Returnal

Returnal

Arkadaction-finnarna bakom spel som Resogun och Super Stardust Ultra är tillbaka med ett ultraambitiöst PS5-spel som imponerar, stort...

Trots att de gjort ett gäng riktigt bra spel har Housemarque aldrig gjortsig ett riktigt namn i spelvärlden. Men det kommer att ändras i och med det här spelet. Tro mig. Nästan allt om Returnal är fantastiskt, om inte nära perfekt. Den här mystiska och spännande världen grep tag i mig från första sekunden och släppte inte taget förrän jag sett eftertexterna rulla förbi på skärmen. Nästan hela storyn berättas genom miljöerna, röstinspelningar och beskrivningar, men alla dessa berättar bara tillräckligt mycket för att ge dig en bättre förståelse för vad som kan hända samtidigt som det finns tonvis med spännande mystik, här.

Returnal
Returnal är ett så kallat "roguelike"-spel, en subgenren som fick sitt startskott i och med klassikern Dungeons & Dragons.

Returnal är utan tvekan den bästa demonstrationen av vad DualSense och 3D Tempest-ljudet innebär för framtida spelande. Att höra regnet träffa marken omkring dig medan du känner varje droppe i dina händer, är helt enkelt sensationellt. Att njuta av silkeslen 60 FPS-bilduppdatering när Selene sprintar igenom mycket detaljerade skogar, öknar och andra coola biomer skadar såklart inte heller. Det här spelet är äckligt läckert ur ett rent tekniskt perspektiv. Den felfria spelkontrollen och det stora utbudet av vapen och förmågor gör inte direkt ont, heller. Varje kommando du gör är omsätts på ett sätt som gör att Selen känns som en förlängning av mina egna händer.

Fienderna är vackra, och läskiga - på en och samma gång. Och det kryllar av dem. Det märks att studion har utvecklat arkad-action-spel under snart 20 års tid med tanke på hur bra de är på att bygga tempo och variation i själva skjutandet. Det finns en variation bland fienderna som få spel i denna genren kan tävla med, om du frågar mig. Vapnen är suveräna, också. Det går att låsa upp sekundära funktioner i samtliga av krutpåkarna och det handlar i mångt och mycket om en fullständig explosion av eldkraft som du tveklöst kommer att behöva då Returnal är utmanande. Stundtals riktigt, riktigt svårt. Sen har vi alla olika saker som påverkar Selenes rymddräkt. De simplaste kallas artefakter och kan hjälpa till med allt från kylning till att motstå diverse parasiter och det handlar ofta om att välja, prioritera och försöka skräddarsy sina förmågor för att passa sin egen spelstil och de miljöer man just då befinner sig i.

Returnal
Returnal är suggestivt, stilfullt berättad via grym "world building" och snygg tematik.

Denna risk- kontra belöningsfilosofi gäller även de så kallade parasiterna. Dessa är i grunden artefakter som också erbjuder en stor fördel, och även en baksida i form av en betydande nackdel. Det stora utbudet av både fördelar och nackdelar som kan kombineras är imponerande, du kan ha tur och hitta några som har en stor fördel och en nackdel som inte påverkar din spelstil. Att använda dina resurser för att köpa artefakter och förbrukningsvaror (läkning, extra skada i några sekunder och så vidare) kan vara ett bättre alternativ då, men du får inte en överväldigande mängd av dessa, så slösa dem inte på något du kanske inte använder när ett bättre alternativ kanske väntar i nästa område. Detta system är mycket välbalanserat och gör varje runda extra spännande.

Returnal
Unreal Engine 4-motorn används här på ett strålande vis. Returnal är apsnyggt.

Vissa aspekter är inte så polerade eller intressanta som jag hoppats på, dock. Medan de flesta vapen är fascinerande och roliga, är det verkligen några som inte passar mig. Ta "Single shot Coilspine Shredder" som ett exempel. Att behöva ladda om efter varje skott när de flesta fiendemöten innebär att du jagas av en armé med slembobbor, känns inte bra. Visst, det har blivit lite bättre eftersom jag har ökat min "Skill" just gällande detta vapen, men jag ogillar verkligen argumentet "det blir bra efter tio timmar". Random-miljöerna blir ibland lite väl svåra, dessutom, och kräver att jag har en Skill eller ett vapen (eller utrustning) som jag helt enkelt inte hittat ännu, och det drar naturligtvis ned tempot.

Slutligen har vi en aspekt som säkert kommer att dela spelarbasen; Svårighetsgraden. Returnal är svårt. Ibland ordentligt utmanande och det faktum att du förlorar det mesta av dina framsteg när du dör (du får bara behålla den resurs som kan användas för att rensa föremål som påverkas av den mystiska substansen) kommer alltid att vara frustrerande för vissa. Jag har verkligen varit ett fan av "roguelikes" under lång tid, och Returnal är trots allt förhållandevis snällt mot nya spelare med ganska bra "tutorials" och extremt korta laddningstider, särskilt jämfört med mycket annat i denna utmanande subgenre.

Returnal
Vill du se vad PS5-dosan Dual Sense verkligen går för? Skaffa det här spelet.

Berättelsen är fängslande och lämnar mycket utrymme för tolkning, medan presentationen är fullständigt superb. Allt detta lindas sen in i snudd-på perfekt avstämd spelmekanik med intensiva strider och roligt utforskande som skapar den där fanatiska känslan av "bara en runda till" under flera, flera, flera timmar. Det finns några små misstag, men dessa bör inte vara tillräckliga för att hindra dig från att köpa det jag personligen anser vara årets hittills bästa spel.

9 / 10
+
Fantastiskt vacker grafik, lysande musik och strålande ljudeffektarbete, perfekt spelkontroll, spännande story
-
Random-miljöerna kan vara onödigt svåra ibland

Henric Pettersson:
Returnal kommer inte tilltala alla. Den saken är säker. Men från att ha sysslat med mindre spel har Housemarque levererat ett äventyr som på många sätt och vis imponerar rejält. Rent visuellt är det en fröjd för ögat och spelar man spelet med ett par hörlurar som stödjer 3D Audio blir upplevelsen av Returnal en fantastisk sådan. Då får vi inte heller glömma haptisk feedback och de adaptiva avtryckarna som skapar en oerhört inlevelserik känsla. Tar man däremot bort dessa tekniska aspekterna är detta däremot inte överdrivet imponerande. Det är ett roligt äventyr för den som gillar roguelikes men efter en stund blir det ganska repetitivt. 7/10

8
Svag lansering av Returnal till PC

Svag lansering av Returnal till PC