Dead Rising

Dead Rising

Capcom tar konsten att döda zombies till en helt ny nivå i Dead Rising. Gamereactor har krossat tiotusentals zombie-skallar och är redo att berätta hur kul vi egentligen haft

Spelare som älskar klassiska zombie-filmer som Night of the Living Dead har hittills varit förvisade till Resident Evil-spelen om de velat slakta odöda, trots att det egentligen är ett helt annat koncept. Zombie-filmer är makabra, innehåller oerhört mycket blod och fler sanslösa avrättningar än alla Mortal Kombat-spel i världen. Och det är precis här Dead Rising kommer in i bilden. För med kraften i Xbox 360 bjuder Capcom upp till klassisk zombie-action med tiotusentals arma odöda som planlöst vandrar runt i ett enormt köpcentrum i en amerikansk avlägsen småstad.

Du spelar journalisten Frank som fått nys om allt detta, varpå han ger sig iväg för sitt livs scoop. Frank får dock snabbt mer än han någonsin kunnat ana när allt spårar ur och zombierna tar över helt. Din uppgift i spelet blir inte bara överleva, utan helst även komma undan hela den sanslösa situationen med en riktigt bra story. Ja, plus att döda så många zombies som det över huvud taget går på så makabra sätt som möjligt.

Det vore lätt att avfärda Dead Rising som ett ganska monotont actionspel där man bara slår på allt som rör sig. Även om beskrivningen tekniskt sett är korrekt, så erbjuder Dead Rising saker som vida överträffar allt jag tidigare upplevt i spelväg. Det mest påtagliga är givetvis de enorma mängderna zombies man har det tvivelaktiga nöjet att träffa på. Inte sällan drabbar man samman med hundratals fiender på en och samma gång och de tycks finnas exakt överallt. Lyckligtvis är zombies varken särskilt smarta eller snabba och Frank kan plocka upp allt han hittar för att pulverisera dem.

Just där ligger det verkligt unika med Dead Rising som får det att kännas som ett relativt nyskapande koncept. Inne i det enorma köpcentret finns nämligen hundratals butiker och varje sådan är givetvis till bredden fylld med potentiella tillhyggen. Till exempel är sportavdelningarna fulla med direkt livsfarliga prylar som golfklubbor, musikaffärerna erbjuder dödliga tillhyggen som akustiska gitarrer, i matvarubutikerna finner man tunga vapen som vattenmeloner och trädgårdshandlarna har oumbärligheter som enorma häcksaxar. Du kan till och med glida in i musikaffärer och slita åt dig en trave CD-fodral att kasta på anstormande zombies.

Capcom har lagt ned ett oerhört arbete på alla föremål och trots att man kan slakta zombies med allt från parkbänkar till fotbollar och motordrivna gräsklippare känns inget ogenomtänkt. Varje vapen har sin egen funktion, hastighet, styrka och inte minst ljudeffekt. Det ger spelet en enorm variation och lyckan är fullständig när man flyr undan ett tiotal blodtörstiga zombies genom att krossa ett skyltfönster, bara för att finna att man hamnat i en järnvaruhandel med ett stort urval av motorsågar.

Att överleva striderna med alla zombies är ingen dans på rosor och självklart behöver Frank fylla på sin hälsomätare mellan varven. För att göra det krävs att man äter eller dricker något och mat kan finnas på de skummaste platser. Slit åt dig en paj på ett konditori, halsa en flaska rödtjut på en fransk restaurant eller satsa på lite proteingrejer du hittar i gymmen. Det är för övrigt även möjligt att ta med sig käk man hittar, men du kan bara bära med dig en handfull prylar åt gången så då får du prioritera bort några av dina favoritvapen istället.

Utöver allt dödande finns en annan mycket viktig ingrediens i Dead Rising. Frank är som sagt journalist och tänker inte missa detta gyllene tillfälle att ro hem det åtråvärda Pulitzer-priset. Där gäller det att med kameran i högsta hugg dokumentera det du ser. Ett foto av en zombie som tuggar på någons nacke är givetvis guld, liksom om du lyckas hitta en dramatisk bild av en mamma som kramar om sitt barn eller om du fångar ett helt hav av dessa odöda parasiter på samma kort. Du kan till och med få bonus om någon av zombierna går klädd i sexig mundering. Poängen du får för dessa kort gör att du låser upp nya färdigheter, vilket gör att spelet hela tiden blir roligare och roligare att spela.

Trots att räknaren som håller koll på hur många odöda krabater som jag dräpt på brutalaste möjliga vis sedan länge passerat 20 000 offer, är det fortfarande lika roligt att avliva zombies på löpande band. Jag krossar skallar med släggor, sliter av kroppsdelar som om jag plockade frukt och tillfredsställer sadisten i mig fullt ut. Men som om inte det vore nog skoj och som bara för att försäkra sig om att verkligen fängsla spelaren till max har Capcom slängt in extra moment som riktigt engagerande bossfighter, möjligheten att leka hjälte genom att rädda folk som av mystisk anledning ännu inte blivit zombies samt en oväntat välskriven story.

Dessutom har man lagt in massa annat kul i spelet av mer plojig karaktär. Det är till exempel inte bara tillhyggen man kan plocka upp, utan som sig bör i ett stort köpcentrum finns gott om klädaffärer. Du hittar nya plagg i dem alla och kan välja om du vill slakta zombies iförd färgglada barnkläder, rosa aftonklänning eller varför inte ett mycket trendriktigt hästhuvud. Dessutom finns lite Capcom-nostalgi för hugade och det går alldeles utmärkt att klä ut sig till en förvuxen Megaman och skjuta gula skumgummibollar ur hans kanonarm mot förvånade zombie.

Ni har för länge sedan räknat ut det, men jag gillar verkligen Dead Rising. Det har precis det jag gillar med ett spel såsom omedelbar spelglädje och lättbegriplig spelkontroll som ändå känns utmanande. Dessutom är äventyret lagom långt och återspelningsvärdet mer än godkänt. Det gör att jag helt kan se förbi petitesser som att systemet för sparfiler inte är så bra som det borde vara och att grafiken faktiskt hade kunnat vara bättre. Dead Rising är ren spelglädje och det överskuggar allt sådant. Capcom har verkligen lyckats med konststycket att göra ett blodigt actionspel som kommer att få varenda fredlig pacifist att le, som använder kraften i nästa generation till annat än högupplöst grafik och som framför allt är helt omöjligt att lägga ifrån sig.

Man kan som sagt ha invändningar på att Dead Rising egentligen är ganska monotont, systemet med sparfiler är långt ifrån perfekt och det laddar alldeles för ofta. Men det är så vansinnigt roligt att smaska zombie-skallar i perfekt skärmuppdatering, även när man spelar i 720p och de detaljerade omgivningarna inbjuder verkligen till skön improvisation. Dead Rising kommer inte att vara årets spel men det är så underhållande hjärndöd action att man bara inte kan låta bli att älska det.

Dead RisingDead RisingDead RisingDead Rising
8 / 10
+