Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
recensioner
Knockout City

Knockout City

Det var väl på tiden att spökboll uppmärksammades i spelvärlden? Här är vår recension av Knockout City...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Sportspel har alltid varit stora i vår bransch, men en sport som aldrig lyckats nå framgång i dessa sammanhang är spökboll (dodgeball). Velan Studios vill nu ändra på detta tråkiga faktum med sitt senaste projekt Knockout City, ett tävlingsbaserat dodgeball-spel som sammanfogar sporten med tredjepersonsaction. Det har nu släppts till alla moderna plattformar och det finns en gratis provperiod på 10 dagar som för närvarande är aktiv och pågår till den 30 maj, samt att det ingår med Xbox Game Pass.

Kompetitiva onlinespel är vanligtvis inte min starka sida, men jag lyckades samla ihop många KO:s i Knockout City tack vare lättillgängligheten i spelmekaniken. Varje spelare har två liv, som inte kan återfås, och dessa förloras genom att bli träffad av en dodgeball. Du kastar bollen med RT (på Xbox) och för att undvika att bli träffad kan du antingen rusa ur vägen med X, eller fånga genom ett vältajmat tryck på LT. Genom att hålla RT nedtryckt kan du ladda bollen för ett mer aggressivt skott och varje efterföljande fångst mellan dig och din motståndare rör sig bollen i allt snabbare takt.

Knockout City
Äntligen ett spel som tar spökboll på allvar...

Ett enkelt upplägg, men det finns många olika trick som spelarna kan använda sig av och du måste vara försiktig med dessa så att du inte faller offer för dem. Spelare kan utföra skrivade skott runt hinder och de kan lura dig genom att låtsas kasta. Dash-mekaniken är också ett kraftfullt verktyg om den tajmas rätt, eftersom den kan användas för att snabbt få bollinnehav och för att skicka spelare mot döden om du gör detta nära en avsats.

Lagarbete är viktigt i Knockout City och jag skulle uppmuntra alla att spela med en mikrofon. Trevligt nog finns det möjlighet för spelare till alla format att chatta i spelet om de har en mikrofon inkopplad. Om du är tillsammans med en samspelt grupp kan du lätt överväldiga andra lirare och locka dem att göra misstag genom att slå dem med en spärreld av dodgeballs. Du kan också förvandla dig själv till en boll om din lagkamrat inte har något att kasta, och ofta är det mer fördelaktigt för dig att passa bollen till ditt lag om de är närmare en motståndare istället för att själv ta ett dåligt skott.

Vid sidan av de vanliga bollarna som du hittar utspridda på arenan, kommer du även att stöta på flera olika specialbollar som har sina egna unika effekter. Det finns en Moon Ball som gör att du kan glida genom luften när du håller i den, en Sniper Ball som kan användas för att låsa fast fiender och en Bomb Ball som exploderar när dess stadigt tickande timer löper ut. Vanligtvis är det begränsat till en specialboll per match, men det finns några få undantag som Party KO-läget där varje typ finns med. Vid lanseringen kommer sex bolltyper finnas tillgängliga, men detta är planerat att utökas.

Knockout CityKnockout City
Spelbarheten känns förvånansvärt solid.

Vid lanseringen kommer Knockout City innehålla fyra olika spellägen (ett femte Ball-Up Brawl kommer den 25 maj) och nya lägen kommer att läggas till i kommande säsonger av spelet, medan andra tillfälligt kan pausas. Av de lägen som jag spelat var Diamond Dash och Ball-Up Brawl klara höjdpunkter, eftersom de avvek från den typiska deathmatch-formeln och innehöll sin egen knasiga twist. De andra spellägena Team KO, Face-Off och Party Team KO hade fortfarande samma beroendeframkallande och taktiskt belönande gameplay, men de var lite mer förutsägbara då du bara måste besegra ett visst antal motståndare.

I Ball-Up Brawl finns inga dodgeballs närvarande och du måste istället förlita dig på att kasta dina lagkamrater för att nå den vinnande poängen på 15 KO. Jag gillade verkligen känslan av fara som finns i det här läget, eftersom du kan hamna i trubbel ganska snabbt om en motståndare lyckas ta tag i dig i bollform. I Diamond Dash är ditt mål att samla in 30 diamanter från din motståndares lag och tre av dessa tappas varje gång du slås ut. Här måste du både vara vaksam och agera snabbt, eftersom du lätt kan bli träffad i bakhuvudet av en dodgeball när du klättrar runt för att plocka upp diamanter som ligger utspridda på banan.

Det finns fem banor som släpps tillsammans med spelet (ytterligare en kommer den 25 maj) och jag tyckte att var och en av dessa kändes distinkt olika både vad gäller layout och design. Concussion Yard, till exempel, är en byggarbetsplats med en dödlig svängande rivningskula i mitten och i Knockout Roundabout får du undvika svävande bilar när du slåss på gatorna utanför ett casinodistrikt. Förutom att alla dessa arenor känns distinkta har de en bra känsla av vertikalitet med många hoppkuddar för att skjuta upp dig i luften och ge dig höjdfördel.

Knockout City
Chippa in pengar via mikrotransaktioner så kan du köpa massor av kosnmetiska prylar.

Vid sidan av matcherna kan spelarna helt och hållet anpassa utseendet på sin idrottshjälte genom att köpa kosmetika i spelets butik. Du handlar med Holobucks som valuta i spelet, vilket du tjänar antingen genom att slutföra utmaningar eller genom att köpa paket (mikrotransaktioner). Det finns 100 olika kosmetiska prylar här, och tillsammans med att forma sitt utseende kan spelarna även anpassa saker som visuella taunts och utseendet på sin hang-glider. Mikrotransaktioner finns som sagt, men lyckligtvis känns de inte särskilt påträngande och det finns inga föremål som är låsta bakom betalväggar.

För att hålla spelarna engagerade finns det exklusiva föremål och kosmetika som kan låsas upp genom att du höjer din så kallade Street Rank. Spelare tjänar XP-belöning baserat på prestationer i matcher och det finns också kontrakt som ger dig XP-bonusar för att du utför specifika uppgifter. Ett kontrakt gav mig uppgiften att vinna 100 knockouts, medan ett annat krävde att jag skulle färdas 100 km när jag rullats ihop till en boll. En sak som jag verkligen gillade med Street Rank-systemet är att belöningarna är helt slumpmässiga för varje spelare, så det finns ingen fastställd linjär väg som hela communityt måste följa.

Det tillvägagångssätt som Velan Studios valt med Knockout City är beundransvärt och jag hoppas att fler utvecklare följer efter i framtiden med sina onlinespel. Trots att Knockout City innehåller mikrotransaktioner hindras Knockout City inte av dem och med cross-play aktiverat från lanseringen finns det gott om alternativ för att spela spelet på det sätt du vill. Konceptet känns också fräscht och det finns gott om djup närvarande med antalet trick shots och kooperativa manövrar som du kan utföra. Vad som också är spännande är att detta bara är början för spelet och fler banor, specialbollar och spellägen är planerade att anlända under kommande säsonger.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Bra speldjup, varierade spellägen, mycket intuitivt, genialt upplägg, originellt gameplay, suveräna banor
-
Knapert med innehåll vid lansering, har mikrotransaktioner
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Kanonfin start för Knockout City

Kanonfin start för Knockout City

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Vi gillade verkligen Knockout City, som visade sig vara en förvånansvärt djup och intuitiv variant på dodgeball (spökboll). För att hjälpa fler spelare att upptäcka denna...



Loading next content