Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Oddworld: Soulstorm

Oddworld: Soulstorm

1998 års Abe's Exoddus till PsOne har gjorts om, från grunden och Gamereactur UK har satt gaddarna i PS5-titeln Oddworld: Soulstorm...

Trots sin grymma natur skapar Oddworlds värld en varm, nostalgisk känsla hos mig. Serien som har funnits i nästan 25 år är underbart kultklassisk hemma hos mig och i uppföljaren till New'n'Tasty (en remake av Oddworld: Exoddus) har jag tillbringat en helg. Oddworld: Soulstorm inleds efter händelserna i New'n'Tasty och här flyr hjälten Abe från Rupture Farms och de elaka Glukonerna. Efter att ha hittat tröst i djupa gruvor, hittas Mudokons av Glukorna och tvingas därmed fly, igen.

Innan vi dyker in i spelet är det värt att nämna att storyn är gripande. Som med andra Oddworld-spel har Oddworld Inhabitants gjort ett fantastiskt jobb för att se till att storyn engagerar. Oddworld: Soulstorm är ett plattformsspel och har inte bara stressiga miljöutmaningar att bjuda på utan även, precis som i originalet, massor och åter massor av kluriga pussel. Oavsett om det handlar om att dum måste brygga motgift för några olyckliga Mudokons eller räkna ut ett sätt att komma förbi några tungt beväpnade Sligs, kräver spelet att du använder Abes förmågor till din fördel.

Oddworld: SoulstormOddworld: Soulstorm

För det mesta måste Abe springa, hoppa, huka sig och smyga sig över och förbi faror. Föremålen erbjuder en mängd olika metoder för att lösa de miljöbaserade pusslen. Till exempel kan detta vara så enkelt som att kasta en flaska vatten på en eldplats för att släcka lågorna så att Abe kan korsa den, eller alternativt kan vara att använda någon Soulstorm-brygga nära en lägereld för att skapa ett inferno av lågor som kommer att förbränna alla leva fiender. Det finns många alternativ till ditt förfogande för att kunna gå igenom denna onda värld.

Oddworld: Soulstorm

Detta leder oss till svårighetsgraden i Oddworld: Soulstorm. Det är väl i grunden kanske inte något direkt brutalt spel som är utformat för att höja ditt blodtryck till maxgränsen, men den tröga spelmekaniken och den mycket farliga världen kommer att innebära att du kommer att dö, mycket. Och med tanke på varje gång du dör återvänder du till en sparpunkt som förmodligen kommer att innebära att du måste göra om en betydande del av nivån du är på, det kan vara svårt att inte bli frustrerad. För att hålla spelet intressant, förutom att bara nå slutet på varje nivå, finns det en hel massa samlarobjekt att upptäcka och sidmål att erövra. Från att rädda Mudokons till att hitta Royal Jelly, plundra behållare och titta genom kikare, varje nivå är full av mini-mål som uppmuntrar till utforskning.

Oddworld: Soulstorm

Fram till denna punkt har det för det mesta varit svårt att lokalisera ett exakt område som Oddworld: Soulstorm verkligen utmärker sig i. Det är ett traditionellt, gammaldags plattformsspel som i mångt och mycket kan vara svårt att älska, även om det grafiska är ganska trevligt. När du är utomhus är miljöerna spännande och ganska tjusiga medan inomnhus-varianterna är klart mindre imponerande. Detta spel marknadsförs som ett "stort visuellt och filmiskt steg" för spelserien och här levererar det absolut. Sedan har vi det här med DualSense-integrationen. På PS5 använder Soulstorm de adaptiva avtryckarna och haptisk feedback för att öka känslan när Abe är hotad, och den använder dosans inbyggda högtalare för att surra när Abe sjunger. Oddworld: Soulstorm ger en fantastisk berättelsecentrerad upplevelse, och det är så synd att spelet ofta känns så gammalt rent mekaniskt, trögt och onödigt frustrerande svårt.

Oddworld: Soulstorm

Mellan alla de 900 000 gånger som jag dött, den tröga spelmekaniken och urtrista sidouppdragen är det svårt att känna sig uppmuntrad att gå tillbaka och spela om delar av detta äventyr. De som är fans av Oddworld kommer utan tvekan att njuta av vad Soulstorm erbjuder, men nykomlingar kommer att ha svårt för att verkligen gilla det här, det känner jag mig övertygad om. Visst, det finns bra aspekter, men efter New'n'Tasty framgång är det svårt att se Oddworld: Soulstorm som en förbättring av grundkonceptet.

6 / 10
      +
      Underbart tjusiga filmsekvenser, samma finfina story, Dual Sense-integreringen är superb