Madden NFL 21

Madden NFL 21

Madden NFL är tillbaka och detta år är det ett riktigt bottennapp. Johan har kastat äggformade bollar i denna besvikelse till sportspel...

Jag hatar att skriva det i varenda recension om sportspel, men det måste sägas. Det här är nästintill samma spel som förra året, med bara några små nyheter för att försöka sminka det hela. Tyvärr kan inte allt smink i världen rädda detta spel från att vara en stor besvikelse där det tydligt märks att EA Sports endast vill tjäna multum på Ultimate Team, men att samtidigt göra så lite som möjligt i övrigt.

Madden NFL 21 är ju knappast det enda sportspelet där utvecklarna valt att lägga hela krutet på Ultimate Team, men med tanke på hur mycket pengar detta drar in varje år är det knappast en överraskning. EA har försökt göra så mycket klippa och klistra som möjligt från förra året, och året innan det, och året innan det. Det har till och med rapporterats om att det finns Madden NFL 20-logotyper kvar i spelet. Det är höjden av lathet. Som en supporter av riktiga NFL är jag så besviken på både det här spelet och spelserien i det stora hela att jag knappt vet var jag ska börja.

Madden NFL 21
Nä, det här är något att hoppa över i år.

Jag kan börja med något av det minst förvånande du kommer att läsa hela dagen. Franchise Mode, läget som hjälpte till att bygga upp den här serien, är identisk från förra året. Det är samma utseende, det är samma saker att göra och absolut ingenting har hänt. Faktum är att detta spelläge, som ska vara en av grundpelarna, har varit brutalt misskött under flera år. Men det går ju inte att tjäna pengar här. Jag skulle tro att den största delen av spelarbasen vill se ett läge där det går att tillbringa månader, med stora redigeringsmöjligheter och mängder av saker att göra. Du kommer inte hitta det här. Faktum är att detta spelläge är så urvattnat jämfört med vad som tidigare fanns tillgängligt. Så många saker har tagits bort. Att inte kunna anställa dina tränare som offensive co-ordinator är riktigt dåligt. Dessa positioner/hjälpredor är några av de absolut viktigaste personerna i sporten, men här låtsas vi om att de inte finns.

Madden NFL 21
Berättelsen är lång, men inte speciellt bra.

Över till karriärläget. Det finns en berättelse och även om den på sätt och vis är ny kommer du direkt att känna igen upplägget. Du är backup som quarterback, men lyckas ta över förstaplatsen på din skola på ett eller annat sätt. Berättelsen är inte bra och känns ibland ganska overklig. Jag är verkligen ingen expert på amerikansk fotboll i high school eller university, men det känns som att sakerna som händer inte skulle hända på riktigt. Skillnaden i år är att du kan välja mellan tre positioner. Dessa är quarterback, running back och wide receiver. Det är dock inte förrän mot slutet av berättelsen som du får tillgång till att spela de två sistnämnda. Ett plus jag har här är att berättelsen inte slutar bara för att du nått NFL. Efter att du draftats kommer berättelsen att fortsätta där du berättar om din karriär i återblickar. Hela storyn är att du sitter i en intervju och ser tillbaka på din karriär.

Madden NFL 21
Den första skärmen som mötte mig var för Ultimate Team.

Det finns ett nytt spelläge här också. "Ett nytt spelläge? Du sa ju att det inte finns något nytt alls", förstår jag att du tänker skriva i kommentarerna. Spelläget The Yard är nytt och har potential, problemet är att det inte finns något att göra. Tanken här är att det är lite vilt och galet. Du får passa bollen två gånger, får inte tackla quarterbacken förrän efter ett par sekunder och har färgglada kläder. Det är sex-mot-sex där samma spelare spelar både i anfall och försvar. En quarterback spelar också safety i försvar. Det är roligt att spela och jag önskar att det hade funnits något att göra. Tyvärr gör det inte det. Just nu är det bara att spela matcher. Du kan dessutom låsa upp nya kläder och utrustning genom att spela och nå nästa nivå eller genom att helt enkelt betala för dem.

Ultimate Team är precis vad du förväntar dig. Du låser upp nya kort genom att göra utmaningar eller att köpa paket för en av de fyra olika valutorna. En av dessa valutor måste du köpa för riktiga pengar och det är också bakom dessa paket som de bästa spelarna finns. De är dessutom inte speciellt billiga. Om du tycker om detta spelläge kommer du finna glädje i att det är rejält djupt med massor utav utmaningar att klara av. Du kommer att kunna spela detta läge under en lång tid och om de fortsätter som tidigare år kommer det ständigt komma nya utmaningar och kort.

Madden NFL 21
En av alla buggar.

Nu när vi klarat av spellägena kan vi ta en titt på allt annat. Och det kommer inte att bli ett gladare tonläge här heller. Musiken är bedrövlig och det finns alldeles för många buggar i grafiken. Jag kan nämna några stycken så att du vet vad som väntar. Jag har sett spelare som sjunker genom planen och har haft flera matcher där det inte ens finns några linjer på planen och det är bara ett stort grönt fält. Många gånger har målgesterna buggat där spelaren firar med bollen, men med problemet att han inte håller i bollen. Ett liknande problem stötte jag på i en mellansekvens i karriärläget där min spelare sprang till bänken för att plocka upp sin hjälm, men efter att plockat upp den höll han inte i hjälmen. Varning för allvarlig huvudskada när du spelar utan hjälm. Inga buggar är spelförstörande, men de flesta är väldigt irriterande.

Madden NFL 21
Att spela helt utan linjer. En till bugg i den långa listan.

Nä, det här är en stor besvikelse och nästintill ett hån mot fans av amerikansk fotboll. Det här är nästan exakt samma spel som förra året. Som vanligt är det bara Ultimate Team som har fått kärlek och allt annat lämnats. Det finns många problem på planen också, men det är faktiskt en skön känsla att sätta in en rejält hård tackling.

5 / 10
+
Det lilla som finns i spelläget The Yard är kul, att sätta in en rejäl tryckare känns bra