Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Aliens: Fireteam Elite

Aliens: Fireteam Elite

I Cold Iron Studios actionspel, som utspelar sig tjugo år efter händelserna i Aliens, får en grupp Colonial Marines i uppgift att krossa Xenomorph-angreppet på Katanga...

Vi kan lika gärna börja med en kontroversiell åsikt; även om jag uppskattar Alien-serien och det universum som H.R. Giger varit med och byggt upp, vilket varit en del av grunden för mitt liv som filmälskande vuxen, ogillar jag faktiskt vad James Cameron gjorde med den plattform som Giger och Ridley Scott skapade i den annars mycket älskade uppföljaren Aliens.

Även om den var skickligt utformad och kärleksfullt realiserad, tyckte jag att den helt enkelt överexponerade de titulära utomjordingarna på ett sådant sätt att den överväldigande Xenomorph, en av de mest skrämmande filmfigurerna någonsin, nästan omedelbart blev småtråkig. Dess jagande, spöklika och utomjordiska egenskaper försvann så fort våra stereotypa marinsoldater gick in i hålan på LV-426.

Xenomorph ska vara i det närmaste eterisk, en varelse som är så ren i sin skräck att den borde vara bortom förstörelse eller darwinistisk analys. Ändå reduceras den snabbt till ingenting annat än en varelse med samma sinnesstämning som vilket annat rovdjur som helst.

Alien: Isolation förstod detta om det universum som det tolkade, och behöll denna utomvärldsliga karaktären, och det förblir ett av mina favoritskräckspel av just den anledningen. Aliens: Fireteam Elite från Cold Iron Studios gör istället det uppenbara och går Camerons väg, och jag överdriver inte när jag säger att efter bokstavligen 30 sekunders spelande kommer du att ha skjutit ner minst 30 Xenomorphs som blint rusar mot dig i massor och överger all sin skrämmande känsla när de drivs i riktning mot din pistolmynning.

Aliens: Fireteam Elite
      Att sätta ihop en varierad trupp är A och O. Här finns ett klassystem av den gamla skolan.

Detta är upplevelsen Aliens: Fireteam Elite erbjuder, och även om spelet i vissa stunder försöker fånga seriens ikoniska lowfi-stämning och atmosfär (och till och med gör det bra), kommer du i stora drag att tillbringa större delen av din tid med att skjuta ner hord efter hord med Xenos. Efter dussintals massakrerade monster blir jag lika avtrubbad som marinsoldaterna själva måste vara efter år av tjänstgöring i rymdens mörker.

Strukturellt liknar det andra kooperativa spel på senare tid, med en bas som ger dig möjlighet att anpassa din karaktär, dina förmågor och din roll. Därifrån ger du dig ut på uppdrag, förpackade i separata kampanjer som var och en består av några få uppdrag som sammanfogar en berättelse. Du kan fritt vandra runt i det begränsade fysiska utrymmet, men det är mest en lobby där du kan bjuda in andra spelare för att fylla upp din tremannatrupp.

Men innan vi slår oss ner på däck i Katanga Refinery ska vi prata om klasser. Det finns för närvarande fem i Aliens: Fireteam Elite, Gunner, Demolisher, Recon, Technician och Doc, där var och en har två olika förmågor och det är viktigt att sätta ihop dessa för att skapa explosioner, flaskhalsar, ökad eldgivningsförmåga eller understöd. Alltför många spel med co-op har så flytande klassystem att varje spelare i princip kan utföra alla uppgifter på ett tillfredsställande sätt, så det är en lättnad att se ett ordentligt klassbaserat system implementerat här.

Dessutom kommer du inte att få slut på saker att finjustera. Det finns fyra vapentyper med flera modeller i varje, och dessa kan anpassas ytterligare med tillbehör, utmaningskort och till och med vapenskin (skins som inte kan köpas genom mikrotransaktioner, märk väl, eftersom spelet inte har några sådana).

Aliens: Fireteam EliteAliens: Fireteam EliteAliens: Fireteam Elite
      Grafiskt är det snyggt, om än inte next-gen.

