Go Rally

Go Rally

Hegevall har rattat svinful minibil i det senaste rallyspelet till Iphone och Ipad...

Fult, är det. Go Rally. Snudd-på gränslöst fult och då syftar jag på det tekniska såväl som den estetiska biten. Presentationen är hemsk med fult ritade figurer, stygga fontval, horribla modeller och rallysträckor som ser ut som om de hämtats direkt från Playstation 2. Här borde utvecklarna Chillingo istället ha matchat deras lyckade spelmekanik med retroflirtig pixelgrafik, istället, och skapat ett arkadrally-spel med rötterna i Rares NES-klassiker RC Pro-Am. Som grafisk formgivare hade jag mycket hellre suttit och blängt på det, än på detta. Men grafik är verkligen inte alls.

Go Rally
Det går att bygga sina egna sträckor, något som fungerar väl.

Go Rally är nämligen roligt. Ibland riktigt roligt. Det kostar 35 spänn vilket lyckligtvis innebär att det helt saknar mikrotransaktioner, väntetider, reklam eller annat trams och tillsammans med det faktum att detta är det Iphone-spel jag testat med absolut kortast laddningstider (vi pratar en halv sekund, som mest - här) känns Go Rally som en frisk fläkt efter att ha tragglat mig igenom diverse mikroköpsdränkta skitspel till formatet under de senaste veckorna.

Go Rally
Ja, det är gräsligt fult.

Go Rally är indelat i två sektioner. Den ena är ett högst alldaglig karriärläge där man som aspirerande rallyamatör tar sig an olika länder och olika sträckor för att försöka knipa de snabbaste tiderna. Ju snabbare du är, ju mer poäng får du vilket kan omsättas i pluring för att kunna uppgradera rallykärran. Det finns möjlighet att lacka om sin bil och även om dessa funktioner är väldigt ytliga och även om de uppgraderingar man gör knappt märks av, är strukturen vettig och motståndet (som kontrolleras av ett AI-system) bra.

Go Rally
Att placera bilen rätt (snävt, på kurvans insida) för att träffa apex och inte hamna ute i skogen, är såklart viktigt.

Den andra delen kretsar kring onlinespel mot andra rallytorskar samt det faktum att man kan bygga sina egna sträckor. Editorn fungerar väl, är lätt att använda och banorna blir ofta roliga med knixiga kurvor som kräver att man planerar i förväg och inte kommer ut för brett i sladden. Överlag är spelmekaniken klart godkänd med rolig fartkänsla och utmanande kurvor som kräver att man snabbt pumpar bromsen, styr sladden med gasen och ser till att lägga bilen snävt, mot kurvans insida. Det påminner lite om ursnygga Art of Rally fast med mer kontroll, och om RC Pro-Am, som var ett av mina absoluta favoritspel som snorig 9-åring.

Go Rally är som helhetspaket ganska lyckat. Det blir lite tomt, lite enformigt och touch-spelkontrollen lämnar som vanligt en del att önska. Grafiken är gräslig, dessutom, vilket gör att mitt betyg stannar på en stark sexa.

6 / 10
+
Klockren spelmekanik, trevligt karriärläge, mängder av sträckor