Night Call

Night Call

Vi har testat livet som taxichaufför och satt betyg på mordmysteriet Night Call...

Sakta öppnar jag ögonen. ''Du har legat i koma'', säger någon. Jag ser mig omkring. Jag ligger på sjukhus. Minnet är suddigt, men här ligger jag efter att ha överlevt en seriemördares mordförsök, där endast jag överlevt. Jag måste ge mig ut igen. Ge mig ut för att ställa mördaren inför rätta. Night Call är en dialogdriven berättelse där du jobbar som taxichaufför i ett Paris med stark noirkänsla. Polisen har själv bett dig om assistans för att lösa mysteriet, och bråttom om är det. För om du inte hinner lösa det på sex nätter, är det du som hamnar bakom lås och bom på grund av ditt tidigare kriminella liv.

Varje natt får man sätta sig i sin taxi och köra runt på Paris gator för att plocka upp passagerare och genom konversationer samla information för att lösa gåtorna som plågar dig. Allt är som sagt dialogdrivet där det enda du gör är att välja vad du vill fråga och svara dina passagerare. Dock måste du också ta hänsyn till pengar, bensin och tiden. Mellan transporterna av dina kunder kan du själv bestämma vilka personer du vill plocka upp. Här kan du se hur mycket pengar du kommer tjäna på det samt hur mycket bensin och tid det kommer kosta dig. Ju fler ledtrådar du kommer över, desto fler ikoner kommer dyka upp på kartan för att undersöka dessa ledtrådar. Efter nattens slut kan du fortsätta utreda fallet i din lägenhet då din karaktär skapat ett spindelnät på sin anslagstavla för att luska ut vad som egentligen hänt.

Night Call
Att luska ut den skyldiga är inte helt enkelt när du måste bry dig om ekonomi och den knappa tiden du har på dig.

Mitt största problem med Night Call är pengaaspekten. Att lösa mordet är ju det intressanta med spelet och det blev ofta frustrerande att behöva tjäna pengar när jag har så ont om tid på mig, eftersom det annars innebär Game Over. Man kan såklart hävda att detta skapar en intensitet men personligen upplever jag att detta gör Night Call till ett tråkigare spel än vad det behöver vara. Att lösa mysterier är nog så underhållande i andra spel att jag inte känner något behov av ett djupare upplägg. Att tjäna pengar gör istället att jag måste återse samma kunder och ta del av deras repetitiva konversationer som inte leder någonstans.

Utvecklarna har i vilket fall som helst lagt ned en imponerande mängd tid på att skapa en variation i passagerarna då över 70 olika passagerare finns att plocka upp med liv som skiljer dem starkt ifrån varandra. Alla har något att säga och beroende på vilka dialogval du väljer kan du mycket väl komma över något som kommer att vara av värde i din utredning. Sköter du inte konversationerna snyggt så kan det dessutom leda till att personen kliver ur din taxi, och du blir utan ledtrådar och pengar, samtidigt som du ödslat tid och bensin på ingenting. Fastän spelet innehåller så pass många olika personer så blir dessvärre dialogerna ibland repetitiva och jag fann mig ofta själv sitta med en helt ny person, pratandes om något jag redan snackat om två gånger med någon annan.

Eftersom Night Call är ett dialogdrivet spel blir det därför frustrerande att höra dessa konversationer upprepa sig vilket ibland ledde till att jag klicka förbi dialogerna för att blir klar. Med tanke på att spelets kärna ligger i dessa konversationer blir därför inte utförandet särskilt bra.

Night Call
Night Call har inga röstskådespelare, utan det blir mycket att läsa under ditt spelande.

Tre olika fall finns att välja mellan där svårighetsgraderna skiljer dem åt. Principen är däremot densamma och med tanke på att man ständigt kämpar med att inte gå back tillför inte de andra fallen särskilt mycket. Det finns flera walking-simulatorer och andra dialogdrivna spel som fungerar alldeles utmärkt fastän den korta speltiden och i detta fall anser jag att utvecklarna kunde ha nöjt sig med standardfallet. Varje fall tar trots allt 4-5 timmar att klara av och för ett spel som kostar mindre än 200 kronor känns det lagom, och jag kände aldrig något behov av att det behövde vara längre. Men, skulle man nu älska Night Call, så får du mycket valuta för pengarna.

Night Call
Ibland dyker det upp mycket intressanta personer i baksätet och ibland gör det inte det.

Konceptet i Night Call är ett briljant sådant och även om du klarar spelet en gång kan du räkna med att upptäcka helt nya personer en andra gång. Tyvärr överskuggar spelets brister de fina aspekterna. Många dialoger är otroligt välskrivna, men flera av dem är också repetitiva och att ständigt behöva bry sig om sin ekonomi, snarare än att lösa fallet, flyttar fokus från vad som hade gjort Night Call till ett riktigt bra spel.

5 / 10
+
Bitvis välskrivna dialoger, innehållsrikt, härlig noirkänsla