Banner of the Maid

Banner of the Maid

Hur hade Fire Emblem-serien sett ut om den utspelat sig under den franska revolutionen? Joakim har tagit fram sin basker och smörat sin baguette för att ta reda på svaret.

Banner of the Maid släpptes initialt till PC under förra året, och nu är det dags för konsolerna att ta del av denna mycket besynnerliga saga från öst. För det första man slås av när man inleder detta äventyr är att inspirationskällorna verkar komma från alla tänkbara håll och kanter, och det är onekligen ett märkligt, om än tämligen välsmakade, hopkok vid bjuds på från utvecklarna Azure Flame Studio. Tänk er nämligen att man blandar taktiska rollspel som Fire Emblem med en alternativ animevärld som utspelar sig i skuggan av den franska revolutionen, år 1789 och framåt. Det är - som du säkert förstår - en väldigt underlig smakkombination att ta till sig till en början, men efter ett par timmar tillsammans med de gulliga karaktärerna och de välbyggda komponenterna så blir helheten betydligt lättare att smälta.

Banner of the Maid
Det finns en rad olika karaktärsklasser att nyttja, och alla har sina specifika styrkor och svagheter.

Du axlar rollen som Pauline Bonaparte, syster till självaste Napoleon, och efter att ha briljerat på diverse slagfält i tidig ålder blir det ditt jobb att ta den franska armén i krig mot stormakter som Storbritannien, Preussen och Italien. Bataljerna utspelar sig väldigt likt ovannämnda Fire Emblem-liren, och du måste ta hänsyn till såväl terräng som väderförhållanden innan du slungar dina soldater mot fienden. Står du i högt gräs är det som exempel lättare att undvika inkommande eld, kraftiga regnskurar gör att du konsumerar mer ammunition och ditt tunga kavalleri kräver en längre startsträcka för att göra mer skada. Det är en hel del att lägga på minnet till en början, men är du bekant med Nintendos populära strategiserie, eller något annat liknande äventyr för den sakens skull, så bör du känna dig som hemma tämligen snabbt.

Banner of the Maid
Dina karaktärer ökar i nivå ju mer du använder dem, och de kan även lära sig unika förmågor.

Mellan de olika drabbningarna så får du därefter möjligheten att bekanta dig med dina olika löjtnanter, officierar och generaler. Ensemblen är genomgående lätt att tycka om, men förvänta dig inte några karaktär som sticker ut ur mängden, utan alla roller bildar snarare en homogen och småtråkig grupp framför en spännande samling av intressanta individer. Det finns dock en del karaktärer som är baserade på verkliga personer, och förutom att vi får se en alternativ version av Napoleon Bonaparte får vi även bekanta oss lite närmare med nytolkningar av höjdare som Maximilian Robespierre och Joachim Murat. Detta är såklart intressant för de som har en förkärlek till historia, men det är inte så mycket att hänga i granen för alla andra.

Banner of the Maid
Slagfälten är för det mesta små, men detaljerade och livfulla.

Storyn i sig är förövrigt inte den mest gripande jag har upplevt, utan den fungerar mest som ett passande stöd till att få bekämpa ikoniska 1800-talsslag och uppleva den ljuvliga estetiken av ett äldre Europa. En märklig sak är dessutom att de få röstskådespelarinsatserna som finns verkar vara gjorda av kineser (inte så konstigt kanske med tanke på att spelet är utvecklat i Kina) som blandar sina egna tillrop med diverse försök att låta franska. Resultatet är tyvärr svårt att ta på allvar, och många gånger förtog det faktiskt från upplevelsen rätt markant då man ständigt drogs ur stundens allvar när franska uttryck skulle levereras med en extremt bred brytning.

Banner of the Maid
1800-talskrigsföring är rätt unikt att se i ett spel av den här sorten, men det passar verkligen perfekt.

Presentationen gör sedan ett fullt godkänt försök med att blanda tjusig pixelgrafik med handmålande bakgrunder. Designen blandar däremot friskt mellan 1800-talsmode och klassiska anime-klyschor, och är du rädd för dräkter som översexualiserar dina kombattanter (främst de kvinnliga) så är detta inte ett spel för dig. Förvänta dig nämligen en kavalkad av tecknade tuttar som slängs din väg mellan den dånande kanonelden och det framrusade infanterisoldaterna, och även om jag personligen sällan bryr mig om hur mycket kläder en spelkaraktär har på sig så är det svårt att ignorera att man utsätts för en rätt klumpig säljteknik när bland annat Marie Antoinette målas upp som ett simpelt sexobjekt med klädesplagg som är så pass minimala att fysikens lagar tänjs till det yttersta. Det är inget som påverkar spelbarheten jättemycket på det stora hela såklart, men jag nämner det ändå som en liten notis.

Banner of the Maid
Lätt, svårt eller fokus på story. Innan ditt äventyr får du välja en svårighetsgrad som passar just dig.

Musiken får förövrigt mer än ett godkänt betyg då det orkestrerade soundtracket gör mycket för att lyfta helhetsintrycket. Svävande stråkar, marscherande flöjtslingor och taktfasta trumslag avlöser varandra med jämna mellanrum och oavsett om du befinner dig på Paris välfyllda bakgator eller ute på ett brinnande slagfält i Italien så levererar ljudlandskapet ett passande tema att nynna med till.

Slutligen så är Banner of the Maid en trevlig överraskning som levererar ett spännande koncept ovanpå tämligen välkonstruerade byggstenar. Visst, några beslut är märkliga och presentationen är inte felfri, men om tanken på ett Fire Emblem som utspelar sig under den franska revolutionen låter lockade så vågar jag slå fast att det inte finns något bättre alternativ än Banner of the Maid på marknaden.

Banner of the Maid
My my! (ja, det där var en Abba-referens)
7 / 10