UFC 4

UFC 4

Efter två år är kampsportsserien UFC tillbaka med den fjärde delen. Johan har tagit på sig handskarna och klivit in i den virtuella oktagonen för att slå folk på truten...

UFC-serien, som väl nu kan sägas ha ersatt Fight Night i EA Sports kampsportsarsenal, har i de tre första delarna bjudit på både knockouter och rena smällar på käften. Det nya UFC 4 då? Det bjuder på båda delarna. Jag slängs direkt in i karriärläget när jag startar spelet, vare sig jag ville eller inte, och det var kanske lika bra det eftersom det är ett av bara två spellägen som egentligen är värda att gå in djupare på.

Det kommer inte ett spel i UFC-serien varje år som EA Sports andra sportspel utan de släpps istället vartannat år. Och med så pass lång tid för utveckling är jag lite besviken på innehållet här. Ultimate Team har tagits bort, på gott och ont och mest troligt på grund utav att de inte drog in tillräckligt med pengar, och har inte ersatts av något liknande läge. För att vara ärlig så passade väl Ultimate Team-formatet inte in på denna typ av sport och kändes mer som något EA Sports måste trycka in i samtliga sportspel. Istället är det karriärläget som spelet står och faller med. Det finns ett djup här som jag är säker på att det kan hålla fans av sporten underhållna under en lång tid. Det finns också en berättelse, som till stor del fungerar som en tutorial. I det stora hela är dock berättelsen precis som alltid, börja på botten och jobba och slå dig till toppen. Du åker på rejält med stordäng i din första match, men tydligen imponerade det personen som väljer att bli din tränare. Du börjar med att fajtas på parkeringsplatser inför några få åskådare till att bli värvad till World Fighting Alliance (WFA) och sedan vidare till UFC. Resan kan vara lite annorlunda beroende på hur bra du gör ifrån dig.

UFC 4
Slagen landar, men det saknas känsla av kraft i slagen.

Det finns mycket att göra i karriärläget, men det lyckas ändå kännas repetitivt. Du accepterar en match (eller nekar om du så känner för det), bestämmer hur långt träningslägret ska vara och sedan försöker du sparra upp dig till matchform och göra PR för din match genom att uttala dig på Twitter eller berätta vilken rond du kommer vinna matcher, och hur. Det som är intressant är vad som kan hända. En av mina motståndare var tvungen att dra sig ur vår match på grund utav en skada. En ersättare kallades in med kort varsel och när vi till slut möttes var rivaliteten på topp efter en del "trashtalk". Summa summarum är att karriärläget är kul, men något upprepande.

Sen finns ett läge som är riktigt roligt att spela med en vän. Det heter kort och gott Knockout Mode. Inga nedtagningar eller submissions, bara det löjligt roliga över att slå så hårt som möjligt på din kompis. Det här visar dock på ett stort minus i serien. Det är helt enkelt inte kul att spela som en teknisk specialist där det mesta handlar om nedtagningar och stryptag. Minispelen för att försöka avgöra fajterna på mattan är helt bedrövliga. De har dubblat antalet från minispel från ett till två. Allt handlar om att båda spelarna har en varsin ruta. För att inte förlora måste du hålla din ruta borta från din motståndares i en cirkel. Tvärtemot blir det för den som försöker vinna. Täck din motståndares fält tillräckligt länge och du vinner.

UFC 4
Att slåss på marken är tyvärr inte speciellt kul.

Att byta position när du är på marken är heller inget märkvärdigt och det känns nästan som att de gjort det enklare för att locka fler nybörjare. Du har tre val (Submit, Get up och Ground) att välja mellan med den vänstra spaken vilket sedan sköter positionsbytet åt dig automatiskt. Så istället för att göra spelet på marken mer robust eller intressant har de istället tagit bort funktioner. Jag gillar inte detta system alls, vilket gör att nästan alla mina matcher endast består av slag och sparkar. Vilket gör att jag saknar Fight Night.

