New Pokémon Snap

New Pokémon Snap

Nya Snap erbjuder en färgstarkt lugn, stillsam, harmoniskt lekfull upplevelse som gör att man glömmer de tekniska bristerna...

Även om originalet släpptes i Europa år 2000 har vi inte fått några uppföljare till denna unika och kreativa titel. Det vill säga tills nu. För att fira Pokémon 25-årsjubileum har Nintendo och The Pokémon Company äntligen skakat liv i det gamla konceptet och tagit med oss New Pokémon Snap för Switch. På produktionssidan hittar vi Bandai Namco Studios, som gjorde ett bra jobb med att skapa Pokkén Tournament 2016. Spelaren tar rollen som en ung fotograf som skickas för att hjälpa professor Mirror och hans hjälp Rita att lära sig mer om Pokémon i Lental-regionen och hur de beter sig i sina naturliga livsmiljöer. Professorn hoppas kunna fylla en Photodex med många bilder av varje Pokémon från de olika områdena i Lental, men han vill också gräva djupare in i mysteriet med den mytiska Illumina Pokémon, som enligt myten räddade regionen från en naturkatastrof för mer än 2000 år sedan.

New Pokémon Snap

Storyn spelar ingen roll i New Pokémon Snap, även om det finns ett par roliga berättelser längs vägen. Vad du är här för är möjligheten att ta bilder av Pokémon, och det tar inte lång tid innan du trycker på knappen och därmed knäpper hundratals bilder. Det roliga med spelkonceptet är att det i grund och botten är en så kallad "rail-shooter", en genre som vi mest associerar med arkadspel från mitten av 90-talet (Virtua Cop, Time Crisis) eller House of the Dead. Här förs spelaren fram längs en förvald bana och behöver inte oroa sig för att styra någon figur. Spelarens jobb är att sikta och skjuta - istället, men till skillnad från de flesta "rail-shooters" handlar ju som vi alla vet Snap om att fotografera istället för att brassa zombier i skallen med ett hagelgevär.

Huvudkonceptet är fortfarande detsamma som originalet till Nintendo 64, och det visar sig att det fortfarande är roligt, minst lika roligt som för 20 år sen. Att köra runt och observera Pokémon i naturen där de springer runt för att leka med eller jaga varandra känns mycket mer trovärdigt och realistiskt än det beteendemönster vi brukar observera i Pokémon-världen vanligtvis. När du ser Grookey och Pichu springa glatt bredvid varandra flyger en Wingull iväg med en nyfångad Pyukumuku i näbben, eller en Wailord bryter mot havsytan i sin enorma kroppshydda, du kan inte låta bli att känna att du faktiskt befinner dig i ett levande och sprudlande charmigt Pokémon-universum.

New Pokémon Snap

Den visuella presentationen är superb. Varje område är färgstarkt, detaljerat och fullt av innehåll, och bortsett från ett tråkigt ökenområde är de olika platserna roliga att besöka och utforska. Spelet innehåller en dygnscykel som gör underverk för själva omspelningsvärdet eftersom varje Pokémon kommer att bete sig olika beroende på tiden på dagen. Efter att ha utforskat området kommer du också att öka din forskningsnivå, vilket i sin tur öppnar alternativavägar och olika Pokémon-beteendemönster. Alla dessa faktorer kommer att se till att du besöker varje område mer än en gång på jakt efter de bästa bilderna.

Även om spelet ser bra ut för det mesta är den tekniska biten inte perfekt. Liksom flera senaste Switch-titlar kämpar New Pokémon Snap för att leverera en stabil bilduppdateringshastighet och smidig texturbehandling. Dessa problem förekommer inte tillräckligt ofta för att kunna betraktas som ett reellt problem eller göra spelet ospelbart på något sätt, men det är synd att se den vackra upplevelsen störs av buskar och blommor poppar upp i bild två eller tre sekunder senare än de kanske borde. På ljudsidan presenterar spelet mjuk musik och harmoniska ljud, men vissa spelare kommer förmodligen att reagera på det konstiga faktum att ingen Pokémon utom Pikachu gör tydliga ljud som de vi känner från tidigare.

Medanoriginalet till N64 var ganska kort och begränsat när det gäller möjligheter och tillgängliga åtgärder, erbjuder New Pokémon Snap mycket fler verktyg för spelaren. Enkla saker som justerbar kamerarotationshastighet och skärpedjup kanske inte är särskilt revolutionerande 2021, men de gör verkligen upplevelsen mycket bättre. Precis som sin föregångare låter det här spelet dig kasta frukt på Pokémon för att locka eller distrahera dem, och du kan också spela en melodi som väcker dem från sömn eller får dem att dansa eller reagera på andra sätt. De nya verktygen inkluderar ett ekolod som skannar miljön efter objekt av intresse och Illumina Orbs fungerar som ljusbollar som du kan kasta på kristalliknande blommor eller på själva monstren. Olika Pokémon kan svara olika på alla dessa verktyg, så experiment är nyckeln här.

New Pokémon Snap

Nya Pokémon Snap tar ett tjugo år gammalt koncept och väcker det till liv med precis rätt mängd charm och nytt innehåll för att göra det spännande för dagens spelare. Det är en grundligt avkopplande och trevlig upplevelse som roar på kungliga premisser, och trots sina mindre tekniska problem är det fortfarande ett spel som kommer att hålla dig som hobbyfotograf road under lång tid.

8 / 10
+
Avslappnade upplevelse, harmonisk och mysig atmosfär, färgstark design, mängder av fickmonster att leta rätt på, bra rating-system