Metro Redux

Metro Redux (Nintendo Switch)

Adam har smygit bland banditer och beskjutit mutanter i underjorden, på en bärbar konsol. Metro-spelen på Nintendo Switch har nu testats.

Jag måste säga att något av det mest intressanta jag varit med om denna generationen måste vara att se vad utvecklare fortsätter lyckas pressa ner på Nintendos populära hybridkonsol. Att se vad den lilla bärbara mackapären drivet av ett mobilt Nvidia-chip som inte ens är det nyaste på gatan är fascinerande och lär oss mycket om optimering och de olika prioriteringar utvecklare måste göra för att få ner upplevelsen i detta format. Nu har vi 4A Games som själva valt att porta sina två första Metro-spel till Nintendo Switch och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med resultatet, med vissa frågetecken.

För den oinvigde så är Metro en postapokalyptisk actionserie satt i Moskvas tunnelbanor. Tusentals människor som tvingas leva under jorden under en termonukleär vinter med radioaktivitet, muterade monster och klassisk mänsklig konflikt som dagligen hotar att utrota den sista biten mänsklighet som existerar. Vi spelar som Artyom, en invånare vars liv bunds samman med tunnelbanans öde.

Metro Redux
Metro ReduxMetro Redux
Det är imponerande hur mycket detaljrikedom som lyckats komma med på Nintendo Switch.

Metro 2033 Redux och Metro: Last Light Redux är två titlar som när de kom lyckades locka en publik med sin unikt detaljerade dystopi. Vi har gott om postapokalyptiska spel på marknaden men Metro-serien hade till skillnad från många en jordnära och gedigen stil, som blandat med action och potentiellt smygande med överlevnad och hantering av resurser gav spelaren mer att tänka på än bara hur bra de använder sina gevär. Ammunition är en lyxvara, där även bra ammunition i sig är valutan som gäller i de små mikrosamhällen som bildats i underjorden, och gasmasker med fungerande filter är viktigt för att kunna navigera de radioaktiva områden ens resa tar oss genom, vilket ibland även involverar färder över Moskvas förstörda yta.

Men även om det är en serie jag ofta kan vara väldigt lyrisk över så är det inte alltid ett perfekt paket för alla. Det finns detaljer i Metro-serien som stundtals verkligen känns östeuropéiskt. Ljuddesignen kan stundtals skifta från fenomenal till märkligt distraherande med nästan komiskt enkla ljudeffekter och röstskådespeleri som hade kunnat vara aningen vassare med bättre mixade dialoger. Eller det att det fortfarande kan finnas sektioner där om man inte vet vad man gör kan bli stående utan luftfilter och dör gång på gång med risken att behöva starta om hela spelet. Nu är detta mest något som kanske kan hända i Metro 2033. Metro: Last Light är aningen mer polerat även om vissa lyxvaror som ljud kan vara bristfälliga.

Metro Redux
Inslaget av rörelsekontroller underlättar mycket för precisionen i bärbart läge.

Utöver dessa detaljer av polering så har dock 4A Games skapat välsvarvade titlar som också alltid skinit på det tekniska med belysning och detaljrikedom. Med ett rykte att vara i framkant, speciellt på PC, så var det spännande att se vad som skulle kunna klämmas in på Nintendo Switch. Och med många kloka val så kan jag säga att hela Metro Redux-upplevelsen har klarat sig över tills Nintendos senaste konsol. För det mesta.

Detaljrikedomen på texturer är märkbart nedgraderade jämfört med till exempel Playstation 4 och Xbox One, och bilduppdateringen som på de två större konsolerna siktade mot stabila 60 bilder på sekund har istället landat på 30 på Nintendo Switch. Dessa är ganska logiska kapningar och personligen en förlust jag kan leva med. Speciellt om jag väljer att spela det bärbart. Det är först när jag kopplar upp spelet till en större skärm som jag märker av den lite grumliga upplösningen spelet renderas i. Detaljer som ansikten och karaktärer är märkbart luddiga på en stor TV eller datorskärm när jag väljer att spela stationärt och jag märkte också att spelets svärta, något som ofta är en stor del av miljöerna med många snålt belysta tunnlar och skrymslen, kan kännas svårnavigerade om man inte har en vettig panel.

Metro Redux
Metro ReduxMetro Redux
Upplösningen kanske inte är den vassaste, men i bärbart läge är spelet fortfarande vackert.

I bärbart format är det en lite mer smärtfri upplevelse men det är ofta bäst att spela det i ett lite nedsläckt rum för att få en klar bild under smygandet. Men i övrigt så skiner spelet i det bärbara formatet och jag är väldigt imponerad över vad vi fått med. En annan detalj jag också fann lite distraherande var vibrationerna på kontrollerna. HD Rumble på konsolens Joy-cons hade en märkligt skarp vibration jag fann obehaglig och högljudd även på lägsta inställningen, så det var något jag valde att stänga av helt medan jag spelade. Men det är en väldigt personlig preferens.

För den som kanske är sugen på att spela om Metro 2033 Redux och Metro: Last Light Redux så kan jag rekommendera spelen till Nintendo Switch. Det är den kompletta upplevelsen även om jag rekommenderar det som bärbart om ni är kinkiga med bildkvaliteten på en storbilds-TV. Detta är en utmärkt portning som hamnar med i toppen av de mest intressanta och 4A Games har lyckats med extra detaljer som välsmorda kontroller som också tillåter en att finjustera siktet med gyroskopet både i bärbart och med handkontroller som Pro Controller. För den som vill överleva postapokalypsen på resande fot eller på muggen så är detta ett utmärkt val.

8 / 10
+
Utmärkt port, stabil bilduppdatering, tajta kontroller, spelens design skiner fortfarande