Samurai Jack: Battle Through Time

Samurai Jack: Battle Through Time

Den tecknade TV-serien fick sitt fantastiska slut 2017 men nu är svärdkrigaren tillbaka för att ännu en gång slå ärkerivalen Aku på nosen...

Adult Swim-figuren Samurai Jack är helskön och serien har jag uppskattat i omgångar genom åren, så till den milda grad att jag blir glad av ett par sekunder av originalmusiken, eller Jacks bistra nuna. När serien avrundades under 2017 med en sista säsong var jag lite salig, redan inför premiären, och idag är allt som har med Jack att göra något som tilltalar mig o det grövsta. Samurai Jack: Battle Through Time utannonserades till PC, Playstation 4, Xbox One samt Switch men har nu även rullats ut till Apple Arcade och därmed spelbart på valfri Iphone eller Ipad. Det är det överlägset största spelet till min Iphone (11 Pro Max) som jag någonsin laddat hem på hisnande 4,8 GB och det är en hack-n-slash-äventyr där olika slagkombinationer utgör grundstommen.

Samurai Jack: Battle Through Time
Det finns en del plattformsmoment här och de erbjuder viss variation men hoppandet är inte spelets starkaste sida.

I Battle Through Time tvingar Jacks ärkefiende Aku den luttrade svärdkrigaren att återigen färdas genom tid och rum för att återuppliva och återigen ställas mot sina tuffaste motståndare i de mest utmanande striderna genom hans liv. Detta har såklart inneburit att utvecklarna Soleil med enkelhet kunnat plocka deras egna favoritstunder från den tecknade serien och därmed uteslutit mycket av det där variationsfattiga tragglandet som mobilspel av den här typen ofta innehåller.

Samurai Jack: Battle Through Time
Du som älskar TV-serien kommer att gilla "Best of"-känslan i de olika banorna.

Oavsett om du spelar Samurai Jack: Battle Through Time på Playstation 4 Pro eller på din Iphone, handlar det om ett stiligt spel som på bästa tänkbara vis fångar själva grundkänslan, atmosfären och estetiken från den tecknade TV-serien och som Jack-fantast är det svårt att inte fnissa när klassiska karaktärer dyker upp i parti och minut, i 3D, och ser bättre ut än någonsin tidigare. Det finns dessutom massor och åter massor med miljövariation här eftersom Jack (som sagt) reser genom tid och rum och på det sätt som färgschemat förändras från en bana till den andra, är väldigt läckert och passar konceptet i sig alldeles utmärkt.

Rent spelmekaniskt är Samurai Jack: Battle Through Time väldigt gammaldags och simpelt, men utan att kännas mossigt eller föråldrat. Jack hamrar fienderna i skallen med sitt svärd, skär av dem på mitten eller mosar dem helt och det finns ett antal trevliga kombinationer här, som går att uppdatera via ett väl utbyggt skicklighetsträd. Det går att utföra parrys, också, samt möjligheten att undvika attacker samt dubbelhoppa. Det är aningen irriterande dock att Jack inte kan skifta fokus snabbare när man "låser sig" på en specifik fiende och besegrar denna. Ofta hamnar jag i en situation där jag låser fast Jacks sikte på en anstormande fiende, slår ihjäl denna för att sen tvingas undvika inkommande attacker från andra fiender, backa och låsa om mitt sikte på någon av dessa. Detta låter kanske inte alls särskilt knepigt men det blir ibland en smula frustrerande och här hade jag hellre sett att det funkade som i exempelvis Zeda där Link auto-låser sig till nästa fiende i och med att man besegrat den man attackerar för tillfället. I övrigt är spelkontrollen bra. Lite som det första God of War, fast med en Katana.

Samurai Jack: Battle Through Time
Designen är riktigt trevlig och den tecknade 3D-stilen likaså.

Det finns mängder av olika vapen, också. Hammare, yxor, svärd och skjutvapen och de fungerar alla riktigt bra. Det som däremot inte riktigt fungerar lika bra i Samurai Jack: Battle Through Time är repetitionen i de olika miljöstrukturerna. Estetiskt är detta ombytligt och spännande men spelmässigt ser varenda miljö ut som den tidigare (rum som linkats ihop med varandra) och dettas gör utvecklarna inte ett tillräckligt bra jobb med att dölja. Minus detta är Samurai Jack: Battle Through Time ett riktigt trevligt licensspel som är ett absolut måste för alla som likt mig - älskar TV-serien.

7 / 10
+
Fenomenal design, härlig story, suveräna karaktärer, ljuvlig färgsättning, massor av vapen