Bit. Trip Presents Runner 2: Future Legend of Rhythm Alien

Aksys egen spelhjälte Commander Video är återigen redo att rädda världen medelst ljuv chipmusik och vältajmade plattformshopp. Jonas Mäki har recenserat Runner 2...

För utomstående ser jag förmodligen ut som en hungrig duva när jag sitter och knycker på huvudet. I mina hörlurar matas jag dock konstant med sköna toner medan Commander Video kaxigt springer fram i drömska landskap och samlar på sig guldtackor, spelkassetter och andra prylar. Allt man gör resulterar i ett blipp, eller möjligen ett blopp. Och tillsammans bildar ljudmattan fantastisk chipmusik som inte står retro-giganterna långt efter.

Därmed är grunderna i Bit. Trip Presents Runner 2: Future Legend of Rhythm Alien (snitsig titel!) i princip desamma som i föregångaren, och i ett precis lagom tempo introduceras man för den ena nyheten efter den andra som hjälper en att skapa nämnda chipmusik. Jag hoppar, glider, sparkar och studsar mig fram och det blir snabbt brutalt utmanande. Lyckligtvis dock aldrig värre än att den som bara vill ta sig i mål kan göra det, medan den som vill ta high scores förmodligen inte behöver köpa ett nytt spel förrän lagom till julafton.

Grafiken är genomcharmig och ackompanjeras av fullständigt enastående bra chipmusik.

Till skillnad från i föregångaren är grafiken nu uppdaterad i tre tjusiga dimensioner och det är både på ont och gott. På ont för att spelkontrollen aldrig blir lika exakt utan pixlar, men det är samtidigt himla tjusigt. Bakgrunderna påminner denna gång om polygonbakgrunder från tidiga Playstation-spel med abstrakta och mycket märkliga figurer som betraktar Commander Videos framfart. Inramningen är kort sagt väldigt bra, både tekniskt och estetiskt.

Som jag skrev tappar man lite i precision dock, vilket är den enda riktiga brasklappen i Bit. Trip Presents Runner 2: Future Legend of Rhythm Alien. Det är helt enkelt inte lika lätt att se var en plattform börjar och slutar och timingen blir därför lite "trial and error" första gången man spelar en bana.

För den som spelar bra väntar bonusbanor bland ljuva pixlar.

Lyckligtvis tillfredställer Aksys även behovet av pixlar genom de bonusbanor man kan aktivera genom att hitta gyllene spelkassetter. Dessa tar en till Wonder Boy-inspirerade banor där man med samma funktioner får chansen att bättra på poängen. Att studsa fram i dessa miljöer hör för mig personligen till spelets höjdpunkter och jag hoppas Aksys någon gång i framtiden göra ett nytt spel med pixlar.

I slutändan är det ändå inget snack om att Bit. Trip Presents Runner 2: Future Legend of Rhythm Alien är ett spel jag vill rekommendera till alla. Det är vanebildande, intuitivt, charmigt, coolt och alldeles underbart välljudande. Sistnämnda i synnerhet om man lyckas tajma sina knapptryck väl och omedelbart belönas med ovan nämnda blipp eller blopp på precis rätt ställen. Och att få ett bättre soundtrack är faktiskt om möjligt än ännu starkare drivkraft att spela bra än att jaga high score. Och det är precis vad som gör det här så otroligt köpvärt.

8 / 10
+
Fantastisk musik, enormt återspelningsvärde, vanebildande, lagom utmanande, charmig design