Svenska
Gamereactor
recensioner
Cruis'n Blast

Cruis'n Blast

Nintendos och Midways gamla 90-tals-arkadklassiker slår tillbaka till Switch och chefredaktör Hegevall är allt annat än imponerad...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Jag minns mycket väl när jag för första gången spelade arkadversionen av Midways kommersiella supersuccé Cruis'n USA. Det var på lokala videobutiken, och jag trodde först, på håll, att det var ett nytt Outrun som stod där och blänkte - nytt och fint. Midway och Nintendo samarbetade för att både utveckla Cruis'n USA och den Nintendo 64-baserade Silicon Graphics-hårdvaran som arkadspelet byggdes på och grundtanken var att skapa en konkurrent till Namcos Ridge Racer samt Segas omåttligt populära Daytona USA. Och det gick ju vägen. Cruis'n USA blev en enorm succé. Gigantisk succé, i arkadhallarna. Och till Nintendo 64. dryga 187 månader senare.

HQ
Cruis'n Blast
Gräsligt, gräsligt fult - är det.

Men allt har såklart sin tid. Lika ogärna som jag vill spela Daytona USA idag, elle rtraggla Ridge Racer (1) med upphottad grafik, lika lite känner jag att jag vill återvända till 1994 års arkadsuccé signerat Midway. Särskilt inte med tanke på hur jobbigt svampig och bråkig körkänslan trots allt var. Men utvecklarna Raw Thrills håller inte alls med. De släppte för drygt fyra år sedan Cruis'n Blast som är en vidareutveckling av Cruis'n USA-konceptet med mer av precis allt, och nu har det konverterats till Nintendo Switch.

Cruis'n Blast
Racingen är urflippat dåraktig men blir snabbt enformigt slapp - ändå.

Medan Cruis'n USa och till stor del även uppföljaren Cruis'n World höll sig till förhållandevis sansad arkadracing med en del mer eller mindre vilda hopp, är Blast raka motsatsen. Vi pratar renodlad, vansinnig tokfrasse-racing här med allt vad det innebär. Det rimmar ungefär lika mycket på någon slags verklighet som Fortnite gör, eller Crash Bandicoot - Och det finns något befriande i den här typen av superutflippad arkadracing. Hör hittar du partier där man enkelt kan slunga iväg trick i form av 62 framåtvolter med en nitro-trimmad skräcködla (japp, en av "bilarna" är en livs levande dinosaurie), kilometerbreda asfaltssladdar med en ljusblå attackhelikopter eller det där alldeles särskilt hysteriska ögonblicket då man hoppar från Eiffeltornet rätt ned i ansiktet på en gigantisk albino-gorilla gjord av gissningsvis 19 sammanlagda polygoner.

Detta är en annons:
Cruis'n Blast
Det finns gott om skräcködlor på sidan av vägen.

Det mesta av spelmekaniken i Cruis'n Blast går ut på att åka brett, sladda och därmed samla på sig nitro-boost som nyttjas för att öka farten på raksträckorna. Vi har sett det i 22 000 andra spel genom åren och formeln som sedan är det väl inget större fel på. Här har det dock utförts med någon slags extra trist fantasilöshet som gör att jag hunnit tröttna på att drifta redan efter tredje kurvan. Spelkontrollen o allmänhet och förmågan att svänga i synnerhet är väl godkänd och fordonen väger rimligt mycket, men det blir aldrig särskilt roligt. Eller det blir aldrig annat än tråkigt och geggigt, rättare sagt.

Cruis'n Blast
Det finns gott om gratisspel till Switch som erbjuder roligare och mer påkostad racing än detta.

När det gäller innehållsmängd och utmaningsgrad är Cruis'n Blast årets absolut kortaste 400-kronors-titel då merparten av racingen sker på de fem originalbanorna från arkadspelet, och dessa klarar man enkelt av på cirka 15 minuter. Sen är i grunden Cruis'n Blast slut. Visst... Sure. Jag ska inte vara orättvis. utvecklarna Raw Thrills har tagit de fem originalbanorna och gjort "varianter" på dem vilket innebär att spelet enligt omslaget nu innehåller 24 banor, men det är en sanning med modifikation. Minst sagt. Det finns heller inget onlineläge vilket får detta att kännas som ett demo, på sin höjd.

Detta är en annons:

Tillkommer gör absolut gräsligt ful, gammal, kletig grafik som erbjuder texturarbete, modeller, ljussättning och skuggor som känns som de skalats upp från Nintendo 64. Musiken är inget vidare den heller, ljudet lämnar en del att önska rent allmänt och presentationen är rörig med 200 olika typsnitt, maner och olika vinjetter. Visst går det att ha lite roligt med tre kompisar i samma soffa, absolut. I ungefär tio minuter. Att kalla detta något annat än ett demo, eller ett bagatellartad gratisspel - känns som rena skämtet i min värld. Men så har Nintendo valt att göra.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
Eldsprutande skräcködlor, habil drifting-spelmekanik
-
Enfaldig spelkontroll, gammalt och ofräscht upplägg, skoningslöst lite innehåll, instabil bilduppdatering, gräslig grafik
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Cruis'n BlastScore

Cruis'n Blast

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Nintendos och Midways gamla 90-tals-arkadklassiker slår tillbaka till Switch och chefredaktör Hegevall är allt annat än imponerad...



Loading next content