Ride 4

Ride 4

Johan har teståkt Milestones senaste motorcykelspel. En upplevelse som bara går att beskriva på ett sätt: frustrerande...

Det finns ingenting som säger åka hoj lika mycket som att ta fram motorcykeln ur garaget i oktober. Det är lite så det känns som att Milestone tänkt genom att släppa Ride 4 när höstrusket börjar. Och precis som det svenska vädret har mina intryck av spelet varit minst sagt växlande. Från att vara en ljuvlig solig dag där jag kunnat åka båge oavbrutet i flera timmar till att vara ett riktigt förbannat oväder där jag helst hade velat ligga kvar i sängen.

Ride 4
Att köra själv utan några som helst motståndare är det bästa i spelet.

Det är två år sedan vi såg ett spel i Ride-serien då Ride 3 fick helt okej, men inte fantastiska betyg. Milestone bestämde sig därför för att lägga till några nyheter för att få upp betyget, men tyvärr har det inte lyckats. För att hålla oss fast vid vädret var detta en av sakerna de fokuserade på. På skärmen där nyheterna presenteras slog de på stora trumman med "oväntade åskoväder" och "de mest omväxlande väder- och ljusförhållandena". Problemet är att det inte är speciellt imponerande och inte snyggt. Det är precis hur jag skulle beskriva spelet totalt också, inte speciellt imponerande och inte snyggt.

Vilket är lite trist eftersom Milestone vid det här laget borde veta hur de skapar ett bra motorcykelspel. Det är ju precis det studion är inriktade på. Men till skillnad från Monster Energy Supercross-serien som jag tyckte var överraskande bra och speciellt rolig att spela är Ride bara frustrerande. Det når inte ens upp till deras egna MotoGP 20 från april. Visst, det är ett kompetent motorcykelspel, men ibland är det ospelbart. Och frustrerande. Det är inte vackert och karriärläget är inte så djupt som det borde vara. Sa jag att det är frustrerande?

Ride 4
Bågarna och de som sitter på ser helt okej ut. Resten inte lika okej.

Varför är det så frustrerande då? Det finns några anledningar. Den absolut största är att AI:n är programmerad för att vara som 12-åringar i radiobilarna på valfri svensk nöjespark. De tycker inte att det är lika roligt att åka runt som att det är att köra in i dig. Det är helt otroligt hur krockglada de är. De kommer att köra omkull dig bakifrån och göra rena fotbollskapningar från sidan. Till en liten del går det säkert att skylla på min dåliga racinglinje och usla svängar, men de gör samma sak mot varandra också. Känslan är att alla har en förbestämd linje och kommer inte väja en tum från den. Skulle du bromsa tidigare än dem blir då påkörd. Hamnar du lite för långt ut i kurvan kommer du bli nermejad. Detta gör att spelet blir nästan ospelbart om det är många i en klunga. Jag var tvungen att ge upp race eftersom jag helt enkelt inte kunde ta mig igenom första kurvan utan att flyga av min motorcykel. Ibland, vilket kan ses som fusk, tvingades jag använda rewind-funktionen tio gånger för att lista ut hur jag skulle ta mig igenom kurvan. Bromsa tidigare? Nähä. Svänga senare? Näpp. Hålla lite längre till höger? Inte det heller.

Ride 4
Motorcykelrace eller radiobilarna på valfritt nöjesfält? Båda ställena har folk som inte vill något annat än att köra in i dig.

Min andra stora irritation är de två orden "Test Failed". Karriärläget börjar med att du lär ta din regionala licens innan du kan börja tävla på riktigt. Detta görs genom att slå en viss tid under ett varv. Men tro inte att du kan klara det utan att vara helt perfekt. Hamnar du bara en millimeter utanför banan blir det "Test Failed". Vissa test är två minuter långa, vilket gör att du kan köra i 1.55 och hamna lite snett i sista kurvan och tvingas börja om hela testet igen. Du måste klara bronsmedalj på samtliga sex test (eller få silver eller guld på några av dem) för att bli godkänd. Detta tog mig alldeles för många timmar. Jag var tvungen att lära mig varenda kurva på varenda bana in i minsta detalj för att ens ha chansen. Efter att ha klarat testet väntar din regionala liga där du låser upp fler evenemang genom att klara andra. Detta låser så småningom upp World League och Final Leagues. Karriärläget känns lite tunt. Är du bara ute efter att åka motorcykel i race efter race efter race är det ju kanon, för det är precis vad detta är. Utöver det finns det ingenting att hämta. Jag tycker att Milestone hade kunnat göra mer här med tanke på att Ride 4 inte är begränsade av licenser som MotoGP-serien eller Monster Energy Supercross-serien. Här hade de kunnat ta ut svängarna med den frihet de har.

Ride 4
Test Failed. Jag kommer drömma mardrömmar om karriärläget och dess millimeterprecision.

För de intresserade av motorcykelsport finns det en mängd hojar att sitta på och banor att åka på. Det finns sju banor i Nord- och Sydamerika, 16 i Europa och sju i Asien. Många av dessa har dessutom flera varianter vilket gör att det totalt finns 60 banvarianter att åka på. Motorcyklarna bjuder på allt från Husqvarna till Yamaha till Harley Davidson. Detta är absolut en av spelets höjdpunkter. Och tar du ut dessa på en sväng i time trial ger det en finfin körkänsla. Försök boka banan själv bara, annars kommer någon säkert köra in i dig. Nytt är Endurance Mode där det gäller att inte bara köra fort, men också ha den bästa strategin för bränsle och däck. Du kan välja att ha ett race från 20 minuter långt ända upp till 24 timmar. Det roligaste är att du kan välja att ha en springande start, där alla måste kuta till sina motorcyklar. Tyvärr görs detta automatiskt och du får inte springa själv. I övrigt bjuds det inte på några överraskningar när det kommer till spellägen. Time trial och vanligt race finns att välja mellan. Samma gäller online.

Ride 4
Rewind-funktionen. En medhjälpare när du gång på gång blir påkörd bakifrån eller från sidan.

Det finns några saker jag tar med mig från min tid med Ride 4. Det är att det bitvis var det mest irriterande spelet jag spelat på länge på grund utav krockglad AI och att det är ett relativt bra motorcykelspel, men att jag egentligen inte blev speciellt imponerad av en enda sak. Frustrerande.

6 / 10
+
Stor variation av banor och motorcyklar, bra körglädje när inga andra hojar är i närheten