Kena: Bridge of Spirits

Kena: Bridge of Spirits

Vi har lirat Ember Labs förtrollande vackra debuttitel Kena: Bridge of Spirits och satt betyg...

Kena: Bridge of Spirits blåste oss verkligen av stolen när det visades upp för lite drygt ett år sedan. Precis som när Overwatch visades upp dök Pixar omedelbart upp i huvudet och i jämförelse med Blizzards spel, kändes Kena ännu snyggare, ännu hetare. Där och då kändes det som att Kena var det spel som på riktigt skulle illustrera vad Playstation 5 var kapabel till. Idag har konsolen funnits ute i snart ett år (även om tillgängligheten för många än idag är ett problem) och för de som plockat upp konsolen någon gång sedan dess, har väntan efter Kena: Bridge of Spirits varit lång och outhärdlig, kantad av flera förseningar. Nu är det äntligen här, men frågan är om det är mer än ett vackert ansikte?

Precis som titeln antyder är Kena spelets huvudkaraktär. En ung tjej som hjälper de döda att lösa ofärdiga saker som hindrar dem från att stiga in i det livet som väntar dem efter döden. Tidigt i äventyret stöter vi på en by som ligger djupt inne i den tjocka skogen. Övergiven, men ändå inte. Den kryllar nämligen av urgulliga små andar som också är fast här. Utrustad med sin magiska stav är det ditt uppdrag som Kena att hjälpa dem i en värld som rötan gjort så grå och tråkig och där otrevliga andar står i din väg. Berättelsen är ganska banal och tar sällan ut svängarna, men för ett spel som riktar sig till såväl barn som vuxna tillfredsställer det narrativa ändå.

Kena: Bridge of SpiritsKena: Bridge of Spirits
Striderna i Kena: Bridge of Spirits hade kunnat behöva lite mer finputsning innan det släpptes...

Vad det gäller narrativ är det däremot inte allt som är perfekt. Till att börja med är mellansekvenserna förrenderade och körs endast i 24 rutor per sekund. Detta är något som jag personligen fann riktigt irriterande när spelet erbjuder ett prestanda- samt upplösningsalternativ. Går man då från att spela spelet med prestandaläget, som alltså levererar 60 rutor per sekund, så känns mellansekvenserna hackiga och ofta fulare än spelet i sig. Därutöver är det flera av röstskådespelarna som inte gör ett särskilt bra jobb där flera låter monotona och bara läser replikerna direkt från pappret, helt utan inlevelse.

Tyvärr begränsar sig inte spelets brister till det narrativa, utan till viss del även striderna. Systemet är ganska enkelt och påminner om Star Wars Jedi: Fallen Order där du kan slå lätta eller hårda slag, parera eller undvika attacker. Så småningom lär du dig dessutom ytterligare förmågor. Till en början känns striderna totalt meningslösa och det räcker gott och väl att hamra på knappen för att ta kål på fienden. De saknas dessutom tydlig respons i fajterna och ofta känns det som att jag bara fäktar min stav i luften. Mycket av problematiken grundar sig i att ljudet är så pass undermåligt att det helt enkelt blir lite lama strider, med fiender (eller Kena, för den delen) knappt ger ifrån sig några som helst läten. Ibland blir det lite väl tydligt att detta är Ember Labs debuttitel och att de tidigare sysslat med svinläckra animationer, och inte TV-spel. Inte heller känns striderna särskilt avancerade och trots att jag testade att skruva upp svårighetsgraden, tyckte jag inte det resulterade i bättre strider. Ofta är mängden fiender väldigt liten vilket ger dig gott om utrymme att eliminera vardera hot i lugn och ro och ofta känns striderna som en ursäkt för att skapa lite variation.

Kena: Bridge of Spirits kommer dessutom med lite väl många buggar för att det ska kännas acceptabelt. En del av dem, såsom en bugg som gjorde att det inte gick att ta av sig en mask som låste spelet, har Ember Lab redan tagit itu med men även efter att en ny uppdatering släpptes, har vissa buggar stört spelandet. Exempelvis fastnade jag vid två tillfällen helt när jag öppnade en kista och tvingades ladda om min sparfil och vid ett annat tillfälle fastnade jag i en slags rutschkana och slungades upp i luften när jag tryckte på hoppknappen. Det är förvisso ingen buggfest vi talar om, men de är tillräckliga för att störa mig och det verkar variera ordentligt hur förekommande de är för spelare.

Kena: Bridge of Spirits
Detta står sig som ett av de snyggaste spelen som finns att spela just nu.

Vid det här laget tänker du kanske att detta måste vara ett riktigt dåligt spel, men så är inte fallet. Kena: Bridge of Spirits är verkligen inget dåligt spel, missförstå mig inte där. För där spelet verkligen levererar, utöver det grafiska som är briljant, utforskandet. Det är sällan som spel får mig att vilja upptäcka allt som finns att hitta men tack vare denna stora, vackra värld vill man lösa varenda pussel som finns. Dessutom finns det massor av andra hemliga saker att hitta i spelet och det lönar sig ofta att återbesöka platser senare för att först då kunna komma åt den där skatten som tidigare var onåbar. Designen är fullkomligt utsökt och gör det svårt att inte vilja lyfta på varenda liten sten som finns. Det lönar sig verkligen att ta sin tid och se sig omkring för att hitta ett pussel att lösa som sedermera kan hjälpa dig på vägen. Detta sagolika landskap kryllar nämligen av andar som är i behov av din hjälp och skatter som bara väntar på att bli hittade. Dessa kan sedermera användas till att låsa upp uppgraderingar till striderna såväl som nya, gulliga huvudbonader till dina svarta kompanjoner.

Ofta påminner spelet mycket om de äldre guldkornen från Nintendo 64 och Nintendo Gamecube såsom The Legend of Zelda: Majora's Mask och Star Fox Adventures. Ember Labs gör kanske inget nytt med genren men ger den ändå en unik touch. Med tre svårighetsgrader att välja mellan är spelet väl anpassat för såväl yngre som äldre spelare. Som tidigare nämndes är jag inte helt såld på striderna och upplevde dem bättre på högre svårighetsgrad, men nog är de mer utmanande om man väljer de svårare alternativen. Men i en tid då väldigt få påkostade spel som detta släpps, är det väl värt din tid, oavsett ålder.

Kena: Bridge of Spirits
Var du än går i denna sagolika värld, kommer du att hitta hemligheter utspridda överallt.

I slutändan är jag något besviken över Kena: Bridge of Spirit. Buggar och mediokra strider är mitt främsta problem men likväl har jag haft riktigt kul ihop med Kena och hennes gulliga Rot-kompanjoner. Med tanke på att detta är Ember Labs första titel har de levererat ett spel som känns som en lovande start på en spelkarriär och jag ser fram emot att se vad de hittar på härnäst. Med tanke på att prislappen är lite snällare mot plånboken än många andra spel till dagens konsoler, får du dessutom rysligt mycket innehåll för pengarna med ett äventyr som sträcker sig runt tio timmar, beroende på din spelstil. Med dess otroliga grafik, fantastiska design och enastående utforskarglädje bör du verkligen inte gå miste om denna vackra saga.

7 / 10
+
Underbar grafik, otrolig design, underhållande berättelse, massor att utforska, välbalanserad svårighetsgrad