Svenska
Gamereactor
recensioner
MotoGP 20

MotoGP 20

Säsongen må vara lagd på is för tillfället, men du kan fortfarande åka virtuell MotoGP. Är det något du bör göra i väntan på nästa säsong? Johan har kontrollerat...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Årets MotoGP är här. Flera av nyheterna kommer garanterat uppskattas av alla inbitna, men finns det en risk att spelet är allt för ovälkomnande för nykomlingar. Det är svårt att förneka att Milestone år efter år gör bra MotoGP-spel. De är kanske inte av alldeles högsta klass, men det finns mycket att gilla om man är motorsportsfantast. I år har det lagt till nya saker som gör känslan av att åka hoj ännu bättre. Här finns nu ett nytt fokus på att ta hand om dina däck och bromsar under loppet. Det är egentligen precis som det låter. Åker du som en galning och bromsar alldeles för hårt inför varje kurva kommer du slita sönder dina däck och bromsar, vilket leder till sämre prestanda. Ingen vill väl åka runt på blanka däck och trasiga bromsar? Medan det kanske inte känns som en jättestor nyhet blir det ju självklart lite mer verkligt när du, precis som riktiga tävlande, måste tänka på att hålla racinglinjen och inte bara köra med plattan i mattan. Depåstopp och däckbyten slösar med tid och placeringar. Det gör också skador på motorcykeln. Det finns både kosmetiska och mekaniska skador, vissa kostar mer tid än andra.

MotoGP 20
MotoGP 20 ser överlag bra ut, men det är inte utan problem.

På tal om racinglinje. Det kommer ta ett tag innan du vänjer dig med spelkontrollen om du är helt ny. Motorcykeln vill inte riktigt svänga som du vill och du måste ha en enorm kontroll över hur hårt din tumme håller styrspaken. Faktum är att du kommer få dig en utmaning på den absolut lättaste nivån om du inte spelat tidigare. Du kommer visserligen undan med att inte hålla racinglinjen lika mycket, men du kommer inte lära dig något och om du sedan höjer svårigheten kommer du bli lämnad långt bakom alla andra. Om du är helt ny rekommenderar jag verkligen att slå av assistansen direkt och lära dig att svänga och bromsa. Du kommer troligtvis få smisk, men det är det bästa sättet att lära sig på. Dessutom fungerar assistansen på ett konstigt sätt som gör att du faktiskt åker långsammare än om du slår av den. Risken, som jag ser det, är att detta spel kommer vara för svårt för rena nykomlingar att ta till sig vilket leder till att det spelas på lättaste svårighetsgraden eller helt enkelt ges upp.

Bland nyheterna finns också ett nytt ljussystem, ny asfalt och en ny redigerare som låter dig pimpa din motorcyklist och motorcykel i alla möjliga färger. Du kan också ändra hela team för att ge dessa en mer personlig känsla. Det nya ljuset gör att kvällsrace verkligen ser bra ut. Det gäller också grafiken i det stora hela. Spelet ser bra ut. Mestadels. Sen finns det saker som jag verkligen inte förstår mig på. Publiken är stendöd. Det viftas med flaggor, men om du zoomar in ser du att ingen faktiskt viftar flaggorna. De är utplacerade i luften i publiken utan att någon ens håller i den. Väljer du att åka i förstapersonsvy, det vill säga om du ser hela spektaklet från din hjälm blir det ännu värre. Om det regnar blir ditt visir inte blött, inte en droppe. Jag kan förstå det till en liten del då det kanske kan anses störande, men inte heller "framrutan" får en enda droppe på sig. Och här kommer kanske det konstigaste. Om du svänger, och motorcykeln lutar är ditt huvud fortfarande magiskt vertikalt inne i hjälmen. Det du ser lutar inte. Verkligen en flexibel nacke. Motorcyklarna och personerna på dessa ser dock verkligen fantastiska ut på banan. En rejäl slev detalj har östs över detta. Banorna är å andra sidan inget att hurra över. Ibland ser det bra ut, ibland ser det ut som hämtat från förra konsolgenerationen. En blandad godispåse minst sagt.

