Empire of Angels IV

Empire of Angels IV

Kinesiska Softstar Entertainment är tillbaka med sin rollspelsserie Empire of Angels och vi har nu recenserat den fjärde delen...

Empire of Angels IV är fjärde delen i en serie som faktiskt funnits ända sedan tidigt 90-tal, men som nu gör sin konsoldebut. Jag har inte spelat någon av föregångarna, men storyn är inte direkt djup, utan sådär klassiskt rakt på sak som rollspel från förr ofta var. Därmed har det inte varit några problem att hänga med i spelvärlden.

Empire of Angels IV
Grunden för ett bra strategirollspel finns verkligen här.

Spelmekaniskt påminner Empire of Angels IV lite om Fire Emblem, om än inte med samma produktionsvärde och speldjup. Det handlar alltså om strider på ett rutnät där du och dina karaktärer ska positionera er så bra ni kan, och sedan attackera fienden. Systemet är tämligen oflexibelt och det finns få överraskningar, även om utvecklarna försökt skaka om konceptet genom att du inför varje strid får en rad delmål som ska uppnås för att få högsta möjliga ranking. Det kan exempelvis handla om att inte dö med någon karaktär, besegra fienden snabbt eller få alla motståndare att fly striden.

Dessutom finns ofta hemligheter gömda på banorna som kan vara värda att kolla in. Tyvärr saknas flera ganska grundläggande funktioner som gör att det ofta känns ganska stökigt att planera sina drag på bästa sätt. Det blir mycket "trial 'n error" och knappexercis, och menyerna är tyvärr också stökiga.

Empire of Angels IV
När var och varannan karaktär ser ut såhär går det inte att ta spelet på allvar.

Grafiken är mestadels färgglad och trevlig, och designen är bra. Det påminner om gamla blockiga spel från den första Playstation-eran, men med mycket högre upplösning och moderna effekter. Jag gillar hur spelet ser ut och att spelvärldarna inte är överdrivet detaljerade, gör samtidigt att det blir föredömligt tydligt vad som är vad.

Men med allt sådant sagt, så är det något som skaver. Empire of Angels IV är ett spel med endast kvinnliga karaktärer som ofta drar åt det så kallade waifu-hållet, och det går såklart diskutera hur bra detta är både i allmänhet samt i stora närstrider. Om detta kan man ha massor av åsikter, men för min egen del skymmer det tyvärr en del av det som faktiskt är bra med spelet. Det känns puerilt och ofta sexistiskt på en nivå som hindrar mig från att engagera mig i storyn. Ta bara en sådan sak som att alla karaktärer tappar kläderna (minus underkläder) när de besegras. Jag vågar påstå att spelet hade varit betydligt bättre utan, och är något som bara ger olustkänslor.

Empire of Angels IV
Striderna är tyvärr ofta för otympliga.

Den kinesiska utvecklaren Softstar Entertainment bjuder på ett rakt igenom kinesiskt narrativ utan annan lokalisering än en till synes bitvis tveksam översättning. Nu spelar jag visserligen nästan alltid med originaltal oavsett, men när översättningen ofta känns ofärdig, blir det såklart ett problem. Folk går dessutom omkring och heter sådant som Kefir och Jeans, vilket inte gör supermycket för inlevelsen heller.

Det enskilt bästa med Empire of Angels IV är systemet för hur du kan levla dina karaktärer. Det tar ett tag att låsa upp allt, men i takt med att du blir starkare och starkare, kan du ge dina stridande damer olika inriktningar. På det sättet kan du skräddarsy din trupp efter det spelsätt du själv föredrar. Till skillnad från i många andra liknande spel, står fiender långt bak ofta still innan du kommer närmare, och jag försökte därför prioritera rörlighet för att kunna inleda bataljerna på mina egna villkor.

Empire of Angels IV
Spelvärlden döljer en del hemligheter för dig som vill investera tid. Men det finns verkligen bättre alternativ.

I slutändan finns det en solid grund till ett bra spel här. Jag tycker att Softstar Entertainment lagt krokben på sig själva med alla tramsiga waifu-inslag, eftersom det direkt gör att många kommer välja bort det. Med större fokus på narrativet och lite mera finslipning av spelsystemet hade detta varit en titel jag direkt kunnat rekommendera till de som är sugna på ett strategiskt rollspel.

5 / 10
+
Stabil grund, intressant upplägg med uppdrag, fina omgivningar