Blizzard Arcade Collection

Blizzard Arcade Collection

Blizzard firar 30 år som spelutvecklare med en samling innehållandes de första stapplande stegen mot att bli den gigant de är idag...

Blizzard Entertainment har nyss fyllt 30 år, även om de initialt kallade sig Silicon & Synapse. För att fira denna milstolpe har studion släppt en samling bestående av tre av sina mest älskade hits från 16 bits-eran, där i synnerhet två har en särskild plats i hjärtat för många gamers. Det handlar mer specifikt om The Lost Vikings, Rock n' Roll Racing och Blackthorne - vilka ursprungligen släpptes till Super Nintendo och Mega Drive.

För mig egen del var det The Lost Vikings som lockade mest, ett pusselspel från 1993 som bjöd på en trojka vikingar som förts bort av ett utomjordiskt rymdskepp som ska ställa ut dem på ett intergalaktiskt zoo. Lyckligtvis är vikingar tuffa jäklar och har inga planer på att bli utställningsföremål, så de bestämmer sig för att fly. Varje viking har en egenskap; Erik är atletisk och kan därför springa och hoppa, Olaf kan använda sin sköld för att blockera projektiler samt fungera som plattform/glidflygare medan Baleog kan attackera och för ändamålet har både svärd och ett armborst.

Blizzard Arcade Collection
The Lost Vikings hade kunnat vara en bra indiehöjdare om det släpptes under 2021.

Många av pusslen här känns kreativt utformade och det finns nya hinder och fällor som ständigt introduceras för att hålla saker fräscha. Jag har faktiskt inte spelat The Lost Vikings sedan det var nytt, men tycker att grafiken står sig, liksom musiken och upplägget (i synnerhet om du har någon att spela med, då du slipper sköta alla tre vikingarna själv). För att klara en bana måste alla vikingar nå slutet av dem, så om du tvingas överge någon, måste du börja om igen. Detta är helt klart en vinnare som motstått tidens tand oerhört väl, och här finns dessutom banor från både Mega Drive och Super Nintendo.

Rock 'n Roll Racing är den kanske mest namnkunniga titeln i samlingen och och kombinerar element jag verkligen älskar. Det inkluderar isometriska racers, klassisk rockmusik och snygga pixlar. Detta släpptes ursprungligen 1993 och kändes då som den uppdaterade version av RC Pro-Am jag drömde om men som aldrig lanserades. Racingen är snabb, stenhård och kaotisk, komplett med ett soundtrack laddat med hits från bland andra Judas Priest, Black Sabbath och Deep Purple.

Detta spel har trevligt nog uppgraderats ordentligt sett till både grafik och ljud (det bygger i huvudsak på Super Nintendo-versionen, för alla er puritaner), men mer viktigt även med mer multiplayer för upp till fyra personer på delad skärm. Onlinestöd saknas tyvärr, men det är verkligen, verkligen ett spel som kommer mest till sin rätt lokalt ändå.

Blizzard Arcade Collection
Äntligen kan du spela fyra personer i Rock 'n Roll Racing.

Till sist är det Blackthorne, ett filmiskt plattformsspel i samma anda som klassiska Prince of Persia komplett med en primitiv cover-actionmekanik. Spelet andas verkligen tidigt 90-tal sett till både utseende (stridspitten Kyle ser ut som en Van Damme-pastisch) och övergripande atmosfär, men särskilt roligt blir det inte. Spelkontrollen är seg och detta blir såklart ännu värre med dagens trådlösa handkontroller och platt-TV. Om du verkligen älskade detta när det begav sig (det fanns bättre alternativ redan då), kanske du får ut något av det, för alla andra är Blackthorne det svarta fåret.

Tillsammans med de tre spelen, finns även massor av godsaker för fans att dyka in i, vilket ger insikt i utvecklingen av dessa spel och Blizzards tidiga år. I huvudmenyn kan du bläddra bland originalkartongerna och manualer samt kika på långa intervjuer bakom kulisserna, och det finns till och med en musikspelare för soundtracket (minus de upphovsrättsskyddade spåren i Rock n' Roll Racing) och möjlighet att spela originalen. Inslag som detta bidrar till att ge samlingen en känsla av ett riktigt kärleksbrev till fansen, och det är härligt att se Blizzard överträffa Nintendo jämfört med vad sistnämnda levererade i Super Mario 3D All-Stars Collection.

Blizzard Arcade Collection
Blackthorde känns föråldrat på ett nästan skoningslöst sätt.

Min överlägset största kritik, utöver att Blackthorne känns smärtsamt föråldrat, är dock priset. Samlingen kostar 229 kronor och det känns verkligen svettigt för detta paket eftersom det betyder att jag förväntas slanta upp drygt 75 spänn styck för spelen, där ett som sagt är halvt ospelbart. För dessa pengar borde vi ha kunnat få något mer som exempelvis RPM Racing och The Lost Vikings 2.

Nåväl, med Blizzard Arcade Collection får vi ändå fortfarande det bästa som den hyllade studion hade att erbjuda under sina första år. I synnerhet The Lost Vikings står sig otroligt väl, och Rock 'n Roll Racing kommer jag och polarna absolut spela mer av i framtiden. Det är utan tvekan ett fint paket, men det borde ha innehållit mer och/eller sålts till ett lägre pris.

7 / 10
+
Gott om extrafunktioner, The Lost Vikings är oerhört bra, innehåller SNES/Mega Drive-originalen, multiplayer för fyra i Rock 'n Roll Racing