Devil May Cry 5

Devil May Cry 5: Special Edition

Capcoms actionfest är tillbaka till nästa generation i rejält uppdaterat skick. Vi har recenserat Special Edition...

Folk som letar efter stekheta, nya spel till nästa generations konsoler kan ha uteslutit Devil May Cry 5: Special Edition för länge sedan, och tänkt att detta bara är en lätt upputsad version av ett gammalt till de tidigare konsolerna - ett spel som inte kan nå det de förväntar sig av ny hårdvara. Men Capcom har gjort ett bra jobb med att uppdatera titeln och sannerligen inte sparat på krutet.

Devil May Cry 5 var en fantastisk comeback för serien. Ett spel med en engagerande story och tre karaktärer att spela som, var och en med olika spelstil. Trots att jag inte var ett fan av andra halvan av spelets level-design (det var intetsägande och monotont), visste Capcom uppenbarligen hur man kunde nyttja RE Engine för att bygga en gedigen upplevelse där det var viktigt att bemästra combos.

Snabbspola fram till november 2020, till Playstation 5- och Xbox Series X-eran. Folk ville ha Vergil som en spelbar karaktär och slutligen, nu är han här. Vad vi får från honom är en typ av sidospår från huvudberättelsen, eftersom du kan spela hela spelet med honom. Du får även behålla dina orbs, din hälsa och Devil Trigger-framsteg från huvudspelet.

Att spela som Vergil är ingen lätt uppgift - han är riktigt stark men kräver bättre timing för att undvika attacker och även utrymme för att släppa loss hans sanna kraft. Han använder Yamato- och Mirage Edge-svärd samt Beowulf-handskar, en perfekt trio för närstrid och attacker med kort räckvidd. Som tidigare är det viktigt att växla mellan vapen i realtid för att få SSS-poängkombinationer, det ultimata målet när man spelar Devil May Cry. Vergils demonform är en svärdsvingande V-dubbelgångare med förmågan att åberopa V:s odjur. V:s stridsstil var dock inte den mest populära bland DMC-experter.

Vergil släpps även till den ursprungliga Devil May Cry 5-utgåvan som DLC, så varför ska du välja nästa generations version av spelet? Tja, det visuella. Special Edition är ett bra exempel på vad du kan förvänta dig med den nya konsolhårdvaran. Spelet erbjuder några grafikinställningar och de flesta fungerar bra på en PS5, även om bilduppdateringen tar stryk ibland. För mig var det bästa alternativet 1080p/60 bilder per sekund samt ray-tracing påslaget, detta eftersom den visuella förbättringen verkligen märks medan du fortfarande spelar perfekt. DMC 5 är ett mörkt spel, men det beror främst på att dess universum ju är sådant. Stadsgator och Qliphoths rötter behöver den speciella belysning och reflekterande effekter som kommer med ray-tracing för att verkligen kännas levande.

För 4K TV-användare finns det ett alternativ att välja på som ger maximal grafik, men det drar ner bilduppdateringen till 30 bilder per sekund. Jag tycker inte detta sättet att spela detta spel tillför något eftersom visuella vinster från ray-tracing och bättre bilduppdatering ger en bättre total upplevelse. På motsatt sida, om du inaktiverar allt grafiskt lullull kan Devil May Cry 5: Special Edition nå 120 bilder per sekund, men jag har ingen bildskärm som stöder det för att testa det.

För någon som älskar Playstation 5-handkontrollen, blev jag lite besviken över att Capcom inte använder det, men det kanske inte är så konstigt med tanke på att detta är ett remastrat spel. Haptisk feedback används också bara som HD-vibrationer, och de adaptiva trigger-knapparna reagerar på Neros svärd, men det tillför inget eftersom det inte är knutet till meningsfulla händelser i spelet.

Devil May Cry 5Devil May Cry 5
Special Edition är rejält förbättrat.

Det finns mer än Vergil när det gäller innehåll, till exempel Devil May Cry musou, även känt som Legendary Dark Knight-läget. Den här gången gick utvecklarna för full gas och lade till ett enastående antal fiender på skärmen redan från första minuten, även i prologen. Ett monsters stryktålighet är inte extremt högt, men de tenderar att omringa dig och göra det för svårt att distribuera dina vanliga kombinationer för att slå tillbaka dem - vilket gör att skickliga spelare kan räkna med rekordresultat. Som förväntat ingår också Bloody Palace-läget, ett bra ställe att träna medan du samlar röda orber.

Capcoms första steg in i nästa generation konsoler är ett tryggt steg. Devil May Cry 5 var ett spel med stor förbättringsmarginal, och Special Edition levererar. Tillägget av Vergil, det nya Legendary Dark Knight Mode och kombinationen av bättre kvalitet och flyt i grafik är tillräckliga skäl för att betrakta det som ett riktigt nästa generations-spel.

Devil May Cry 5Devil May Cry 5
Bilduppdateringen dyker tyvärr något till Playstation 5.
Devil May Cry 5