Monomals

Monomals

Petter har delat ut högt betyg till ett spel som är lika unikt som skruvat supercharmigt...

Jag älskar riktigt skruvade spelkoncept. Åtminstone när det skruvas på rätt sätt, på ett kul sätt - som varken gör det onödigt svårt att begripa vad man ska göra eller bara gör saker och ting konstiga för konstighetens skull. Gillar till exempel titlar som Wario Ware, Katamari Damacy, Parappa the Rapper, Gitaroo Man, Nights: Into Dreams, Loco Roco, Rolando och några fler riktigt larvigt skruvade spelkoncept och till dessa hör definitivt Apple Arcade-titeln Monomals som utvecklats av Picomy Games.

MonomalsMonomals
Grafken är strålande och designen på de 21 olika undervattensvärldarna är übercharmig.

Monomals är en mix av ett par olika saker och helheten är så färgstarkt charmig och unik att det inte går göra annat än att applådera, hårt. Det finns en tävling i spelvärlden där Monomals utspelar sig som handlar om att utse den bästa diskjockeyn i världen. Är det DJ Retro Rabbit som är bäst på att vända skivor eller är det möjligen Techno Tiger som äger titeln "världens bästa MC"? Funky Frog hävdar att det snarare är hans dansanta beats som "äger hårdast" medan du som spelare tjänar den DJ som du väljer att arbeta med, oavsett musikalisk preferens. Ditt uppdrag är att leta rätt på Monomals till din DJ, för att han ska kunna sätta ihop universumets fetaste "beats" och därmed vinna tävlingen. Dessa Monomals är ljusgröna, fyrkantiga block som pryds av gigantiska munnar och de är den enskilt viktigaste byggstenen i en riktigt vass diskjockeys egenskrivna musik. Alla av dem befinner sig på havets botten, dessutom, och det är här som du kommer in. När spelet börjar kastar den DJ du valt ut sitt flöte och det är kroken (utformad som en liten mikrofon) som du ska kontrollera, under vattnet, för att kunna leta rätt på tillräckligt många Monomals för att din DJ ska få ihop sin tilltänkta dunderhit.

Monomals
Varje nivå avrundas med en bossfight och även om dessa kanske inte är så fantasifulla som jag hade önskat, är de alltid roliga.

Banorna i det här spelet känns lite som en mix mellan undervattensbanorna i Sonic the Hedhehog samt pusselelementen i Rolando 2. Du styr sladden med vänster tumme och attackerar genom att accelerera in i andra objekt via en knapp på skärmens högra sida. Superenkelt och väldigt grundläggande, precis som på det sätt som äventyret är upplagt. Första banan fungerar lite som en tutorial och innan man vet ordet av har man skaffat sig full koll på hur det fungerar att dräpa olika typer av fiender (som naturligtvis kräver olika typer av attacker), flytta objekt och slunga mikrofonen (och sladden) upp ur vattnet och upp på torra land under kortare sektioner. Det låter superflummigt, jag vet. Det är också superflummigt men samtidigt så välgjort och väl sammanhållet rent designmässigt att det redan efter den första minuten under ytan känner sig hemma i Monomals bisarra värld.

Monomals
Det gäller att pussla, simma, leta och utforska undervattensvärldarna ordentligt.

Efter varje avslutad bana gäller det att axla rollen som antingen Retro Rabbit, Techno Tiger eller Funky Frog (beroende på vem du valt i början av spelet) för att använda dina Monomals till att sätta ihop en låt. Den här biten av det här spelet är ett fullfjädrat musikprogram (även om det jämfört med exempelvis Garage Band är kraftigt förenklat, såklart) och det går att skapa lite vad man vill rent musikaliskt, något som fungerar som ett lysande avbräck till plattformspusslandet som utgör själva banorna. Ju bättre låtar man bygger, ju mer publik drar ens DJ och ju bättre poäng lyckas man därmed givetvis skrapa ihop. Det går sedan alldeles utmärkt att lyssna på sina egna DJ-alter under nästa bana och det går att göra musik i en rad olika genres och stilar.

Monomals
Att skapa egen musik är ett strålande inslag som gör det här spelet till ett av årets överlägset bästa mobilspel.

Monomals är riktigt, riktigt roligt. Det är mysigt, unikt, charmigt, roligt, larvigt och beroendeframkallande på ett sätt som väldigt få Apple Arcade-spel hittills varit. Mobilspelsvärlden behöver mer sånt här, helt klart. Och jag tror absolut att du behöver lite Monomals i ditt liv.

8 / 10
+
Underbart koncept, musiken står hela tiden i fokus, läcker design, klockren grafik, strålande spelmekanik