas. Fem assist? Räkna med en boost i passningskategorin. Fem mål? Ja, du förstår.

FIFA 20
FUT är så klart tillbaka, precis som du känner igen det plus lite nyheter.

Matcherna spelas i lag med tre, fyra eller fem spelare med olika plan- och målstorlekar. Inomhusplanen i Tyskland är till exempel en futsalplan med linjer och hörnor medan planen i Lagos är väldigt liten med små mål och gallerväggar. Väggar som du självklart kan använda för att passa eller göra roliga målgester på. Kontrollerna i Volta är samma som "vanliga" FIFA, men du kan till exempel inte glidtackla. Storyn fungerar som ett läromedel innan du sedan tar din skicklighet (eller brist på skicklighet) online i Volta League eller fortsätta offline mot datorstyrda lag. Nya kläder finns att köpa till din spelare och resten av spelarna i ditt lag. Dessa köps med intjänade Volta coins, vilka vid release inte går att köpa med riktiga pengar.

Med allt det sagt kommer Volta inte vara för alla då det skiljer sig från den vanliga gräsfotbollen och storyn känns verkligen inte som något från ett FIFA-spel. Jag tycker däremot att det är så annorlunda att det i alla fall bör testas. Och det är ett helt nytt spelläge i ett av de stora sportspelen. Hur ofta kan vi säga det nu för tiden?

FIFA 20
Storyn i Volta kommer inte bli Oscars-nominerad, men det är helt okej.

Det skulle kunna sägas att Volta är något utav ett nytt karriärläge, men det vanliga karriärläget återvänder även det. Du kan som vanligt välja att vara en manager eller spelare. Det mesta är sig likt, så klart, men det finns faktiskt nyheter även här. Som interaktioner mellan spelare och manager. Om du till exempel väljer att försöka sälja en spelare genom att placera denne på transferlistan kommer han fråga dig varför i allsin dar du skulle vilja göra dig av med honom. Du har därefter ett par olika val hur du vill besvara detta, vilket leder till ökning eller minskning av spelarens moral. I årets version är också lovande spelares potential viktig. Du måste ge dina löften speltid, annars kommer potentialen vara lägre nästa säsong. Om detta ordnas genom att låna ut honom eller att låta honom komma in från bänken är upp till dig. Du kan också välja att spela som en kvinnlig manager.

Också Ultimate Team har sina nyheter, även om det inte något som kommer få dig att ramla ur stolen. Här finns nu säsongsmål. Genom att göra olika uppdrag, så som att vinna ett visst antal matcher, får du XP. Vid varje ny nivå låser du sedan upp saker som spelarpaket eller tifon. Tänk Fortnite-säsonger. Detta ger en extra morot att testa olika matchtyper i FUT. Varje säsong kommer ha nya utmaningar och belöningar. I övrigt kommer du känna igen dig med Squad Battles, där du spelar mot andra spelarskapta lag som styrs av datorn för att samla på dig så många poäng som möjligt under en vecka, drafter både online och offline, ligor med mer. Det finns så klart även kortpaket att köpa och de är precis som de alltid varit. Om du vill spela Ultimate Team bör du vara redo på dessa, oavsett om du älskar eller hatar dem.

FIFA 20
Spela tre-mot-tre i Lagos. Volta bjuder på gatufotboll.

Även på planen märks nyheter. Och inte alltid till det bättre. I år är fotbollen långsammare och mer realistisk än föregående år. Spelare accelererar inte alls lika snabbt, varken med eller utan boll. Detta gör att det kan vara svårt att hinna ikapp motspelare och samtidigt svårare att springa ifrån desamma när du väl har bollen. Detta gör också att det blir mer sidledspassningar än tidigare. Det är realistiskt, fråga bara förre landslagsspelaren Daniel Andersson varför hans smeknamn är "Sidleds-Danne". Men är det något som verkligen behövs i FIFA 20? Jag är osäker på det. Det är något som jag räknade med i PES som är mer realistiskt på planen än vad FIFA är. Det är inte tråkigt att spela matcher, som tur är eftersom det är där de flesta av dina speltimmar kommer spenderas, det är bara ett litet steg tillbaka. Räkna med att få jaga bollen hela tiden när du är det försvarande laget. Detta kommer också från den nya bollfysiken som, igen, gjorts mer verklighetstrogen med sina studsar och hur de kontrolleras. En bra sak som realismen fört med sig är att inlägg är farliga igen, vilket de inte var förra året.

Spelet dras också med några småproblem, vissa som säkert kommer fixas med en patch och andra som jag absolut inte förstår mig på. Jag har vid flera tillfällen upplevt att den datorstyrda målvakten håller i bollen och springer fram och tillbaka i straffområdet i flera sekunder. Ett mycket större problem finns i Volta. I den inledande delen av berättelsen finns egentligen två viktiga karaktärer, din och en annan. Att denna spelare också finns i de flesta lag du möter i början av storyn (samtidigt som spelaren finns i ditt lag, i samma match) är bara konstigt. Jag hade förstått det om det var en slumpmässigt spelare, men detta är en av de viktigaste karaktärerna i storyn och ska då inte samtidigt spela i flera lag du möter.

FIFA 20
Är det ditt slutgiltiga svar? Frågor från press och spelare påverkar lagets moral.

EA Sports har alltså försökt få FIFA 20 mer realistiskt än tidigare år, vilket för med sig både bra och dåliga delar. Det är dock ett riktigt bra fotbollsspel med bra kommentatorer och grafik, ett roligt nytt spelläge i Volta och några små nyheter i andra spellägen också. FIFA kommer hålla sig kvar på sportspelstronen i år också, även fast spelet inte är helt perfekt.

8 / 10
+
Volta är en kanoninkludering, nyheter i många spellägen, mycket innehåll, överlag hög kvalitet