Death Stranding Director's Cut

Death Stranding Director's Cut

Magnus älskade det första Death Stranding, men tycker att tilläggen i Director's Cut snarast försvagar spelet...

Jag tycker inte det är värt att diskutera om Death Stranding är ett missförstått mästerverk eller en intetsägande, glorifierad "walking simulator". Det enda som kan vara värt att nämna här i början är att jag gillade Death Stranding. Jag gillade det verkligen. För mig fanns det en magi i att gå från A till B, planera min rutt, lära känna världen, och jag var villig att förlåta några av de mindre intressanta aspekterna i utbyte mot denna filmiska upplevelse som inte liknar någon annan jag upplevt hittills. Samtidigt hade jag strax innan fått reda på att jag skulle bli pappa, så den faderliga aspekten av spelets story berörde mig också djupt, trots de Kojima-aktiga övertonerna.

Vi kan alltså konstatera att Death Stranding var något av en favorit för mig och att det är en positiv återförening att få se spelet återskapat till Playstation 5 i 60 bilder per sekund och med ännu fler grafiska detaljer i mellansekvenser och under äventyrets gång. Om du inte gillade originalet, kommer den här Director's Cut-utgåvan dock inte göra något för att ändra din åsikt.

Death Stranding Director's Cut
Death Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's Cut
Nu kan du åka motorcykel i Death Stranding och bli buren av en robot.

Så, efter den disclaimern... Vad är egentligen Director's Cut? Det är alltså en Playstation 5-utgåva av Playstation 4-titeln. Här får du huvudupplevelsen och nya leveransmekanismer såsom Buddy Bot som kan bära dig och dina varor, men även nya vapen, ett digitalt testcenter där du kan bekämpa fiender på tid, motorcykelbaserade racerbanor och ett nytt uppdrag där du ska infiltrera en underjordisk bas. Det var allt. Småsaker med andra ord, småsaker som varken förändrar min uppfattning om spelet eller på något sätt förstör det som fungerade tidigare. Men ändå är det något som gnager...

Innan vi går vidare med vad jag menar, är det värt att påpeka att Death Stranding Director's Cut ser fantastiskt snyggt ut med uppiffad grafik och framför allt en stabil och hög bildfrekvens. Vare sig det gäller de små bäckarna som flyter mellan gräsbevuxna kullar eller de stora, groteska bosstriderna där monster kryper fram ur det svarta träsket - är detta bland de absolut vackraste i den nya generationen, det råder ingen tvekan om det. Även om det kanske inte finns tillräckligt med innehåll för att motivera en genomspelning för veteraner, är detta helt klart det bästa sättet att uppleva spelet. Men det borde naturligtvis ha varit en gratis uppdatering och inget som kostar pengar.

Så tillbaka till det nya innehållet. Problemet är att en av anledningarna till att Death Stranding var en så välberättad historia från början, är att det balanserar på en knivsegg mellan en djupt seriös postapokalyptisk metaberättelse och en parodi - på sig själv. Det är en form av berättande som Hideo Kojima har arbetat med i flera år, och som fans av Metal Gear-serien såklart känner igen, men det är också en balans som är lätt att tippa åt det ena eller andra hållet. Detta nya innehåll "arkadifierar" snarast och tenderar faktiskt att underminera berättelsens tyngd. Att se Sam använda en Buddy Bot för att på ett komiskt sätt bära honom genom en zon full av BT:s, eller spendera tid med att slå andra fraktmänniskors tid på en märkligt uppbyggd motorcykelbana, är verkligen nära definitionen av motsägelse.

Death Stranding Director's Cut
Denna uppdatering borde ha ingått för de som redan köpt Death Stranding till Playstation 4.

Det finns dock mer att göra, och det tillför kanske ändå för somliga. Den variation som vissa saknat kommer genom att ta en paus från leveranserna och utforskandet för att istället dyka in i de digitala stridsscenarierna eller ta en tur på motorcykeln.

Sedan har vi förstås det helt nya uppdraget, som öppnas gradvis för dig som spelare när du rör dig genom storyn. Själva berättelsen vill jag inte spoila, men tänker i alla fall säga att det finns en ganska snygg Metal Gear-känsla här, och det är mycket mer fokus på smygande och positionering i det stora hela. Det är utan tvekan en av Director's Cut-utgåvans största dragplåster, och det är också det innehåll som bäst matchar grundspelet.

Death Stranding är fortfarande ett av mina favoritspel från Playstation 4-eran, och Director's Cut ändrar inte på den saken. Det finns en hel del små tekniska finesser här, som stöd för den nya handkontrollen, 60 bilder per sekund och bättre grafik, som förnyat mitt intresse för spelets värld, och de nya underjordiska smyguppdragen är också ett bra tillskott till det totala paketet. Den nya mekaniken som gör det lättare och mer komiskt att leverera varor, är dock mest utfyllnad och försvagar spelets annars genomtänkta narrativa identitet, och det är synd att man inte har tänkt mer på vilken inverkan detta kommer ha på helhetsupplevelsen.

Det är säkert inte alla som köper idén att ge denna nya, uppdaterade utgåva ett lägre betyg än originalet, när det verkligen är samma upplevelse, bara i bättre tekniskt skick och med mer innehåll. Men Death Stranding Director's Cut är ett utmärkt exempel på att man inte bara kan lägga till vad som helst och förvänta sig att upplevelsen ska bibehållas eller förbli statisk. Det övergripande konceptet förändras, och det hade kanske varit en bättre idé att bara göra en gratis grafisk uppdatering av det ursprungliga Death Stranding.

8 / 10
+
Högre bilduppdatering, nya uppdraget är bra, grundspelet håller än, otroligt snyggt, fortfarande väldigt originellt