Head Soccer

Head Soccer

De stora skallarna dominerar och karatesparkarna flyger hejvilt. Det är såklart fotboll vi pratar om

Head Soccer kan vara den mest missvisande titeln jag stött på i år. Man kan tro att det handlar om 1) att använda huvudet (ditt egna alltså) så mycket som möjligt för att utmanövrera din motståndare, eller 2) att du använder enbart spelarnas huvuden för att få bollen i nät. Inget av dessa två påståenden är sanna.

I grund och botten är det ren, jäkla fotboll det handlar om här. Man möts en mot en, får en fotboll släppt mellan sig och sin motståndare och sedan gäller det att få lädret i nät. Allting utspelar sig på en ren 2D-yta så det är fram, tillbaka, hoppa och sparka som gäller. Enkelt, eller hur?

Head Soccer
Det är en mot en som gäller, antingen lokalt eller över Gamecenter eller bluetooth.

Nja, inte så värst ändå, visar det sig. Dels är bollfysiken vansinnigt lynnig och ena stunden kan den snigelkrypa sig fram på gräset för att i andra stunden studsa runt som koffein-berusad ekorre. Samtidigt har du själv, i alla fall innan du börjat låsa upp lite bättre förmågor, ingenting att kontra med. Kontrollen är seg och spelarna rör sig långsamt fram och tillbaka. Du kan göra en klassisk "dash" om du vill, men den är sällan effektiv.

Du kan antingen nicka eller sparka på bollen. Men du kan även sparka på din motståndare för att försvaga och i vissa fall knocka hen, om än bara för några sekunder. Eftersom bollen beter sig som den gör, utvecklas många matcher till rena sluggerfesten där det handlar mer om att sparka ner din motståndare och se bollen studsa sakta i mål, än att faktiskt åstadkomma något kreativt. Då och då lyckas du dessutom ladda upp en kraftmätare för att få på en riktig rackarmörsare till skott. Skottet kan dock kontras med ett vältajmat tryck på skottknappen, men de dåliga kontrollerna vet knappt vad uttrycket "vältajmat" innebär.

Head Soccer
Du kan uppgradera din spelare med intjänade poäng eller mikrotransaktioner.

Skulle du ändå finna njutning i sparkandet och skallandet, finns det en rad olika spelalternativ att välja mellan. Antingen en klassisk arkadmatch, en turnering, ett survival-mode och online-spel med hjälp av Gamecenter eller bluetooth. De två sistnämnda alternativen är de som helt klart sticker ut mest, och om inte annat är det alltid trevligt att karatesparka dina närmsta vänner i nyllet när dom leder med 7-0.

Head Soccer
Ett enkelt upplägg förstörs av tröga kontroller och märklig bollfysik.

Idén med Head Soccer är enkel, och borde tilltala mig. Men utförandet håller inte samma enkla genialitet som konceptet och därför blir Head Soccer aldrig särskilt roligt att spela. Men skulle du spela det ändå, rekommenderar jag Iphone-varianten. Spelet är anpassat för både Iphone och Ipad, men den stora Ipad-skärmen gör sig inte alls med kontrollerna.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+