Captain Tsubasa: Rise of New Champions

Captain Tsubasa: Rise of New Champions

Bandai Namco har tolkat den klassiska fotbolls-animén och levererar nu ett sprängfyllt spel...

Eftersom FIFA och PES monopoliserat fotbollsgenren i flera år, är det trevligt att ha något annat att spela i genren, och det är precis vad Captain Tsubasa: Rise of New Champions erbjuder: något annat. I grunden är det ett fotbollsspel, men långt ifrån en sportsimulator. Rise of New Champions känns mer som ett arkadspel och är fylld med speciella inslag som finns med i den populära animén.

Faktum är att om du är van vid PES eller FIFA är det troligt att du kommer att behöva lite tid för att anpassa dig till Captain Tsubasa: Rise of New Champions, särskilt eftersom det finns överraskande många likheter i spelkontrollen. Du kan utför korta pass med X/A, långa bollar med Cirkel/B, längre passar med Triangel/Y, skott med Fyrkant/X, sprint med R1/RB och dribblar med R2/RT. Kort sagt väldigt mycket likt FIFA och PES, även om du såklart kan ändra knapparna.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions
Tsubasa-animén är mycket kärleksfullt tolkat.

Kameran och minikartan påminner också om de båda andra fotbollsgiganterna och Rise of the New Champions låter dig också ändra taktik för att förstärka mittfältet, anta en mer offensiv eller defensiv hållning och exempelvis spela på kontring. Hittills är det precis som en fotbollssimulator, men här slutar också likheterna. Varje spelare i Rise of New Champions har sina attribut uppdelade mellan dribblingar, hastighet, skott och andra liknande egenskaper, men ännu viktigare, de har speciella förmågor. Vissa spelare kan utföra extremt kraftfulla skott, medan andra kan blockera alla attacker, och även målvakter har tillgång till sådant som "superförsvar" som förhindrar alla skott från att gå in i mål.

Faktum är att Rise of the New Champions fungerar som ett sten/sax/påse-spel i den meningen att vissa rörelser avbryter andra. Till exempel, om angriparen och försvararen trycker på samma dribblingsknappar (R1/RB eller R2/RT), kommer försvararen att tackla bollen. Men om de trycker på olika knappar kommer anfallaren automatiskt att passera motståndaren.

Captain Tsubasa: Rise of New ChampionsCaptain Tsubasa: Rise of New ChampionsCaptain Tsubasa: Rise of New Champions
Det mesta vi väntar oss från fotbollsspel finns här, men det är långt ifrån traditionellt.

Alla spelarens handlingar äter upp en spirit-mätare som krävs för att utföra speciella manövrer. Denna stapel fylls automatiskt under matchen och är viktig för att du ska stå som segrare efter 90 minuter. I Rise of the New Champions är det knappt någon mening att isolera en spelare, för oddsen är mycket höga att målvakten kommer att blockera skottet, även på nära håll. Vad spelaren behöver göra är att fortsätta skjuta mot målet, eftersom varje försvar får målvaktens spirit-mätare att ticka nedåt. Om mätaren tar slut, har nästa skott en god chans att gå in, speciellt om det är ett superskott.

För att utföra dessa speciella moves, måste du hålla ned skottknappen i några sekunder, men det är inte så enkelt som det låter, eftersom du kommer att vara öppen för tacklingar medan du förbereder dig för att göra ditt drag. I den meningen är det viktigt att se till att du kan skapa situationer där din spelare är ledig tillräckligt länge för att förbereda skottet, antingen med pass eller via dribbling. Men som sagt, speciella skott är inte nödvändigtvis ett garanterat mål, eftersom det finns några sätt att stoppa dem. Vissa försvarare har förmågan att blockera skott på ett speciellt sätt, så länge de har minst hälften av sin sprit-mätare kvar.

Som du förstår är det halvt omöjligt att spela Rise of New Champions som en konventionell fotbollsmatch. Det är en konstig blandning, om jag ska vara ärlig (och det ska jag ju), mellan spel som vid första anblicken ser ut som en traditionell fotbollsmatch, men med speciella drag som verkar hämtade ur ett fightingspel. Men det fungerar, och det är kul samt följer animén på ett bra sätt.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions handlar dock inte bara om dess gameplay. Det finns två kampanjer att uppleva: den du redan känner från animén som följer Tsubasa, och en New Hero-kampanj, där du tar din egenhändigt skapade spelare på en egen resa resa. I båda kampanjerna finns massor av story samt mycket dialog (vissa har till och med speciella dolda event som syftar till att återskapa händelser ur serien). I New Hero-kampanjen har du dock fler val när det gäller berättelse än i Tsubasa-kampanjen, som följer en mer linjär väg. Under hela kampanjen kommer du också att låsa upp korta videor med bilder från showen som ger extra sammanhang om det förflutna av Tsubasa och andra karaktärer.

Helst ska du vara Tsubasa-fan för att ha fullt utbyte.

Förutom kampanjerna inkluderar Captain Tsubasa: Rise of New Champions också möjlighet att spela mot andra både lokalt och online. Men så har vi en annan faktor; kortpaketen. I dessa paket kan du hitta tränings- och vänskapskort som gör att du kan förstärka spelarnas egenskaper eller deras koppling till andra. Om du får dubbla kort får du en förbättrad version av kortet. För att köpa dessa paket behöver du "PP", vilket är spelvalutan. Jag är dock osäker på om man kan köpa PP med riktiga pengar eller inte, eftersom det inte finns någon indikation på det i spelet, men risken finns att det läggs till efter lanseringen.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions fungerar inte som ett rent fotbollsmatch, inte ens i arkadmässiga termer, men det fungerar som ett fotbollsspel baserat på Tsubasa-animén. Om du bara är en fotbollsfan som inte har något särskilt intresse för showen, tycker vi inte att detta är tillräckligt bra för att motivera en investering, men om du är en Tsubasa-fan och vill återuppleva historien med en handkontroll i din hand - och till och med uppleva en ny kampanj - då blir det mycket lättare att ge spelet en rekommendation.

7 / 10
+
Två härliga kampanjer, bra tolkning av serien, inte för scriptat, ett skönt fotbollsavbräck