51 Worldwide Games

51 Worldwide Games

Vi har spelat sisådär 50 sällskapsspel i Nintendos regi - och haft kul med nästan vart och ett av dem. Här är vår recension av en riktigt maffig samling...

Jag spelade en hel del Uno när jag var yngre, men i takt med att jag blev äldre, så hittade jag betydligt mer lockande och sofistikerade koret- och brädspel. Trots det fastnade jag rejält för Uno tidigt under Xbox 360-eran och spelade online med folk, och jag kan än idag lägga tid på olika patienser till både datorer och tablets. För att inte tala om Yatzy. Brädspel är magiska, men lättheten med digitala brädspel är verkligen inget man ska underskatta och de tenderar faktiskt att göra även banala spel roligare. Det är helt enkelt ett bra komplement.

51 Worldwide Games51 Worldwide Games51 Worldwide Games
Flera gamla klassiker blir som nya med 51 Worldwide Games. De är roligare till Switch, helt enkelt.

Och det är förmodligen just detta Nintendo insett när de nu tagit sig för att gå tillbaka till företagets barndom sent 1800-tal. Nintendo började nämligen sin bana som tillverkare av Hanafuda-spelkort en gång i tiden. Därifrån går det sedan en rät linje till dagens spelvärld, och de som tänker efter lite kommer nog ihåg att Nintendo ofta haft kort av olika slag med i sina spel genom åren. De har dessutom även tidigare släppt en brädspelssamling till Nintendo DS, men med den betydligt mer multiplayervänliga Switch, är det nu dags att göra digitala sällskapsspel stort på riktigt.

Totalt innehåller denna samling 50+1 (där bonusspelet är Piano) ett spel och jag tänkte inte gå igenom dem ett och ett eftersom det vore helt ohållbart. Härunder hittar du dock en video där de alla presenteras om du vill se dem närmare:

Många av er tänker säkert att de inte ser särskilt kul ut att spela gamla sällskapsspel i digital form, men om det är något vi alla borde ha lärt oss vid det här laget - så är det att aldrig underskatta Nintendo. Här möts vi av supertrevliga presentationer och den där sedvanliga känslan av en genomarbetad Nintendo-produkt. Reglerna lärs ut organiskt istället för genom korvstoppning med väggar av text, och jag kommer på mig själv med att aldrig vilja stänga av. Möjligen att det borde ha varit lättare att växla mellan antalet spelare via menyerna.

Det finns flera kategorier av sällskapsspel; Board Games (Nine Men's Morris är min favorit), Card Games (håll utkik efter Takoyaki? Yummy!), Sports (vem fasen trodde att jag skulle fastna för Toy Baseball?), och Variety (Battle Tanks är helt underbart och får mig att längta efter en modern version av Battle City). Dessutom finns ett antal singleplayerspel, däribland Mahjong Solitaire som jag kan sitta med i timmar.

Urvalet av spel är helt magnifikt varierande.

Spelen är dessutom föredömligt väl varierade och använder alla de unika möjligheter Switch faktiskt erbjuder. Tack vare detta och en bra kamera så är det lika roligt att spela fingerkontrollerad 1v1 Air Hockey eller Gomoku med hjälp av Switchens tryckkänsliga skärm, som det är att spela rörelsekontrollerade Shooting Gallery på min TV samt spela kort mot andra via Local Play. Brasklapp dock för att Piano mest är att betrakta som en gimmick.

Något jag också gillar med denna samling spel, är hur de erbjuder lättsamma versioner av annat som så ofta bara erbjuds som simuleringar. Golf, biljard och fotboll finns här i väldigt intuitiva tappningar och det finns åtminstone två-tre spel jag frekvent återkommit till varje gång det vankas spelkväll med vännerna. Tyvärr har jag dock inte kunnat prova på särskilt mycket spelande online, då det av förklarliga skäl saknats motstånd (spelet är ju inte släppt), men jag vill lyfta fram gästfunktionen här som låter en vän ladda ner spelet på samma sätt som Download Play till Nintendo DS. Detta är en klart underskattad funktion som gör det så mycket bättre.

51 Worldwide Games
Var beredd på att använda din Switch på helt nya sätt.

För att försöka knyta ihop säcken något, så skulle jag vilka säga att detta inte är en partytitel. Är du ute efter något snabbt och roligt med en större grupp personer, så bör du överväga Super Mario Party, Mario & Sonic, Mario Kart eller något liknande. Det här är snarare något lättsamt och tillbakalutat att ha kul med när ni är två-tre personer som har gott om tålamod och vill ha något lite mer tillbakalutat.

Jag hoppas Nintendo släpper en uppdatering till spelet gom gör det lättare att tävla i 51 Worldwide Games, men tills vidare nöjer jag mig med att konstatera att det gör flera gamla bortglömda sällskapsspel roliga igen. Ludo och Backgammon står sig bättre än du tror, och den underbara presentationen gör verkligen sitt för att det ska vara trivsamt och detta är i slutändan den bästa brädspelssamlingen jag haft nöjet att testa.

8 / 10
+
Underbar presentation, suveräna regelintroduktioner, nyttjar Switch fullt ut, extremt välfyllt, stödjer gästspelande, tydlig grafik