Mario Kart Tour

Mario Kart Tour

Nintendos senaste mobiltitel står sig som det vidrigaste spel de någonsin släppt ifrån sig...

Jag trodde verkligen inte att Nintendo skulle sjunka såhär lågt. Men det gjorde de. De har under de senaste åren slungat ur sig en rad olika typer av mobilspel baserade på en rad olika affärsmodeller (alla har varit mer eller mindre giriga) för att i slutändan kunna utvärdera, antar jag, och fastställa vilken modell som genererade mest kosing. Med Mario Kart Tour har de vänt upp och ned på hela pay-2-play-modellen som baseras på en free-to-play-idé som i grunden inte alls är gratis. Och på flera sätt är detta ett av de vidrigaste titlarna jag sett till Iphone. Och för det - bör Nintendo skämmas.

Mario Kart Tour är gratis. Men som med 99,99% av alla gratisspel till Iphone eller Android är också 99,9% av spelets innehåll låst när man först startar det. Varje vunnet race ger stjärnor, och pengar, som man sedan kan köpa smaragder för. Smaragderna i sig kan användas för att köpa nya karaktärer, attacker, specialmoves och go-karts. Kruxet är bara att det tar tid. Vi pratar veckor, innan man på riktigt kan köpa de saker som vi alla vant oss vid att nyttja i samtliga av de tidigare spelen i denna serie. Det går att spela Mario kart Tour utan smaragderna, utan att stoppa in riktiga pengar för att skynda på processen, såklart. Men det är designat för att skapa en frustrerande otålighet hos mig som spelare. Det är ytterst medvetet utvecklat för att jag till slut ska kapitulera och öppna plånboken en gång för alla. Det dyraste paketet med smaragder, som ändå inte låser upp hela spelet, kostar 749 (!) kronor, vilket naturligtvis är betydligt dyrare än ett exemplar av Switch-spelet Mario Kart 8 Deluxe och här börjar detta bli ganska vidrigt, ärligt talat.

Mario Kart TourMario Kart Tour
Om du ska köpa loss allt innehåll samt låsa upp 200 cc-spelläget får du räkna med att slanta upp minst 800 kronor.

Ännu värre blir det när man stoppat in ett par hundringar i Mario Kart Tour för att få tävla som Mario, för att få en go-kart som inte är gjord av eltejp och för att slippa använda samma specialförmåga i varenda race - och ändå inser att delar av spelet fortfarande är låst. För att nå 200 cc-klassen (som är ett måste eftersom de andra klasserna känns som sirap) krävs det att du som spelare tecknar ett särskilt guld-abonnemang som kostar 50 kronor per månad. Japp... 749 spänn för att låsa upp (nästan) allt plus 50 kronor i månaden för att kunna fortsätta spela och få ta del av det viktigaste spelläget. Detta, mina damer och herrar, är så pass vidrigt att andra vidriga, mikrotransaktionsproppade skitspel som NBA 2K10 samt Real Racing 3 till och med skäms å Nintendos vägnar.

Med tanke på att Apple precis rullat ut Apple Arcade för 50 kronor per månad, där det idag finns över 50 spel utan mikrotransaktioner, borde väl Nintendo ha designat Mario Kart Tour för att vara en del av den tjänsten? med tanke på att Sonic Racing ligger där, som en del av Apple Arcade, och erbjuder både bättre spelmekanik, roligare banor samt noll mikrotransaktioner eller krav på sinnessjuka abonnemang - begriper jag ärligt talat inte hur Nintendo ens vågat gå den väg som de nu vandrat. För detta kommer naturligtvis att slå tillbaka mot ett i övrigt så älskat företag. Jag kan inte tänka mig något annat än drivor med "bad will" när fler fattat hur Mario Kart Tour verkligen är strukturerat.

Om vi glömmer affärsmodellen och på det sätt som detta spel är uppbyggt för en stund och istället fokuserar på spelmekanik och grafik blir det väl i grunden inte särskilt mycket muntrare, trist nog. Go-kartarna gasar av sig själva och beroende på om du väljer "Easy"-kontrollmetoden eller "Drift" bestämmer du åt vilken riktning som karten styr. Drift-delen är en aning mer krävande och även fast allt känns sirapssegt handlar det om att dra fingret åt det håll dit man vill sladda för att sedan släppa när man avser att räta upp sin sladdande kart. En lyckad sladd ger en extra fastknuff (precis som vanligt) och de specialföremål som man plockar på sig avfyras genom att trycka på dem.

Mario Kart TourMario Kart TourMario Kart Tour
Nintendo borde istället ha gjort som Sega och slängt ut alla mikrotransaktioner och gjort detta till en del av Apple Arcade.

Spelkontrollen är enkel och smidigt designad men Mario Kart Tour känns för segt. För trögt. För tråkigt. Jag förstår att Nintendo valt en mer sansad takt och ett lägre tempo med tanke på formatet och själva grejen att man knappt ser hela vägens bredd med tanke å att Mario Kart Tour spelas med telefonen i upprätt läge, men jämfört med Sonic Racing via Apple Arcade känns detta gammalt och hysteriskt långsamt. Grafiken är inte heller något att skrika sig hes över. Trevlig design, såklart, eftersom den plockats direkt från Mario Kart 8, men rent tekniskt är Sonic Racing både snyggare, snabbare och mer detaljerat.

Dr. Mario World och Super Mario Run var inga direkta superspel, heller. Men de var inte direkt usla som jag anser Mario Kart Tour vara. Girigt, korkat, segt, tråkigt. Snacka om bortslarvad dräparpotential...

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+