Något som boxningsserien lyckades med som jag inte tycker EA Sports har lyckats med i UFC-serien än är att det går att känna tyngden av när slagen landar. Jag saknar "oomph" så att säga. Det finns inte så många nya animationer heller för att hålla saker fräscha. Spelet flyter på bra annars och motion capture-arbetet var bra, men jag behöver mer i den viktigaste delen av en fajt, när den avslutas. Det fanns flera gånger där jag funderade på om ett slag verkligen hade lätt till en knockout i verkligheten då slaget helt enkelt kändes svagt. Å andra sidan kan du sparka en motståndare rakt i huvudet ett dussintal gånger utan att de ens tappar balansen. Det är inte verklighetstroget åt något håll. Jag förstår varför det är gjort. Hade inte alla spelare haft käkar av järn hade alla fajter varit slut nästan omedelbart. Mycket fokus har i år istället lagts på clinch. Något som för övrigt utnyttjas rejält online för tillfället. Det är enklare och mer flytande i clinch och det känns helt enkelt inte lika stelt som tidigare.

UFC 4
Clinchen har utvecklats och är mer flytande.

EA Sports förtjänar beröm för ett av de bästa tilläggen detta år, onlineläget Blitz Battles. Det spelas i turneringsform med sex rundor. Det som gör läget så speciellt är att reglerna ändras med jämna mellanrum. Bland dessa regler finns "Minute to Win It" där matchen endast har en rond, som dessutom bara är en minut lång. Andra gånger kanske du loggar in och regeln är bäst-av-tre-knockouts. Du kan ta din skapade fajter och behöva använda en ny taktik varje dag. Det är kul att ett spelläge känns fräscht. Om reglerna fortsätter att vara varierande och inte börjar upprepas kan jag tänka mig att många onlinespelare kommer tillbringa sin tid här. I övrigt finns de gamla hederliga turneringslägena och snabbmatcher.

Något annat som jag vill tacka skaparna för är att Joe Rogan har plockats bort från kommentatorsteamet. Han ville helt enkelt inte vara med längre och jag har inte fastnat för hans kommentarer i tidigare upplagor. In har istället Daniel Cormier kommit. Ja, han som spöade Alexander Gustafsson år 2015 för att behålla sin lätta tungviktstitel. Han har redan kommenterat riktiga fajter och gör här ett bra jobb i sin debut bredvid Jon Anik.

Jag ska lite snabbt nämna "backyard fighting" också. I de trailers som kom ut till spelet verkade det kunna bli en stor del av spelet. Tyvärr är så inte fallet. Det finns två annorlunda stället att slåss på. En bakgård med gallerstaket som bur och en Kumite-arena som är som hämtad från filmen Bloodsport. Dessa platser kan väljas i offlinelägen.

UFC 4
UFC 4 är både en knockout och en smäll på käften.

Det börjar kännas som en klyscha jag säger på vartenda sportspel jag recenserar, men det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket nytt här om du har spelat de tidigare titlarna. Jag hade hoppats på större förändringar med tanke på att UFC-spelen bara kommer ut vartannat år. Både karriärläget och "Blitz Battles" kommer dock att kunna underhålla ett tag framöver.

6 / 10
+
Djupt karriärläge, Ultimate Team är borta, onlineläget Blitz Battles är kul och varierande, underhållande att slå vänner på truten i Knockout Mode
-
Slagen saknar kraft, alldeles för lite nytt efter två år, submissions och att slåss på marken är helt enkelt inte roligt

Petter Hegevall
Vad EA har pysslat med de senaste två åren övergår mitt förstånd, för ingen ska komma att tro att detta är ett "helt nytt spel" i jämförelse med det mycket bleka UFC 3, det handlar snarare om exakt samma spel fast med några få nya funktioner i själva karriärläget. Resten är detsamma. Medioker grafik, mediokert fightingsystem med slag utan visuell punch och grappling (samt clinch) som tråkar ut. Yukes/THQ:s gamla UFC-spel är bättre än detta, och det säger väl egentligen allt. 6/10

5
UFC 4Score

UFC 4