New Super Mario Bros. U

New Super Mario Bros. U

Till skillnad från Wii-lanseringen är allas vår Super Mario redan med från första dagen när Wii U lanseras. Gamereactor har recenserat den nya konsolens överlägset hetaste spel...

Många säger att det är Mario som drar hela lasset för Nintendo. Man säger att en Nintendo-konsol som anfaller marknaden utan vår favoritrörmokare i täten är tvungen att lida nederlag. Men så kom Wii, som släpptes utan Mario, och blev koncernens mest framgångsrika stationära maskin hittills.

Det var ett modigt steg att ta, och köpte tid för Nintendo så att de kunde jobba på Super Mario Galaxy, ett av de bästa plattformsspel som någonsin gjorts. Med Wii U kör man istället på den säkra sidan och lanserar konsolen tillsammans med New Super Mario Bros. U. Har japanerna möjligen tappat lite av självförtroendet?

Det är samma gamla story men med en liten variation. Prinsessan är kidnappad och Mario måste rädda henne. Den här gången har dock Bowser inte enbart tagit vår Peach till fånga, utan även gripit kontrollen över hela slottet och kastat iväg Mario, Luigi och Toad ett och två till andra änden av Svampriket. Nu är alltså kvartetten tvungna att springa och hoppa tillbaka hem för att rädda dagen. Grunden är däremot densamma som vanligt, där vi kämpar oss igenom världar i 2D för att nå flaggan i slutet.

Men vi backar bandet till sommaren 2006, då släpptes New Super Mario Bros. till Nintendo DS. Spelet var en uppenbarelse som kombinerade det beroendeframkallande klassiska konceptet med moderna inslag.

New Super Mario Bros. U
Spökhusen är i de flesta fall genialiskt utformade.

Nintendo behövde lite tid för att inse vad det var de skapat, så det dröjde ända till hösten 2009 innan vi fick New Super Mario Bros. Wii med dess häftiga flerspelarläge. Nu är det 2012 och New Super Mario Bros. 2 finns tillgängligt till Nintendo 3DS medan New Super Mario Bros. U släpps tillsammans med Wii U. Och lika mycket som de bärbara versionerna liknar varandra, lika mycket känns Wii U-versionen som sin föregångare.

Hela New Super Mario Bros.-serien gör något som vi inte är vana vid från de andra äventyren med den lille rörmokaren. Den upprepar sig. Där finns få nya inslag i själva spelandet, och inget av dem är spektakulärt på något sätt. Men New Super Mario Bros. U håller ändå hög klass, trots att det erbjuder så få nyheter.

New Super Mario Bros. U
En extra plattform från en femte spelare hade varit trevligt för att undvika lavan.

Multiplayern är en del som ger oss en massa skoj. Mario får en ny kostym i form av en flygande ekorre, i vilken vi glidflyger genom världarna och håller oss fast vid väggarna. Baby Yoshi från Super Mario World dyker upp igen, där varje färg representerar nya specialförmågor. Blå blåser bubblor, Gul lyser och förlamar fiender och Rosa sväller och svävar.

Bandesignen är underbar och klart överlägsen andra spel. Enbart spökhusen erbjuder så många intelligenta lösningar att det är lätt att överse med det faktum att allt känns en aning för bekant. Serien drar också nytta av den nya handkontrollen, på två olika sätt.

Det är naturligtvis främst i flerspelarlägena man får smaka på detta. Som den femte spelaren kan man ingripa från utsidan och peta på kontrollens touchscreen för att skapa plattformar och därigenom rädda övriga spelare från att falla, eller bistå dem så att de kan nå svåra områden. Du kan förstås även spela elakt och placera plattformarna så att de stör och förstör istället. New Super Mario Bros. U kommer att ruinera många fina vänskaper... Och det kommer att bli roligt!

Den andra fördelen hos Wii U är mer diskret, då det endast är en slags bieffekt av konsolen. Men att köra detta spel på Wii U:s Gamepad är så roligt att du riskerar att glömma TV:n helt och hållet - åtminstone medan du spelar ensam. Det känns så enkelt att bara plocka upp kontrollen och spela igenom ett par världar, att snabbt få njuta av en skön spelstund, och de nya utmaningarna och Quick Play är perfekt anpassade för det.

Challenge Mode erbjuder dig olika infallsvinklar till Marios gameplay. I Time Attack måste du rusa igenom nivåerna i en kamp mot klockan. I Coin Gathering ska du samla mynt (såklart). I 1UP-Rally är ditt mål att mosa så många fiender som möjligt för att samla ihop extraliv. Det finns ett spelläge som ger dig flera olika uppdrag, som att glidflyga så långt som möjligt (vilket enbart kan lösas genom att hoppa på fiender och genom det öka höjden på hoppen). Boost mode låter dig spela tillsammans med en vän, där ni ska bygga plattformar med Gamepaden och samla så många mynt som möjligt.

New Super Mario Bros. U
Massor av härlig Nintendo-nostalgi i New Super Mario Bros. U.

Quick play är designat för erfarna spelare och baseras på en finurlig idé. Du måste klara dig igenom hela världen, medan kameran scrollar konstant till höger. Du bestämmer själv takten genom att samla mynt, då skärmen rör sig fortare ju fler mynt du tar. Om du lyckas tajma hela nivån perfekt så kan du slå banrekordet. Det finns sju olika världar som består av tre nivåer vardera, och de som klarat alla kan jämföra sina poäng mot andra spelare i Miiverse.

Super Assistant finns också med i spelet, Marios hjälpsamma guide för de svårare nivåerna. Om du inte klarar en del kan du låta Luigi spela igenom den, eller till och med hela världen, åt dig. Super Assistant erbjuds enbart efter att du redan dött ett par gånger, och om du använder den missar du hemligheterna som den världen erbjuder. Dock är den ett bra alternativ för de spelare med större svårigheter, exempelvis yngre barn.

New Super Mario Bros. U
Inget Super Mario är komplett utan en bra simbana.

Så New Super Mario Bros. U är inte det till Wii U nydanande spelsläpp med en unik, fräsch Mario som du hoppats på. Bortsett från det så är spelet baserat på ett fantastiskt koncept, och med tanke på de spelare som ogillar 3D-kameror så kommer denna titel att föra oss alla samman igen - från nybörjare till Mario-fanatiker.

Det är förstås ett lika vackert spel som föregångarna i serien och erbjuder en del världar med superläcker design. Om det bara inte vore för den där lätta oron över att spelet upprepar sig för mycket och sliter på genialiteten från tidigare äventyr... Kanske är det här titeln som ska hjälpa oss att få tiden att gå fram till nästa riktigt innovativa Mario-satsning släpps. Tills vidare njuter vi helhjärtat tillsammans med detta trots allt underbara spel.

8 / 10
+
Fantastisk multiplayer, underbara utmaningar, lättillgängligt, ljuvlig design