Quizkampen

Quizkampen

Efter Wordfeud har det kommit fler och fler spel där folk ska kunna klå varandra i ordkunskap, logiskt tänkande eller bara gammal hederlig allmänbildning. Ett av de bättre är Quizkampen

Har du någonsin drömt om att sitta i heta stolen i TV-programmet Vem Vill Bli Miljonär? Upplägget i Quizkampen är väldigt liknande, dock utan några pengar i potten. Du och din motståndare turas om att välja kategori, där tre i taget slumpas fram som urval. Här finns hela 20 olika, bland annat Mat & Dryck, Makt & Pengar, Historiens vingslag, 2000-talet, Kropp & knopp, Film på bio, I labbet eller varför inte TV- och Dataspel?

När man valt kommer tre frågor i kategorin. Du har fyra svarsalternativ, och en minskande pelare visar hur lång tid du har kvar på dig att ge svaret. När du tryckt på ditt svar får du även se vad motspelaren svarat på samma fråga, om det var dennes tur att välja kategori. Här finns möjlighet till både skryt och till potentiellt pinsamma situationer. Ett exempel kan vara en spelskribent som inte lyckas svara rätt på en fråga om TV- och Dataspel i en utmaning med en kollega.

Quizkampen
Vissa saker kan man bättre än andra, helt enkelt.

Efter sex omgångar räknas antalet rätta svar ihop och vinnaren får en stor guldstjärna i sin lista med avslutade spel. Självklart finns även en chattfunktion för lite vänskaplig mobbing under pågående spel. Något som är intressant med Quizkampen är att förnyelse sker genom oss spelare. Man kan nämligen konstruera egna frågor och på så sätt bidra till spelets variation. Därför finns också en funktion för att "anmäla" frågor man anser vara felaktiga, och hittills verkar systemet fungera bra.

Förhoppningsvis blir ännu flera taggade på att ge egna bidrag och på så vis få en bit av odödlighet (kan man ju intala sig själv åtminstone), då det enda som egentligen stör i spelet är just att frågor återkommer ibland när man har spelat en del. Då handlar det ju inte längre om kunskap (eller tur, man har trots allt 25% chans att gissa rätt också) utan om hur bra minne man har så att man minns svaret från förra gången.

Quizkampen
Frågor med ett litet humorinslag uppskattas förstås extra mycket.

Quizkampen är riktigt roligt och har du ingen bekant som vill spela så finns alltid en slumpad motståndare att förödmjuka eller få råstryk av. Med den stora variationen på kategorier hittar man något för alla smaker och inriktningar, och frågorna håller genomgående en god kvalitet. Grundspelet är gratis, men vill du kunna se statistik och göra din avatar mer personlig krävs att du pungar ut med 22 spänn. Det tillför inte så mycket till det redan väldigt givande spelet, men åtminstone jag tyckte att det var värt en slant i vilket fall.

Quizkampen
Vilken blir din favoritkategori? I statistiken kan du även se hur bra du klarar dig inom de olika områdena.
8 / 10