Trackmania

Trackmania

Vi har recenserat senaste Trackmania. Håller det klassiska konceptet fortfarande?

Ubisoft Nadeo drämmer till med en uppgraderad version av deras populära Trackmania. Det är samma gamla spel i grunden, men med några uppgraderingar och lite nytt innehåll. Trackmania har varit en del av min spelkarriär så länge jag kan komma ihåg. Ända sedan den första upplagan 2003 har jag lagt timme efter timme på att slå rekordtider på ljuvliga banor i ett annorlunda bilspel.

Dessa timmar har såklart haft sin beskärda del frustration, men också en fantastisk känsla av av att klara något de gånger jag äntligen slagit den bästa tiden efter att ha tävlat i timmar. Spelet har alltid varit beroendeframkallande, och 2020-upplagan är inget undantag. Ska jag vara helt ärlig hade denna recension förmodligen varit redo några dagar tidigare om det inte hade varit för det faktum att jag har spenderat mycket tid på att få en guldmedalj på alla banor. Är man fan så är man.

Trackmania
Trackmania ser fortsatt bra ut.

Det är exakt vad Trackmania ger mig. Även med ett begränsat antal officiella banor vid lanseringen (50 inklusive träning) har jag mycket innehåll eftersom jag vill förbättra mig hela tiden och spöa polarna. Trackmania ger en fartkänsla som skiljer sig från något annat spel. Med fantastiskt grepp, åtminstone på asfalt, och turbo-boost runt varannan sväng, gäller det att hela tiden sitta på helspänn. Fokus måste alltid ligga på bilen och banan för att hitta den perfekta körlinjen så jag kan skala av de där viktiga hundradelarna.

Spelserien startade med extremt bra grepp genom att allt skedde på asfalt, men med tiden har inslag som grus och bilar som driftar. Det senare finns inte i Trackmania 2020, men grus och gräs ställer fortfarande till det. Övergången mellan asfalt och is på banorna är ett rent helvete, men med det sagt ger skridskoåkning en ny dimension i spelet som kräver helt andra färdigheter för att behärskas. Som om vi inte hade tillräckligt med utmaningar i det här spelet...

TrackmaniaTrackmania
Du kan designa fräna banor, men du kommer behöva tålamod.

Ljudet och grafiken i spelet skiljer sig inte mycket från dess föregångare. Spelet ser bra ut för vad det är, med några få uppgraderingar av miljön och ljudet gör sitt jobb, men mer är det inte. För min del sattes Spotify på i bakgrunden nästan omgående. Däremot är användarskapat innehåll fortfarande en av Trackmania-seriens viktigaste aspekter. Antalet banor som byggts av användare är orsaken till att Trackmania 2 fortfarande lever idag. Ubisoft Nadeo ger mig här några nya verktyg, och jag kan lätt föreställa mig att de som verkligen är bra på att använda dessa funktioner kommer kunna skapa makalösa grejer med dem.

Redan när spelet släpptes fanns ett antal banor skapade av användare, och fler kommer varje dag. Bildesignandet är å andra sidan en helt annan historia. Det är fullt av små buggar och är extremt svårt att hantera. Jag har fortfarande hopp om att det kommer att släppas en tredjepartsdesigner i framtiden, men för tillfället bör du utrusta dig med kräver enormt tålamod för att skapa bra utseende till dina vrålåk .

TrackmaniaTrackmania
Tävla mot vänner i Trackmania är ungefär så kul som multiplayer blir.

Även om det såklart är kul att slå dina egna tider om och om igen, så är det ännu roligare att vinna över vänner. Men om du inte är villig att betala för Club-versionen av spelet tvingas du skapa ett Google-kalkylblad eller liknande för att kunna jämföra tider. Vi fick lyckligtvis Club-versionen inför denna recension, men mina vänner hade antingen gratisversionen eller standardversionen och kunde alltså inte vara med och tävla riktigt. Detta är förmodligen det mest frustrerande med spelet och borde ha fått en bättre lösning, och det blir inte bättre heller av att även Club-utgåvan har en prenumerationsliknande betalmodell.

Sammantaget är Trackmania ett kul arkadliknande racingspel av det slag som var vanligt förr. Tyvärr saknas nödvändigt innehåll om du inte är villig att betala för en prenumeration, och jag måste säga att jag är osäker på hur spelets livskraft kommer vara jämfört med dess föregångare. Det krävs fortfarande mycket tålamod att bygga banor och bildelen är snäppet värre ändå. Men vem spelar egentligen Trackmania utan att åtminstone ha ett visst tålamod? Det är i slutändan dessutom svårt att kritisera spelet för mycket för att ha lite innehåll i gratisversionen, för trots allt är den ju faktiskt just det - gratis.

7 / 10
+
Klassiska Trackmania-racing, massor av innehåll, finns i gratisversion, bra fartkänsla, kreativ racing