Flarts

Flarts

Petter har delat ut betyg till mobilspelet Flarts vars huvudperson bär tidernas kortaste shorts...

Vad får man om man blandar Angry Birds med Worms? Kanske inte nödvändigtvis Flarts, men rätt nära. Vi spelar som en väldigt smal, väldigt gängligt lång, lättklädd skäggubbe med tidernas minsta shorts. Han verkar arbeta med att kasta stora röda pilar mot måltavlor och det är här som du kommer in.

Flarts
Kortbyxorna är korta, och sensuella.

Flarts handlar om att kasta, styra och pricka. Skäggubben kan kasta pilen åt alla möjliga håll och i många olika vinklar och här gäller det att kasta dels åt rätt håll men även i rätt vinkel. När pilen sen är kastad och befinner sig i luften gäller det att styra den med tummen (eller pekfingret). Ju längre man håller ned fingret på skärmen, ju högre flyger pilen. Vi har alla testat speltypen 100 gånger tidigare och det tar 1,9 sekunder att komma in i det.

Svårigheten kommer efter ett par enklare inledningsbanor då drösvis med hinder och prylar som står i vägen, hänger ned från taket och sticker upp från marken. Det gäller att navigera pilen genom dessa hinderbanor för att i slutändan nå en stor måltavla som oftast sitter placerad högt upp i luften. På många av banorna hänger den Pinatas på vägen till måltavlan som måste skjutas ned för att tavlan ska blotta sig och när man väl nått tavlan, är banan avklarad.

Flarts
Det gäller att nå måltavlan, såklart.

Supersimpelt. Superkul. Men något vidare speldjup finns ju inte här, vilket inte heller är meningen. Flarts (Flying Darts) är ett simpelt, roligt designat och enkelt spel som tar gamla beprövade koncept och blandar ihop dem till något som fungerar. Det är inget att skrika sig hes över direkt, ingen Årets spel-kandidat men heller inget som dränkts i såelförstörande mikroköp eller kräver 19 minuters tutorial-gegg för att begripa.

7 / 10
+
Roligt upplägg, beprövad mekanik, klockren design, härliga kortbyxor