Svenska
Gamereactor
recensioner
Sackboy: A Big Adventure

Sackboy: A Big Adventure

Media Molecules supersöta lilla trasdocka gör debut till Playstation 5 och Gamereactor i England har delat ut betyg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Av samtliga lanseringstitlar till Playstation 5 är det Sackboys nextgen-debut som jag tror har lockat mig mest. Utvecklat av Outrun/Sonic Racing-folket hemma hos Sumo Digital och stöpt i en något annorlunda form än tidigare är detta en riktig plattformsjuvel. Det finns saker som gör att jag saknar känslan från originaltrilogin men låt oss börja med själva storyn.

Precis som i fallet med Mario eller varför inte Sonic är handlingen supersimpel. Sackboy lever tillsammans med alla andra trasdockor i en värld som heter Craftworld och allt är naturligtvis frid och finfin fröjd till den dagen då den superelaka clownen Vex hoppar igenom någon slags portal för att kidnappa så många trasdockor han kan. Vex planerar att bygga en maskin för att kunna ta över alla möjliga världar och till sin hjälp behöver han flitiga, skickliga arbetare, vilket trasdockorna är. Det handlar nu om att Sackboy måste befria sina vänner och sätta stopp för den ondskefulla Vex en gång för alla.

Sackboy: A Big Adventure
Sackboy springer numer runt i 3D och det här spelet påminner därmed mer om Mario Odyssey än om Little Big Planet.

Till skillnad från tidigare spel i denna serie är Sackboy: A Big Adventure inte ett sidoscrollande, platt äventyr där man likt Super Mario springer från vänstra sidan av skärmen mot den högra. Nej. Detta är ett plattformsspel i tre dimensioner och Sackboy: A Big Adventure påminner mer om exempelvis Mario Odyssey än Little Big Planet 1-3. Om du hade hoppats på att kunna bygga egna banor och tillbringa timmar med att sitta och placera ut klistermärken, kommer du med andra ord att bli gruvligt besviken.

Detta är en annons:

Designen från de tidigare äventyren är givetvis intakt, dock. Allt ser hemmabyggt ut och fokus på att rendera naturmaterial på snyggast möjliga vis gör detta till en visuell fest för den som älskar små, små detaljer. Sumo har verkligen lyckats här då jag anser detta vara ett av de mest unikt gulliga och snygga plattformsspelen på många år.

Rent spelmekaniskt är detta väldigt simpelt, på ett bra sätt. Det är superlätt att komma in i Sackboys tempo och rörelsemönster och med tanke på att hinder, pussel och utmaningar alla kretsar kring rörelse på ett eller annat vis, behöver man som spelare aldrig tveka eller fundera över vad som ska ske härnäst. Fienderna behöver smisk för att ge med sig och detta sker genom att Sackboy ger dem en flatnäve över munnen vilket oftast räcker för att de ska trilla av pinn. Fienderna är lagom svåra, lagom dumma och de går att förutspå med relativ enkelhet. Bossarna är såklart lite mer utmanande men inget som skapar problem för den som någonsin hållit i en handkontroll. Varje ny bossfight introducerar på bästa Mario-vis en ny typ av spelmekanik och denna delen av detta äventyr är strålande genomförd.

Sackboy: A Big Adventure
Storyn är såklart simpel men gör sitt jobb.

Precis som alla andra namnstarka plattformshjältar samlar Sackboy på saker. Mario samlar på guldmynt, Sonic på guldringar, Crash Bandicoot på exotisk frukt och Sackboy på små gröna sfär-liknande bollar som krävs i vissa förutbestämda antal för att kunna avancera till nästa nivå eller nå en specifik boss. Det går även att samla saker för att använda dem i en affär där Sackboy kan köpa nya kläder, eller nytt garn till sin egen kropp, för den som vill det.

Detta är en annons:

Musiken har alltid varit bra i Little Big Planet och det här spelet är ingen avvikelse på den punkten. Jag skulle vilja gå så långt som att kalla musiken i Sackboy: A Big Adventure för alldeles, alldeles strålande. De olika låtarna är perfekt integrerade i de olika grafiska konceptet som banorna stöpts i och det finns gott om musik här som sätter sig i skallen och vägrar lämna plats. Jag har bland annat nynnat på ett par av dem i flertalet dagar vid det här laget.

Dual Sense-dosan briljerar här, också. precis som i Astro's Playroom. Den haptiska feedbacken som ges och de små detaljljuden som spelas upp ur handkontrollen gör att jag har känt mig mer involverad i spelvärlden än vad jag gjort med de flesta andra spel av den här typen som jag testat under årens lopp. Att spelet renderas i 4K native är naturligtvis också ljuvligt. Spelvärlden är knivskarp och väldigt detaljerad.

Sackboy: A Big Adventure
Designen är strålande och spelet körs i native 4K till Playstation 5.

Grymt fin spelmekanik, mycket trevlig design, superb musik och bra variation hör såklart till höjdpunkterna här medan jag under vissa stunder känt mig lite vilse i spelvärlden är Sackboy: A Big Adventure en strålande liten lanseringstitel för de lite yngre spelarna. Det finns såklart en ytterst ljus framtid utstakad för Sackboy...

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Lysande design, finfin spelmekanik, väldigt detaljerad grafik, superb musik, god variation
-
Saknar en del av charmen från tidigare äventyr
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

3
Sony firar pride med regnbågs-Sackboy

Sony firar pride med regnbågs-Sackboy

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det är pride-månad just nu, vilket under många års tid har uppmärksammats i spelvärlden på olika sätt. Sony brukar lägga till lite regnbågsfestligheter för sina spel och...



Loading next content