hårdvarurecensioner

SteelSeries Steelkeys 6G

Blytungt och gediget tangentbord för den seriöse spelaren med starka handleder och en dragning mot strategispel

Har du sett den där filmen på You Tube med han den tyske killen som har problem med Unreal Tournament (inte bara med det uppenbarligen)? Han får tokspel och mosar sitt stackars tangentbord. Till sist får han sitta där med saliven rinnande i mungiporna, utan tangentbord.

Hade han haft ett Steelkeys så tror jag faktiskt att resultattavlan hade visat Tysk galning - tangentbordet: 0-1. Det här är en kvalitetsmässigt gedigen produkt och inget man krossar i första taget. Den känns snudd på oförstörbar och bara tyngden är respektingivande. Trycket i tangenterna är åt det fastare hållet och känslan är mycket precis. Man vet när man har tryckt och inte, utan tvekan.

På ytan ser det här ut som vilket svart tangentbord som helst. Inga spännande gamingrelaterade knappar eller funktioner. Inga snabbtangenter för makron eller för att välja hagelbrakeren. Istället skickar SteelSeries med en hel kasse utbytestangenter. De är precis på pricken lika de som redan sitter där. Skillnaden är att de nya är ljusgrå. Tanken är att man till exampel ska byta ut de befintliga WASD-tangenterna mot sina ljusgrå kompisar och därigenom lättare kunna urskilja dem i stridens hetta.

På tal om WASD; SteelKeys är optimerade för strategispel och inte snabba actionspel som Counter-Strike. Man har delat in tangenterna i grupper så att man ska kunna trycka in så många som möjligt samtidigt utan att de ska krocka. De här zonerna (som inte syns, de är under skalet) är då mer optimerade för spel som Warcraft 3. Det här kommer den vanlige spelaren inte att märka, men å andra sidan är det kanske få "vanliga" spelare som pyntar 800 spänn för ett tangentbord.

Innandömet är väl anpassat för rejält spelande. Tangentbordet kan känna av åtta samtidig nedtryckta tangenter. Det är inte lika många som Razer Tarantulas tio, men det ska mycket till innan man trycker ner fler än åtta samtidigt ändå. Då är man långt ute på galna tyskkanten om vi säger så. Jämfört med Tarantulan så har SteelKeys en mer distinkt känsla i tangenterna. Sånt är dock mycket en smaksak och det är värt att testa innan köp.

Det finns dock två nackdelar med SteelKeys 6G. Den första är att tangentbordet sluttar kraftigt. Ni vet, man kan ju oftast fälla ut små ben för att höja bakkanten. Det kan man även här, men grundinställningen är allt för brant redan den. Det är ergonomiskt fel och bidrar till att man lättare blir trött i handlederna. Det bästa ur den synpunkten hade varit ett helt platt tangentbord där man inte behöft böja handlederna uppåt alls.

Den andra missen är att man dragits med i trenden med LAN-blått ljus. Inget fel i det, inget alls. Problemet är att det är så starkt. Det sitter blå ljusdioder som påminner att man har slagit på Caps lock, num lock och så vidare. De är irriterande starka. Speciellt om man sitter i en mörkare lokal och spelar.

Tyvärr drar de här onödiga detaljmissarna ner betyget och på ett tangentbord i den här prisklassen har höga krav på sig.

SteelSeries SteelKeys 6G
SteelSeries SteelKeys 6GSteelSeries SteelKeys 6GSteelSeries SteelKeys 6G