Star Wars: Squadrons

Star Wars: Squadrons

Vi har upplevt George Lucas episka rymdsaga bakom spakarna i både en Tie Fighter och X-Wing...

Squadrons är nästa stora Star Wars-satsning från EA, som såklart vill försöka få ut mesta möjliga av licensen som de köpt ensamrätt på. Efter att ha spelat igenom kampanjen och dykt in i multiplayer före lanseringen, kan jag glädjande nog berätta att denna rymdskjutare faktiskt är tämligen trevlig, om än inte vass nog att göra Kessel run på under tolv parsec.

Jag inledde min bana med spelet genom att spela kampanjen. Under 14 storydrivna uppdrag (16 om du inkluderar den tvådelade prologen) bjuds vi in att uppleva George Lucas berömda krig från vardera sidan av den kejserliga klyftan. Berättelsen ger dig perspektiv från både New Republic (i grund och botten rebellalliansen med snygg ny titel) och imperiet. Det är en bra berättelse, men jag lär aldrig riktigt känna människorna som driver de båda fraktionerna, och även om det finns stunder som underhåller, känns ibland imperiets motiv mer karikatyr än äkta.

Star Wars: Squadrons
Uppdragen är tämligen välskrivna och varierade, det är mycket innehåll för den låga prislappen.

Snackandet piloter emellan är faktiskt den bästa biten när det gäller att föra fram dina allierades personlighet. Du umgås i hängaren och pratar med datorkontrollerade personer mellan uppdragen, men det finns inga konversations- eller dialogalternativ; du får bara en monolog från ensamma karaktärer eller står och tittar på när två andra pratar. Det funkar, och några av de historier som delas är sådant fansen kommer känna igen, men det är lika interaktivt som audiologgar och borde gjorts mer involverande.

Kampanjuppdragen i sig är upplagda som i klassiska rymdskjutare, men Star Wars i sig bidrar till att göra det så mycket mer intressant. Alla dessa välbekanta element gjorde att jag ville fortsätta och höll mig nyfiken på ett sätt som jag inte tror skulle ha varit fallet i en ny spelserie där jag inte redan hade investerat så mycket tid i bakgrundshistorien.

Kampanjen tog mig cirka tio till tolv timmar att slutföra, även om jag är säker på att vissa människor kommer att flyga igenom den mycket snabbare än så. Med det sagt, om du skulle slutföra alla sekundära mål, lyssna på alla monologerna från alla karaktärer mellan uppdragen och spela på en högre svårighetsgrad, skulle du förlänga den speltiden något. Jag tycker dock att standardsvårighetsgraden (inte den mer sim-liknande upplevelsen som nog tilltalar mer seriösa fans) erbjöd en ganska bra och balanserad upplevelse, även om det fanns några tuffa passager.

Star Wars: Squadrons
Tempot blir ofta vansinnigt högt, och Star Wars-känslan är fenomenal.

Under äventyrets gång får du flyga i två olika skvadroner, Vanguard (New Republic) och Titan (Imperiet). Varje skepp inom dessa båda har sin egen distinkta känsla och specifika fokus. Till exempel är Tie Fighters och X-Wings fantastiska allrounders som kan göra lite av allt, men båda fraktionerna har också bombplan, supportskepp och jagare. Precis som i Elite är det enkelt att balansera om skeppens egenskaper för att passa dina omedelbara behov, så om du exempelvis blir beskjuten och behöver mer juice i dina sköldar eller motorer - kan du med ett knapptryck öka det systemet. På samma sätt kan du boosta dina lasrar för mer skada. Mellan uppdragen får du dessutom möjlighet att anpassa skeppen något.

Multiplayer består av två lägen, dels vanliga dödsmatcher (Dogfight) och dels ett mer strukturerat som heter Fleet Battles. Jag tror att jag faktiskt föredrog enkelheten med dödsmatcherna, men Fleet Battles ger en intressant förändring av tempot, speciellt om du kommer i ett bra team som kommunicerar och därmed ger ett taktiskt övertag. Deathmatch-läget är verkligen superintensivt och högoktanigt, och du kan bara fokusera på de grundläggande striderna (som jag gillade). Det är in och ut or strider som gäller och det är lätt att känna sig som en skicklig pilot.

Star Wars: SquadronsStar Wars: Squadrons
Du får uppleva striderna som både Imperiet och New Republic.

Fleet Battles, å andra sidan, går igenom olika stadier där du måste balansera lagmoral med att nå specifika mål. När moralen är hög kan du gå vidare till nästa mål med resten av ditt lag, vilket skapar en riktig 'push and pull'-känsla till det du gör. Matcherna är mycket längre, men de olika stegen i varje spel ger det ett unikt flöde, även om det ibland känns som att du hindras från att attackera bara för sakens egen skull.

Det finns ett gediget urval av krigsskådeplatser med fantastiska bakgrunder, och de bästa återanvänds i multiplayer, med detaljerade baser som sticker ut mot bakgrund av rymden, asteroidfält och ett område som är fullt av coola miljöeffekter. Naturligtvis är det skeppen som är de verkliga stjärnorna i denna show, och jag gillade mycket den här delen av spelet, från de ikoniska designerna till de detaljerade skeppsinteriörerna. Som ett fan av klassiska rymd-shooters (såsom Star Wars: Tie Fighter) kunde jag inte ha bett om mycket mer när det gäller närvaro och känsla, och de autentiska ljudeffekterna och ljudspåret är verkligen pricken över i.

Om du vill fortsätta det roliga bortom kampanjen och multiplayer finns det ett träningsläge där du kan anpassa utmaningen efter dina behov; om du inte behöver sammanhanget med en sammanhängande story eller multiplayer, tror jag att du kommer att ha mycket kul med det. Om något är den här delen av spelet lite underutvecklad, och jag kan föreställa mig ett alternativt universum där spelarna fick mer kontroll och kunde göra sina egna utmaningsuppdrag och dela dem till communityt. Känns som att det hade kunnat bli succé.

Star Wars: Squadrons
Dogfight-delarna är klart bäst i multiplayer.

Även om Squadrons i allmänhet är välpolerat, vilket du nog förväntar dig med tanke på utvecklaren, är det dock inte felfritt. Jag var tvungen att starta om ett par kontrollpunkter för att delmål inte kunde slutföras, vid ett tillfälle kunde jag inte styra mitt skepp och i uppdrag tolv frös hela spelet och tvingade fram en omstart. Jag tappade några minuters spelande och lite tid, vilket inte är någon katastrof, men jag märkte att spelet ofta frös till i bråkdelen av en sekund när delmålen slutförts (förmodligen relaterade till kontrollpunktssystemet) , även om det inte är omöjligt att det här är en hårdvarurelaterad fråga.

Men tekniska brister åsido, Star Wars: Squadrons underhöll mig under hela kampanjen, och jag gillade verkligen multiplayer, i synnerhet det mer strömlinjeformade Dogfight-läget. Med tanke på att det inte är ett fullprisspel, tycker jag det är väldigt mycket innehåll, även om jag hoppats att EA Motive kunde ha kommit med ett par mer intressanta flerspelarlägen för att lägga till ännu mer variation. Kärnan i spelet - cockpitupplevelsen om du vill - är dock Squadrons starkaste aspekt, och jag tror att detta är en bra grund att bygga vidare på i framtiden.

7 / 10
+
Bra spelkänsla, smart uppdragsdesign, gott om Star Wars-fanservice, fin grafik, underbara dödsmatcher