Duke Nukem II

Duke Nukem II

Retronerven kittlas ordentligt när Interceptor Entertainment släpper det gamla pang-pang-liret Duke Nukem II till Ios. Men räcker det?

Åh Duke, kära Duke. Du har det inte lätt nuförtiden. Så fort du släpps i en ny reinkarnation ska det ordvitsas, stjälas usla one-liners från diverse actionfilmer och helst toppas av med drivor av referenser till kön, bröst och stora pikkadoller. Du har fastnat i ett fack - Duke-facket. Kanske borde du starta om din karriär? Kanske är en berättarmässigt central biroll i ett japanskt RPG något för dig? Eller kanske kan du göra kometkarriär som ljudeffekt i nästa Call of Duty?

Det finns något där ute för dig. Sluta aldrig tvivla.

Duke Nukem II finns numera tillgängligt till din Ipad och Iphone. "Två?", hör jag dig fråga. "Ska det inte vara tre, med ett stort D efteråt?", säger du sen. Nej, säger jag. Det här är Duke Nukem II, från det tidiga 90-talet. Spelet som kom INNAN spelet som satte igång Duke-hysterin på allvar.

På den tiden var Duke Nukem ett plattformsspel i grälla pastellfärger. Duke var som han brukar, hård och brötig med monster att skjuta i huvudet och attityd att skylta med. Fast i två dimensioner istället för tre. Du hoppar på plattformer i ofta labyrintliknande banor och skjuter rymdmonster för glatta livet. Men spelet i sig var faktiskt inget vidare. Kontrollen var bökig redan 1993 och inte mycket har hänt sedan dess.

Duke Nukem II
Nej, ramen kring hela "härligheten" är inget vidare. Den distraherar mer än den tillför.

Interceptor har nämligen tagit beslutet att återskapa Duke Nukem II så troget originalet som möjligt. Och på många sätt kan man applådera det beslutet. Det här är spelet du spelade 1993, på gott och ont. Den bökiga kontrollen är kvar, och gör sig inte ett dugg bättre med varken virtuellt styrkors eller virtuell analogspak (spelet låter dig välja) på varken Ipad-skärm eller Iphone-skärm. Duke Nukem II var ett ganska stelt spel när det begav sig, vilket också lyser igenom i ny-utgåvan.

Även grafiskt sett är kopian trogen originalet. Man har lyckats återskapa den färgglada paletten som Duke rör sig i på ett närmast identiskt vis, men har tyvärr haft den dåliga smaken att lägga en ram runt hela rasket. En ram som ska likna, ja jag vet inte. Kanske en militär-TV från 1987? Jag förstår ingenting, då den har noll positiv effekt på spelandet och istället bara skymmer vissa delar av spelet.

Duke Nukem II
Duke Nukem II var kanske en hit när det byttes disketter på skolgårdar för 349 år sedan. Men inte nu.

De få nymodigheter som finns är bland annat ett väldigt generöst sparsystem, men i övrigt är det i princip Duke Nukem II som vi minns att det var. I all sin stela, färgglada prakt. Om det är originalet du vill spela, är det säkerligen värt ett par kronor. Men vill du ha lite lättstyrd, hyfsat snygg och underhållande 2D-action finns det flera fräschare alternativ som är bättre än Duke Nukem II.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+