Transformers: Battlegrounds

Transformers: Battlegrounds

Vi har sent omsider recenserat strategispelet Transformers: Battlegrounds och kan nu berätta om det är något du bör kolla in...

För några år sedan var Transformers-spel en självklarhet och det kom flera stycken av oväntat god kvalitet. Flera blev populära, understödda av Michael Bay-filmfranchisen, men de bästa var War for Cybertron, Fall of Cybertron och Rise of the Dark Spark, som alla baserades på den klassiska animerade serien. Därefter tvärdog intresset. Transformers-spel försvann helt enkelt från storskalig utveckling, och fansen fick nöja sig med mobilspel. Åtminstone så var det fram tills i höstas då Transformers: Battlegrounds lanserades.

Jag missade att spela detta när det släpptes eftersom det kom för mycket just då, men jag är ett stort fan av Hasbros robotar, och har nu sent omsider spelat. Det bör nämnas att det handlar om en titel designad för en yngre publik, även om det finns möjlighet att skruva upp utmaningen där jag fick bita i gräset ett par gånger på svåraste. Transformers: Battlegrounds är ett strategispel där du ska vägleda ett team av Autobots genom en bana och besegra Decepticons längs vägen. Megatron och hans lakejer håller nämligen på att komma åt All Spark, så ansvaret att försvara den kraftfulla artefakten är upp till dig och Autobots. Du får under färdens gång besöka flera olika omgivningar, möta nya Autobots under vägen samt ta dig an kända Decepticon-ledare i turbaserade stridsscenarier.

Transformers: Battlegrounds
Låt dig inte luras, detta är ett strategispel.

Spelmekaniken är enkel att lära sig. Till skillnad från en vanlig strategititel där du får massor av alternativ för att göra ett drag, håller Transformers: Battlegrounds spelet grundläggande. Du har tre möjligheter per karaktär varje drag, där dessa fördelas mellan attack och rörelse. Går du långt, kan du skjuta mindre och vice versa. Att attackera kan också kosta olika mycket beroende på attackens omfattning.

De spelbara Autobots är uppdelade mellan tre huvudklasser; Scout, Brawler och Support. Scouter såsom Bumblebee har högre rörlighet och kan komma längre under en runda, men är i allmänhet mindre stryktåliga. Brawlers som Optimus Prime fungerar som tanks, det vill säga kan både ta och dela ut stryk - medan de dock är långsamma. Detta medan Support, till exempel Arcee, är den enda klassen som kan hela andra Autoboter, och även om de kan vara effektiva stridande, bör de verkligen skyddas av de andra lagmedlemmarna.

Transformers: Battlegrounds
Miljövariationen är fullgod.

I Transformers: Battlegrounds ska du vanligtvis strida dig igenom en nivå full av fiender, där det sedan vankas ett möte med en boss. För att gå vinnande ut dessa strider, tycker utvecklarna att du ska nyttja omgivningarna till ditt förfogande. Detta kan vara att flytta bilar med hjälp, skapa ett dammoln av sand och så vidare. Spontant känns dock denna del väldigt underutvecklad och ofta lönar det sig att inte försöka nyttja spelets finesser, vilket känns som bortkastad potential.

Genom att spela väl belönas du med Energon - vilket såklart är något bekant för alla Transformers-fans. I mångt och mycket fungerar det här som valuta. Du använder din insamlade Energon till att låsa upp uppgraderingar hos Wheeljack's Lab, vilket känns passande. Det du låser upp handlar i huvudsak om nya förmågor vilket öppnar upp för fler strategier. Men precis som med miljöexemplen ovan, är detta helt underutvecklat. De förmågor du redan har räcker gott, och det finns ingen vidare balans eller tanke bakom det som erbjuds.

Transformers: Battlegrounds
Det är G1-som gäller för hela slanten. Inga Bayformers någonstans.

Grafiken och ljudet hör till de saker jag gillar bäst med Transformers: Battlegrounds. Utvecklarna har gjort sitt bästa för att ge hjältarna och skurkarna den endimensionella personlighet jag faktiskt älskar dem för. Likaså tycker jag den kulörta designen fungerar mycket bra, och att få se så många G1-favoriter vimla omkring ("Ooohhhh, nu kommer Starscream!") är också en höjdare.

I slutändan är det svårt för mig att ge Transformers: Battlegrounds ett annat betyg än bra (japp, det är vad vår sexa betyder). Även om det är ett spel riktat till yngre, så får det inte vara fullt såhär platt. Det finns gott om riktigt bra strategispel som kan spelas av folk i alla åldrar (Viva Piñata och Mario + Rabbids Kingdom Battle, till exempel), och detta är helt enkelt inte ett sådant. Däremot har det nu skapat ett galopperande sug efter just ett Xcom-liknande spel med Transformers, men det är ju en helt annan historia.

6 / 10
+
Härlig design och ljud, intuitivt upplägg, mycket Transformers G1-kärlek