Så till slut har du din tre man starka grupp, som utforskar Katanga över 20 år efter de första händelserna i James Camerons Aliens, och som sagt blir det snabbt självklart att skjuta på allt som rör sig i närheten, vilket tar bort en stor del av den inneboende rädslan som till och med marinsoldaterna kände när de utforskade LV-426. När kanonmaten rusar mot dig från alla håll, kan du använda dina klassbaserade förmågor som Overclock, Micro Rockets eller till och med en pålitlig Sentry Gun, som alla ger varje situation lite mer finess. Det finns en cover-mekanik som dock är föga meningsfull eftersom 95 % av fienderna alltid rusar mot dig inom närstridsavstånd, mem det finns förstås klasser inom Xeno-horden också.

Spitter kastar syra på dig, Drone dyker upp från ingenstans varpå den tar en stor del av din hälsa för att sedan gömma sig i ventilerna och Prowler smyger och föredrar attacker bakifrån. Det finns fler än dessa naturligtvis, och var och en kräver en särskild taktisk förståelse. Särskilt Warrior utstrålar lite av den skräck som jag talade om tidigare, eftersom den står på sina bakben och till en början verkar vara nästan oförstörbar, så det finns glimtar av verklig skräck här. Men dessa stunder är både få och sällsynta, och de förlorar tyvärr också snabbt sin skärpa.

Aliens: Fireteam Elite erbjuder inte mycket i form av mångsidighet, och visar nästan allt det har att erbjuda redan under de första uppdragen. Vänta på att en hiss ska evakuera dig och din grupp, slå på en generator gradvis, starta om eller stänga av maskiner för att möjliggöra framsteg... allt känns välbekant, och det ges aldrig någon riktig narrativ dimension. Det är byggt för att spelas om och om igen och Cold Iron har därför begränsat sig till tråkiga mål, som sällan går djupare än "gå till den här delen av stationen", eller "försvara den här positionen". Du är där på Katanga för att undersöka, men det finns inte mycket egentliga undersökningar att göra, du är mer en glorifierad utrotare som avlägsnar en olägenhet, snarare än tampas med något riktigt ondskefullt.

Aliens: Fireteam Elite
      Eftersom fienden bara vällen emot dig slutar Xenomorphs kännas skrämmande.

Det är också en aning klumpigt att styra, och det saknar den fysiska känslan från några av de bästa zombiespelen, inte minst Left 4 Dead 2, som det verkar hämta inspiration från. Det är inte trasigt, och finns stunder i co-op där du låter ditt Pulse Rifle slita, och står bredvid dina gruppkamrater i vördnad över din egen destruktiva förmåga. Men för det mesta rusar Xenos på dig så snabbt att även en antydan till frontlinje raderas på några sekunder, och du och dina medspelare spenderar den återstående tiden med att springa runt som huvudlösa kycklingar för att undvika fysiska slag från vågor efter vågor av Xenos.

Det är synd, för Cold Iron har visuellt och ljudmässigt skapat något utsökt. Visst, Aliens: Fireteam Elite ser inte särskilt next-gen ut, men det finns en härlig atmosfär, och även om Katanga inte erbjuder mycket i form av visuell variation så finns det smarta sätt som studion ändrar saker och ting på. Ta till exempel när en röd larmljusbelysning dyker upp över stationen, vilket ger nytt liv till den annars grå bakgrunden. Musiken är också helt fantastisk och påminner om både Alien och Aliens, och gör det på ett mycket bra sätt. Kombinera det med all ljuddesign som du älskar från dessa filmer, som den elektriska pulsen från gevären och det ikoniska datorblippandet av den gamla skolan.

Med löftet om gratis säsonger framöver, liksom en gratis uppgradering till nästa generation, kan Aliens: Fireteam Elite mycket väl ha ett bra och långt liv framför sig. Det är tydligt att teamet på Cold Iron verkligen älskar Aliens, så kanske det växer på ett bra sätt med tiden. Men för tillfället är själva grunden av spelet helt enkelt för repetitivt, och det saknas all slags spänning samt all slags uppbyggnad på grund av att utvecklarna helt enkelt inte vet hur man ska underhålla spelaren - utöver att bara släppa loss fler Xenos på dig.

Och med titlar som GTFO och kommande Back 4 Blood vet vi att det är möjligt att utforma kooperativa skjutspel som bibehåller spänningen och rädslan när du rör dig genom områden fyllda av fiender som kommer att skära huvudet av dig om du inte är alert och perfekt synkroniserad med lagkamrater. Det här saknas i Aliens: Fireteam Elite, men det finns stunder av briljans och förhoppningsvis tar det sig i framtiden med mer relevant innehåll.

Aliens: Fireteam EliteAliens: Fireteam Elite
      6 / 10
      +