Sable

Sable

Niclas har svävat, klättrat och sprungit fram i indiespelet Sable senaste dagarna och kommit fram till ett betyg...

Vi kastas per omgående in i ökenlandskapet och får ta oss an den öppna världen som titelkaraktären Sable, hon är på väg att lämna tryggheten i den by hon befunnit sig i en tid bakom sig och bege sig ut i världen. Kort och gott ska hon hem och det är helt upp till en själv att forma den resan. Men det är inte bara att kasta sig ut och köra dock, först behöver hon förbereda sig ordentligt för det som komma skall. Framförallt så handlar det om att bygga sig sin egen svävare och här får vi känna på spelets mekanik och lära oss grunderna ordentligt medans den slutna världen som vi inledningsvis befinner oss i utforskas till max i jakt på de komponenter som behövs. Jag förvånas över hur mycket som ändå klämts in redan här, när jag är säker på att jag sett allt så dyker något nytt upp som jag helt missat och när man väl får kläm på klättring och glidflygning så öppnar det upp sig än mer. Plötsligt når jag de där höga avsatserna och hittar helt nya vägar och kommer vidare i historien. På ytan ser det ut som en ganska tom och innehållslös värld men ju mer man utforskar desto mer hittar man och det är fullt med gamla antika ruiner, vrak av rymdskepp och djurskelett från arter som man definitivt inte hittar i våra svenska skogar. Vilket nog är tur för det ser inte ut att vara särskilt fredliga varelser alltid.

Sable
Vi möts av ett kargt ökenlandskap som sitter på betydligt mer innehåll än vad man kan tro under spelets första trevande minuter..

Det är i ärlighetens namn lite trögstartat, även om det till en början förstås är bra att lära sig mekaniken och alla nödvändiga tricks för bästa möjliga upplevelse så är framför allt de första två timmarna trots det aningen sega. Det är först när ens svävare är färdigmonterad som det lossnar för Sable, det är då man får lämna den dal där man spenderat första timmarna och ge sig ut i det okända. Sable ska som tidigare nämnt hem, det är vad det hela går ut på om man ska sammanfatta storyn och den resan kan du förutom i början som sagt lägga upp lite hur du vill. Om det enda du känner för att göra är att glida igenom alltsammans på din svävare utan att göra något till dess att hon når sin destination så går det bra. Men då missar du i så fall hela poängen med Sable. Det är upplagt för att utforskas in i minsta detalj och det finns verkligen massor att göra, pussel som ska lösas, människor längs vägen som behöver hjälp och inte minst massor av berg och andra hinder att bestiga. Just klättringen i sig är ofta lite av ett pussel då Sable har en ganska begränsad uthållighet och när den töms så ramlar hon ner och får börja om. Men med lite strategi, envishet och ibland också en del tur så tar man sig till slut oftast upp och det är i regel värt det för det finns oftast en belöning, men ibland enbart i form av fin utsikt över öknen. Det är även värt att nämna att allt går att klättra på, det är bara att gå fram till en klippa eller ett objekt så börjar hon per automatik att klättra. Om man sedan kommer upp eller inte är en helt annan fråga.

SableSableSable
Det finns flera sätt att ta sig fram, antingen genom att glidflyga, via sin svävarcykel eller så kan man förstås klättra.

Sable är i sin enkelhet riktigt, riktigt vackert. Det ser ut som en tecknad film av den äldre skolan och i vissa moment påminner det mig om Journey. Liksom Journey har det en kraftigt lugnande effekt på mig då det inte är några fiender att bekymra sig för och timmarna bara går medan jag tar mig an det karga ökenlandskap som det för det mesta utspelar sig i. En charmig detalj är att Sable ser inklippt ut i miljön, vilket gör att det känns ännu mer som en gammal tecknad film. Det märks också väldigt väl att skaparna hämtat en del inspiration från Studio Ghibli, även om jag inte är något fan av deras verk så lyser det ändå igenom ganska ordentligt i både karaktärsdesign och till viss del även miljöerna. Det finns inte jättemycket liv, det är en del fåglar här och där och en del insekter, men det gör inte så värst mycket för min del, det är ju faktiskt en öken vi befinner oss i. Det är också helt omöjligt att dö, det spelar ingen roll om jag försöker krascha med cykeln, faktum är att det faktiskt inte går att krascha överhuvudtaget. Det spelar heller ingen roll hur hög avsats jag än hoppar ifrån, Sable tar absolut ingen skada och borstar inte ens av sig efter ett fall från över 30 meter. Hon flämtar däremot till lite om uthållighetsmätaren töms men återhämtar sig tämligen snabbt.

Det är inte helt utan problem emellertid, det må vara vackert och lätt att förlora sig i men samtidigt lyfter det heller aldrig berättarmässigt. Storyn berör inte och även om jag har det trevligt med Sable så är hon ingen särskilt minnesvärd karaktär. Det finns gott om icke spelbara karaktärer att interagera med men även de har ganska platt och tom utstrålning. Det känns som det finns mycket att berätta men som aldrig riktigt kommer ut. Det är frustrerande emellanåt då vissa av karaktärerna verkligen verkar sitta på enorma mängder visdom men som sen bara säger ett par kloka meningar och sen får man inte ut något mer. Jag vill ju höra mycket mer och få veta hur den här världen blev som den blev, lite mer bakgrund hade inte skadat. Det började ju faktiskt inte alls särskilt bra det här heller rent spelmekaniskt, det hackade ganska ordentligt och kameran zoomade in och ut i tid och otid vilket gjorde den annars ganska smidiga kontrollen frustrerande. Min PC blev även så pass varm att jag under en stund fruktade för dess fortsatta existens och tvingades stänga av den via knappen för första gången någonsin. Glädjande nog så dyker en uppdatering upp under tiden jag spelade för recensionen som verkar lösa det värsta och det blir därefter en betydligt skönare upplevelse. Det hackar fortfarande en del på sina håll, speciellt när Sable springer eller åker på svävarcykeln. Kameran har alltjämt också sitt eget liv stundtals men det märks som tur är av mindre och mindre ju längre jag kommer.

Sable
En del dialog finns i spelet men inget röstskådespeleri. Ibland finns svarsalternativ och ibland får man bara se vad Sable tänker säga.

Sable är ännu en indiepärla som är lätt att missa i skuggan av alla stora titlar som släpps nu under hösten. Det här är en av anledningarna till att jag gillar Xbox Game Pass så mycket som jag faktiskt gör. De ger indieutvecklare en bra plattform att stå på och det kostar ju ingenting extra utöver ens ibland dyrbara tid att testa dessa mindre titlar och oftare än inte så råkar man på guldkorn så som Sable. Har man en ledig helg eller bara någon dag utan planer framför sig så kan jag absolut rekommendera att man laddar ner detta och ger det en chans, det finns förstås risk att hela helgen försvinner i ett litet nafs, man kanske glömmer äta, sova och så vidare. Men jag kan lova att man också får en väldigt lugn och helt unik helg och kanske kommer man då också kliva in på jobbet eller plugget på måndagen och känna sig relativt tillfreds med att det vankas måndag, och det är ju inte att förakta.

SableSable
Det finns massor att upptäcka i Sable om man tar sig tid och det bör man enligt mig definitivt göra.
7 / 10