Detta är en annons:
MotoGP 20
Om blickar kunde döda...

Vad finns det då att göra i spelet? Jo, det finns ett djupt karriärläge. Här väljer du om du vill börja direkt i MotoGP eller om du vill kämpa dig upp från Moto 2 eller Moto 3. Tillbaka efter några års frånvaro är teamhantering. Du får anställa din agent, som tar fram nya kontrakt och försöker ge dig den lön du verkligen (eller inte) förtjänar. Du kan också anställa mekaniker och dataanalytiker för att utveckla din hoj. Ju högre skicklighet en anställd har desto mer vill han eller hon så klart ha i lön, så det gäller att spendera dina vinstpengar väl. Du kan också spendera utvecklingspoäng, som du får av både teamet och genom att klara utmaningar under träningssessionerna, på att utveckla bättre delar till din motorcykel. Allt för att ta dig till toppen i poängligan. Detta är ett väldigt underhållande spelläge, även om jag önskat att de datorstyrda herrarna på de andra cyklarna inte varit så dumma ibland. Sluta försök köra in i mig hela tiden! Jag hade också önskat att det fanns mer än en animation när du väntar i depån eller har vunnit ett race. Det är verkligen inget du sitter och tittar på för att det är så vackert.

Du kan också välja att bara köra enstaka race eller mästerskap på en av de 20 officiella banorna och två historiska banorna om du känner för att testa hur bra Valentino Rossi verkligen är på Silverstone. Här finns alla officiella åkare och team från alla klasser tillsammans med en uppsättning klassiska åkare och motorcyklar. För att låsa upp de flesta av dessa behöver du spela Historic Mode. Ett läge som jag tycker har förändrats till det sämre. Här fanns tidigare flera utmaningar ifrån olika tidsperioder där du låste upp nya team och åkare när du klarade av den åkarens utmaning. Nu är allting rejält simpelt. Det finns tre utmaningar per dag, lätt, medel och svår, som ger dig olika många poäng. Du samlar sedan dessa poäng och kan låsa upp nya motorcyklar och åkare med poängen. Problemet är att det bara finns tre slumpmässigt utvalda hojar och tävlande att låsa upp per dag. Du kan alltså inte låsa upp vem du vill utan lär vänta till din favorit dyker upp. Så om du älskar Eddie Lawson från 1992 kan du behöva vänta flera dagar innan du får chansen att låsa upp honom. Jag förstår inte denna ändring. Multiplayer är precis vad du förväntar dig med race för upp till tolv spelare.

MotoGP 20
Här finns det vattensprut, som inte lämnar en enda droppe på visiret av åkaren bakom.
Detta är en annons:

Som jag berättade i inledningen finns det nyheter här som du kommer gilla om du är ett fan av motorcykelsport och du kommer garanterat ha kul. Är du däremot en total nykomling kanske du ska ta dig en funderare på om du verkligen vill lägga ner flera timmar endast på att träna. Det är inget spel som du bara sätter dig ner och blir mästare i direkt. Kan du bortse från detta finns det mycket som kan underhålla.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Djupt karriärläge, nytt system för däckslitage samt bromsslitage, fulla licenser för team och tävlande, kul nytt redigerarläge för kläder och motorcyklar
-
Försämring av Historic Mode, konstiga grafiska val, rejält svårt för nykomlingar
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
MotoGP 20Score

MotoGP 20

RECENSION. Skrivet av Johan Vahlström

Säsongen må vara lagd på is för tillfället, men du kan fortfarande åka virtuell MotoGP. Är det något du bör göra i väntan på nästa säsong? Johan har kontrollerat...

0
MotoGP 20 officiellt utannonserat

MotoGP 20 officiellt utannonserat

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Milestone och Dorna Sports har just utannonserat något som alla MC-entusiaster lär gå i spagat över. Det handlar nämligen om MotoGP 20 som kommer till PC, Playstation 4,...



Loading next content